۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
افت ارزش لیر، بازار صادراتی داروی ترکیه را جذاب کرد| ایران دارو به دنبال ارز آوری از کشورهای همسایه
مدیر عامل ایران دارو در گفتگو با بازار:

افت ارزش لیر، بازار صادراتی داروی ترکیه را جذاب کرد| ایران دارو به دنبال ارز آوری از کشورهای همسایه

شرکت ایران دارو که به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، ونزوئلا و تاجیکستان صادرات دارو دارد این روزها با کمبود دارو در ترکیه به دنبال صادرات به این کشور و آسیای میانه است.

بازار؛ گروه صنعت: به دنبال سقوط ارزش لیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، مردم کشور ترکیه با بحران شدیدی در زمینه تامین داروهای خارجی مواجه شدند؛ دارو گران شد و بعد از آن با کاهش تقاضا برای داروهایی با قیمت گزاف، دیگر واردات صرفه چندانی نداشت. از همین رو خیلی زود زنگ خطر بحران در این کشور در زمینه دارویی زده شد.

موضوعی که داروسازان ایرانی را بر آن داشت تا برای صادرات و ارز آوری از این کشور برنامه ریزی کنند و ترکیه را به عنوان هدف صادراتی خود قرار دهند. در این رابطه به سراغ فردوس نصیری زاده، مدیر عامل شرکت ایران دارو به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ و برتر دارویی کشور رفتیم که پیش از شروع بحران های ترکیه به بازار هایی همچون عراق، افغانستان، ونزوئلا و تاجیکستان صادرات دارو داشته و به طور کلی کشورهای آسیای میانه را به عنوان هدف درآمد زایی ارزی خود قرار داده است تا ببینیم آیا ترکیه نیز به عنوان هدف صادراتی این شرکت برگزیده می شود یا خیر؟ گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* مدتی است توافقات برجامی به موضوعی داغ برای صنایع مختلف کشور تبدیل شده است، بفرمایید در صورت بهبود روابط بین المللی چشم انداز فعالیت شرکت های داروسازی را در آینده چطور می بینید؟
هر چند غذا و دارو در لیست تحریم ها قرار ندارد اما با توجه به اینکه به دلیل تحریم های ظالمانه تراکنش های مالی امکان پذیر نیست و فعالیت های بین المللی برای صنایع دشوار است، در خیلی از موارد انتقال های ارز به سختی و یا به صورت غیر مستقیم انجام می شود که به دنبال آن افزایش هزینه و مسیر سخت انتقال را به همراه دارد.

همچنین در برخی از موارد که از مجاری بانکی تعاملات مالی امکان پذیر نباشد از طریق صرافی یا پرداخت های نقدی باید همکاری ادامه یابد که ریسک های خود را دارد. لذا دولت به هر نحوی که بتواند این شرایط را تسهیل کند که بتوانیم پرداخت های مالی را از طریق مجازی بانکی و اعتبار اسنادی انجام دهیم هم ریسک ها را کاهش می دهد و هم سرعت کاری ما را بهبود می دهد، همچنین می توانیم خریدها را بهتر و مطمئن تر انجام دهیم که تاثیر به سزایی در صنعت دارویی کشور می گذارد.

ایران دارو با توسعه محصولات مکمل دارویی قصد دارد نیاز بازار کشور را به این گروه برطرف کند

* با توجه به مشکلات عدیده ای که پیش روی صنعت دارو قرار دارد و هنوز مساله حذف ارز ترجیحی تعیین تکلیف نشده، مواد اولیه به سختی وارد می شود و از همه مهمتر نیز قیمت گذاری انجام شده مورد پذیرش شرکت های دارویی نیست بفرمایید چه چشم اندازی برای ایران دارو در سال ۱۴۰۱ می بینید؟
همانطور که می دانید نیمی از محصولات شرکت ایران دارو را مکمل ها و مابقی داروهای درمانی است. بنابراین برای سال ۱۴۰۱ نیز تمرکز ما در شرکت داروسازی ایران دارو بر روی تولید دارو و مکمل های با کیفیت است. همچنین در حوزه مکمل ها در تلاش هستیم تمام آنچه که مورد نیاز جامعه است و در گذشته نیاز به واردات آن ها بوده را در داخل تولید کنیم و در نهایت محصولی مطمئن و باکیفیت را در اختیار مردم قرار دهیم.

بنابراین در زمینه تحقیق و توسعه اقدامات خوبی در سال ۱۴۰۰ انجام شده و در سال ۱۴۰۱ نیز این روند ادامه خواهد داشت و محصولات جدیدی را تولید خواهیم کرد که به تدریج وارد بازار می شوند؛ برای نمونه در سال ۱۳۹۹ محصول سوپراوید را به عنوان مکمل وارد بازار کردیم که قابل رقابت با نمونه های خارجی است و یا محصول مگنوسولو که در گذشته نمونه های خارجی آن بوده را تولید کردیم.

همچنین در این بازده زمانی محصول با کیفیت کرنویت را هم به دلیل نیاز بازار تولید و به بازار مصرف ارسال کردیم. علاوه بر این محصول جین سین ابتدا به صورت وارداتی به کشور می آمد اما در حال حاضر آن را هم ما و هم سایر شرکت های داخلی تولید می کنیم. در کنار تمام این موارد محصول مولتی ویتامین را در انواع شربت و کپسول تولید می کنیم تا به طور کلی بتوانیم در حوزه مکمل نیاز جامعه را برآورده کنیم. برای ادامه این مسیر هم هدف داریم حداقل ماهانه یک محصول جدید را برای بازار دارویی و مکمل کشور تولید و ارسال کنیم.

ماهانه حداقل یک محصول جدید به گروه تولیدات شرکت ایران دارو افزوده می شود

* نیم دیگری از محصولات شرکت ایران دارو را داروهای ضد درد، قلبی- عروقی، گوارشی، اعصاب و روان و غیره تشکیل می دهد بفرمایید در این حوزه قرار است امسال چه اقدامات جدیدی انجام دهید؟
بله، همانطور که اشاره کردید ۵۰ درصد دیگر از محصولات شرکت ایران دارو در زمینه دارویی تولید می شود و در این حوزه نیز تلاش داریم داروهای مورد نیاز بازار کشور را که ظرفیت و فضای مناسبی هم برای ورود به آن وجود دارد را تولید کنیم.

از این رو ممکن است محصولات شرکت تولید کننده دیگری داشته یا محصولات جدید تری باشد. بنابراین در این حوزه هم فعالیت هایی را انجام داده ایم تا بتوانیم محصول ارائه بدهیم از جمله محصول موکوسیل که در حال حاضر فقط ایران دارو تولید به شکل ساشه تولید می کند. همچنین محصول دیگری را به نام ایورمکتین هست که به نام ایرامکتین تولید و وارد بازار کرده ایم که تولید آن در کشور محدود است.

علاوه بر این محصول ماینوکسیدین شرکت که جزو داروهای OTC است را به بازار عرضه می کنیم و در کنار تمام این فعالیت ها سعی داریم ارتباط مناسبی را با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی داشته باشیم که بتوانیم داروهایی را وارد بازار کنیم که از یک نوآوری ویژه ای برخوردار باشند.

در این راستا در حوزه نانوتکنولوژی قرارداد هایی را بستیم و توافق هایی با دانشگاه های علوم پزشکی حاصل شده تا بتوانیم محصولاتی را در این حوزه وارد بازار مصرف کنیم تا نیاز جامعه را برآورده کند و یا محصولاتی که در حال حاضر وارد کشور می شود را بتوانیم با همکاری مرکز تحقیقات دانشگاهی برای اولین بار در شرکت ایران دارو تولید کنیم.

هدفگذاری در شرکت ایران دارو تولید حداقل ماهی یک محصول جدید است تا در کنار محصولات دیگر که تعداد آن ۸۰ نوع است، تولیدات جدیدی را به سبد محصولات خود اضافه کنیم.

امروز ایران دارو قصد دارد به بازار کشورهایی همچون ترکیه و آذربایجان که نیاز به استانداردهای دارویی بالاتری دارند ورود کند

* با توجه به اینکه ایران دارو در بین رتبه های برتر دارویی کشور قرار دارد و همواره سعی در تولید محصولات جدید دارید، بفرمایید در زمینه صادراتی چه فعالیت هایی دارید؟ همچنین آیا با توجه به بحران های دارویی ترکیه با افت ارزش لیر به خصوص از نیمه دوم سال گذشته، برنامه برای ورود به بازار این کشور را دارید یا خیر؟
شرکت داروسازی ایران دارو طی سنوات گذشته اقدامات خوبی در راستای صادرات انجام داده، همچنین در طی دو سال گذشته صادرات خوبی به کشورهایی همچون عراق، افغانستان ونزوئلا و تاجیکستان داشته است. از این رو امروز سعی ما بر توسعه مقاصد صادراتی به سمت کشورهایی که استاندارهای بالاتری دارند مانند ترکیه، آذربایجان و... است؛ کشور هایی که پروسه ثبت سختگیرانه تری دارند.

خوشبختانه مراحل ثبت ما در کشور آذربایجان روبه اتمام است تا انشاا... بتوانیم محصولات مان را برای آذربایجان و از آنجا به آسیای میانه ارسال کنیم. علاوه بر این فعالیت ها، مذاکراتی هم با کشور ترکیه داریم و با دو شرکت صحبت کردیم، ضمن اینکه ثبت و ارسال دارو زمان بر است و در کنار آن یکسری الزامات باید انجام دهیم.

* در خصوص الزاماتی که برای ورود به بازار ترکیه نیاز است بیشتر توضیح دهید؟
اختصاص تیم متخصص و فراهم کردن امکاناتی که استانداردهای مد نظر آنها را تامین کنیم، به عنوان بخشی از الزمات ورود به بازار دارویی این کشور معرفی می شود؛ چرا که آنها آزمایش های اضافه تری را از ما طلب دارند و طبیعی است که کشور های مختلف شرایط و ضوابط شان با یکدیگر فرق کند. بنابراین سعی داریم مواردی که مطالبه کرده اند را تامین کنیم.

البته سال ۱۳۹۹ صادرات خوبی داشتیم و سال ۱۴۰۰ هم در همین حوزه فعال بودیم اما به دلیل مشکلاتی که داخل کشور بود از جمله اعطای مجوز های صادراتی سازمان غذا و دارو مانند سال قبل گسترده عمل نکرده بود، بنابراین محدودیت ها بیشتر بود. امیدواریم دولت سیزدهم که دیدگاه صادراتی خوبی دارد از این موضوع حمایت کند تا صادرات خود را افزایش دهیم.

صادرات یک درآمد پایداری را برای کشور ایجاد می کند و همیشه سعی داریم در راستای صادرات بهتر حرکت کنیم و به خصوص برای کشور هایی که پروسه های ثبت قوی تری دارند نیاز به هماهنگی بیشتری است؛ از مزایای این کشورها پایداری بیشتر برای صادرات است که نمی توان نادیده گرفت.

دولت برای هموار ساختن مسیر شرکت های دارویی باید توجه بیشتری در زمینه تخصیص ارز، تامین مالی، تامین ارز جهت خرید ماشین آلات و نوسازی خطوط شرکت های دارویی داشته باشد

* سخن آخر؟
در شرکت داروسازی ایران دارو در تلاش هستیم در سال ۱۴۰۱ استانداردهای خود را ارتقا دهیم و می خواهیم فازهایی را اجرا کنیم که استاندارد های جی ام پی خود را به سطح بین المللی برسانیم، البته در گذشته این استانداردها را داشته ایم اما می دانیم که استاندارد ها روبه رشد هست. بنابراین ما هم در همین راستا، استانداردهای خود را ارتقا خواهیم بخشید تا بتوانیم نظر مساعد سازمان غذا و دارو و سازمان های بین المللی را هم برای بازار داخل و هم بازار صادراتی کسب کنیم.

لذا انتظار داریم دولت در تخصیص ارز، تامین مالی، تامین ارز جهت خرید ماشین آلات و نوسازی خطوط تولید شرکت های داروسازی حمایت های لازم را داشته باشد تا بتوانیم با پشتوانه قوی به تولید خود ادامه دهیم و در بازارهای های بین المللی حضور قوی تری داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha