۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
لزوم نظارت بر افزایش دامنه نوسان در بورس
مدیر نظارت بر بورس اوراق بهادار مطرح کرد

لزوم نظارت بر افزایش دامنه نوسان در بورس

پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار گفت: افزایش دامنه نوسان همانطور که می‌تواند به افزایش نقدشوندگی بیانجامد، در صورت غفلت در نظارت، می‌تواند سبب تخریب سرمایه‌ها شود.

به گزارش بازار، سید مهدی پارچینی مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بورس‌های دنیا، کشورهایی که از ریسک سرمایه گذاری بالاتری برخوردارند و شفافیت در بازارهای مالی آن‌ها پایین است، معمولاً دامنه نوسان محدودتری دارند.

او گفت: با توجه به اینکه پارسال تعداد سرمایه گذاران حقیقی و خرد در بازار افزایش پیدا کرده، ادامه داد: سیاست توسعه نهادهای مالی به سمت سرمایه گذاری غیر مستقیم سوق داده شده است.

پارچینی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم جوابگوی نیاز و خواسته مردم باشیم باید از ابتدا نهادهای مالی را افزایش می‌دادیم، در همین راستا می‌توان گفت افزایش شفافیت در بازار سرمایه و شفاف شدن فضای اقتصادی کشور برای بهبود نقدشوندگی در بازار، تصمیم بر این شد که موضوع تغییر و افزایش نوسان هم در دستور کار قرار بگیرد.

او گفت: در گام نخست افزایش درصدی را مدنظر قرار دادیم به نوعی که فعالان بازار سرمایه گذاران با دامنه جدید آشنا شوند و رفتار آن‌ها تحلیل شود تا برای تغییر دامنه نوسان در آینده توجه متناسب تری صورت گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار در پایان اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبنا در بازارهایی که مشمول افزایش دامنه نوسان شده اند، پارامتر موثری محسوب نمی‌شود، زیرا حجم گردش مالی معاملات به حدی بالاست که بود و نبود حجم مبنای در آن بازارها نامحسوس خواهد بود، علاوه بر آن، حجم مبنا در این بازارها سبب عادلانه شدن قیمت‌های کشف شده و حذف دستکاری در نرخ‌ها خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha