۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹
۱۵ درصد تسهیلات اشتغالزایی به ایثارگران حقیقی و حقوقی اختصاص یافت
با موافقت نمایندگان؛

۱۵ درصد تسهیلات اشتغالزایی به ایثارگران حقیقی و حقوقی اختصاص یافت

نمایندگان با اضافه شدن شرکت‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آنها متعلق به ایثارگران است، به قانون دریافت تسهیلات اشتغالزایی ۱۵ درصد، مشروط به استفاده در بخش سهام ایثارگران موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست صحن علنی امروز (دوشنبه ۲۹ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه اصلاح تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، با ۱۷۶ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه با کلیات آن موافقت و همچنین با ۱۸۷ رأی موافق، ۲۰ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در جلسه، ماده واحده این لایحه به تصویب رسید.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در تشریح دلایل بررسی کلیات این لایحه گفت: برخی تسهیلات مربوط به ایثارگران بوده و متعلق به شرکت‌هایی است که ۵۰ درصد ایثارگران در آن سهم دارند که در قانون ابهاماتی برای آن وجود داشت.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس در ادامه با بیان اینکه تسهیلات ۱۵ درصدی در نظر گرفته شده در این قانون برای ایثارگران بوده حتی اگر با دیگران شراکت داشته باشند، اظهار داشت: با تصویب این قانون سعی داریم ابهام موجود درباره حقیقی یا حقوقی بودن ایثارگران جهت دریافت تسهیلات را مشخص کنیم.

علیرضا سلیمی در مخالفت با کلیات این لایحه گفت: بیش از ۹۵ درصد ایثارگران عضو هیچ شرکتی نیستند و در این لایحه از اشخاص حقیقی نام برده نشده است.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس همچنین ادامه داد: با توجه به منابع محدود موجود اگر فقط شرکت‌های بالای ۵۰ درصد را مشمول این قانون کنیم، سایرین محروم می‌شوند همچنین تاریخ تصویب قانون در این لایحه درج نشده است.

محمدرضا دشتی اردکانی نیز به عنوان مخالف بعدی این لایحه عنوان کرد: در این لایحه تسهیلات استفاده شده به اشخاص ایثارگر محدود شده و شرکت‌های ایثارگری که صد درصد آنها ایثارگر هستند را شامل نمی‌شود لذا باید ارتباط مالکیتی آن مشخص شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس همچنین ادامه داد: از سوی دیگر این اصلاحیه باعث می شود شرکت‌های صوری ایجاد شده تا از ایثارگران برای دریافت تسهیلات استفاده کنند.

جبار کوچکی نژادارم ساداتی نماینده مردم رشت در مجلس به عنوان نخستین موافق این لایحه با بیان اینکه این اصلاحیه باعث شفاف‌سازی منابع می‌شود، گفت: در اینجا از اشخاص ایثارگر استفاده نشده و شرکت‌ها را نام برده‌اند تا سایر بخش‌ها نیز بتوانند در سرمایه‌گذاری ها شرکت کنند چرا که ایثارگران به تنهایی قدرت تشکیل شرکت را ندارند که نیاز به بخش خصوصی وجود دارد.

احمد امیرآبادی فراهانی نیز در موافقت با این لایحه که باعث رفع ابهام می‌شود، گفت: صندوق توسعه ملی منعی برای ارائه تسهیلات به کارآفرینان ندارد و آنها طبق قانون با مراجعه به بانک‌ها از این تسهیلات استفاده می‌کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در قانون ۱۵درصد تسهیلات به کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران تعلق دارد، اظهار داشت: درباره ایثارگران فقط به افراد اشاره شده است در حالی که برخی ایثارگران شرکت‌های تعاونی دارند که بر اساس این قانون نمی توانستند از تسهیلات استفاده کنند.

وی افزود: این مصوبه به ایثارگران کمک می‌کند تا از این تسهیلات به صورت حقیقی و حقوقی استفاده کنند؛ همچنین صرفاً برای شرکت‌هایی است که ایثارگران پایین‌تر از ۵۰ درصد در آن سهم دارند تا این شبهه به وجود نیاید که قرار است به نام ایثارگران و به کام دیگران شود.

صباغیان بافقی در جریان بررسی این لایحه در اخطاری با استناد به اصل ۳ قانون اساسی گفت: در این قانون آمده است که از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۰ درصد برای تسهیلات کشاورزی، آب و منابع طبیعی در نظر گرفته شده و ۱۰ درصد نیز برای معادن، صنعت و گردشگری پیش بینی شده و در ادامه ۵ درصد از این منابع به افراد تحت پوشش کمیته امداد اختصاص داده می شود و ۱۵ درصد نیز به ایثارگران، حالا با اصلاح قانون چرا افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباید از این تسهیلات بهره مند شوند؟

وی در ادامه با بیان اینکه این قانون مختص ایثارگران بود و اکنون داریم افراد دیگری را نیز در آن شریک می کنیم، عنوان کرد: درست است که این موضوع مختص ایثارگران است اما در ادامه روی موضوعات دیگر نیز تاثیرات خواهد داشت و شاید موضوع مد نظر مخالفان که به نام ایثارگران و به کام دیگران اتفاق بیفتد لذا ابهامات بیشتر می شود.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس تصریح کرد: همچنین باید توجه کنیم ما قانون جامع ایثارگران را داریم و وقتی قانونی را تصویب می کنیم، بازتاب های اجتماعی هم خواهد داشت و بقیه اقشار نیز انتظار دارند که باید ملاحظه همه جامعه شود چرا که در قبال آنها نیز مسئول هستیم.

دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار گفت: این اخطار وارد نیست و تبعیض ناروا به وجود نمی آید و قانون قبلاً مشخص کرده؛ اولا در بند (ب) ۱۰ درصد مشخص شده که این ۱۵ درصد از آن ۱۰ درصد بر می آید و در انتهای تبصره یک این را به افراد ایثارگر اختصاص داده و حالا پیشنهاد این است که این موضوع که صرفا به افراد ایثارگر که شخصیت حقیقی دارند اختصاص یافته به شرکت های ایثارگری که جنبه حقوقی دارند نیز توسعه یابد و شامل آنها نیز شود.

در ماده واحده این لایحه آمده؛ در انتهای تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) عبارت "و همچنین پانزده درصد از منابع مذکور به طرحهای مربوط به افراد ایثارگر اختصاص می یابد. " به این شرح اصلاح می شود:"و همچنین پانزده درصد از منابع مذکور به طرحهای سرمایه گذاری متعلق به ایثارگران و شرکتهایی که بیش از پنجاه درصد سهام آنها متعلق به ایثارگران می باشد مشروط به اینکه سهم ایثارگران تا پایان دوره بازپرداخت تسهیلات کمتر از پنجاه درصد نشود، اختصاص می یابد. درصورت مشارکت افراد ایثارگر با اشخاص غیر ایثارگر به صورت حقیقی، فقط سهم ایثارگران مشمول استفاده از این منابع است. "

به گزارش خانه ملت، در تبصره (۱) بند (ب) ماده (۵۲) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) گفته شده بود: پنج‌درصد (۵%) از منابع این ماده با سیاستگذاری شورای عالی اشتغال و با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و سایر دستگاههای اجرائی مرتبط جهت پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و کمک به توسعه کسب و کارهای خرد، کوچک و متوسط تخصیص می‌یابد و بانک‌های عامل مکلفند علاوه بر منابع مذکور، حداکثر تا یک برابر آن را از محل منابع داخلی پرداخت کنند. بانک عامل مجاز است با أخذ تعهد محضری پرداخت مبلغ نقدی هدفمندی یارانه‌ها را به‌عنوان ضمانت بپذیرد و همچنین پانزده درصد (۱۵%) از منابع مذکور به طرحهای مربوط به افراد ایثارگر اختصاص می‌یابد.

کد خبر: ۱۴۶٬۱۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha