۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۴
پیش بینی روند افزایشی قیمت نفت و طلا در بازار جهانی
مطالعات بازار نشان داد؛

پیش بینی روند افزایشی قیمت نفت و طلا در بازار جهانی

با وجود ثبات نسبی در قیمت نفت و طلا، پیش بینی ها از احتمال افزایش شدید قیمت این دو کالای اساسی خبر می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه بازار طلا در هفته های اخیر کاهش اندکی را تجربه کرده است ولی به نظر می رسد این وضعیت کاهشی موقتی باشد. طبق گزارش ارایه شده توسط فارکس دیلی سطح مقاومتی قیمت برای طلا در بازار جهانی برابر با ۱۹۷۰ دلار است ولی با توجه به وضعیت موجود در بازار انتظار می رود قیمتها روند افزایشی به خود بگیرد.

پیش بینی می شود ظرف یک ماه آینده قیمت هر اونس طلا در بازار از مرز ۲ هزار دلار بگذرد. این پیش بینی در شرایطی انجام شد که متوسط قیمت هر اونس طلا طی ۵۰ روز گذشته برابر با ۱۹۲۱ دلار بود.

در این گزارش بحران های ایجاد شده در روسیه و اوکراین به عنوان یک عامل بزرگ بی ثبات کننده اقتصادی معرفی شد. البته تورم ناشی از تزریق میلیاردها دلار به اقتصاد کشورهای صنعتی در دوره همه گیری کرونا هم باعث شد تا ثبات اقتصادی در اغلب کشورها از بین برود و چالشهای مالی تازه ای دامن گیر اقتصاد دنیا شود.

فارکس دیلی در مورد نوسانات قیمت نفت و منابع انرژی هم گزارش مفصلی ارایه داد و تاکید کرد افزایش ایجاد شده طی سه ماه اخیر در بازار نفت و انرژی به دلیل بحران های اقتصادی و مشکلات ناشی از درگیری های روسیه و اوکراین است. این تنش ها می تواند بازار انرژی را بیش از پیش با چالش روبرو کند و احتمال افزایش بیشتر انرژی نیز وجود دارد.

بانک جهانی هم در گزارش ماهانه خود تغییر قیمت منابع انرژی در ماه های اخیر را بررسی کرده است. طبق این گزارش قیمت تمامی منابع انرژی در ماه مارس نسبت به ماه های قبل از آن رشد کرده بود.

متوسط قیمت هر بشکه نفت خام در فصل اول سال جاری برابر با۹۶.۶ دلار بود و متوسط قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی به ۳۲.۶۳ دلار رسید. متوسط قیمت هر تن زغال سنگ تولید شده در افریقای جنوبی در ماه مارس امسال برابر با ۲۹۴.۴ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن حدود ۱۰۰ دلار رشد کرد. متوسط قیمت هر تن زغال سنگ تولید شده در افریقای جنوبی در فصل اول امسال برابر با ۲۱۹.۸ دلار بود.

طبق گزارش ارایه شده توسط بانک جهانی متوسط قیمت هر بشکه نفت در ماه مارس سال ۲۰۲۲ برابر با ۱۱۲.۴ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر ۱۹ دلار افزایش داشت. در ماه فوریه سال جاری متوسط قیمت هر بشکه نفت معادل ۹۳.۵ دلار و در ماه ژانویه برابر با ۸۳.۹ دلار بود. آمارها نشان می دهد متوسط قیمت هر بشکه نفت در ماه مارس نسبت به ماه قبل از آن ۲۰ درصد و نسبت به ماه ژانویه۳۴ درصد افزایش یافت.

در سومین ماه سال جاری قیمت هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی برابر با ۴۲.۳۹ دلار بود که نسبت به ماه قبل از آن بالغ بر ۱۵ دلار افزایش یافت. در فوریه امسال هر میلیون بی تی یو گاز طبیعی ارزشی معادل ۲۷.۲۳ دلار داشت. شاخص قیمت گاز طبیعی هم اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می دهد.

در ماه فوریه سال جاری شاخص قیمت گاز طبیعی برابر با ۲۷۳.۱ بود. این شاخص نسبت به سال ۲۰۱۰ است به این معنا که تغییر قیمت در مقایسه با سال ۲۰۱۰ مقایسه می شود. در ماه فوریه شاخص قیمت گاز طبیعی برابر با ۱۹۷.۵ بود. شاخص قیمت گاز طبیعی در فصل اول سال جاری برابر با ۲۲۲.۵ بود به این معنا که قیمت گاز نسبت به سال ۲۰۱۰ بیش از دو برابر شده است.

در پایان باید گفت که اقتصاد دنیا این روزها با چالشها و مشکلات زیادی روبرو است و نماد این چالشها را می توان در بازار انرژی دنیا مشاهده کرد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha