۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷
سهم ۲۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در امارات| آیا دوبی به سنگاپور خاورمیانه بدل خواهد شد؟
بازار بررسی کرد؛

سهم ۲۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در امارات| آیا دوبی به سنگاپور خاورمیانه بدل خواهد شد؟

پیشرفت اقتصاد دیجیتال و مبادلات ارزی دیجیتال در حالی به نقطه اوج خود در امارات رسیده که دولت این کشورخواستار سهم ۲۰ درصدی این اقتصاد از درآمد غیر نفتی امارات شده است.

بازار؛ وحید پورتجریشی: اقتصاد دیجیتال جدیدترین مبحث ذیل علم اقتصاد است که با استفاده و توسعه زیرساخت های مربوط به آن می تواند درآمد ناخالص ملی کشورها را تا حد زیادی افزایش دهد. این نوع اقتصاد، همانطور که از نامش نیز پیداست، مبتنی بر داده های اطلاعاتی بوده و صنایع مختلفی را بر حسب نیازهای بازار، در برمی گیرد.

یکی از مزایای رقابتی اقتصاد دیجیتال در قیاس با سایر منابع کسب درآمد مانند کشاورزی، توریسم، صنایع سنگین و ... این است که هر کشوری با هر میزان پتانسیل جغرافیایی و توپوگرافی می تواند با سرمایه گذاری در این بخش، به درآمد سرشاری دست یابد.

از سوی دیگر، برای کسب درآمد در روش های تجاری سنتی می بایست انرژی زیادی را صرف راه اندازی و توسعه آن کرد که به عنوان مثال، در بخش هایی چون کشاورزی، بسیاری از کشورها بنا به شرایط کمبود آب و یا زمین حاضلخیز، امکان استفاده چندانی از این صنعت را ندارند. اما در اقتصاد دیجیتال، تقریبا چنین محدودیت های طبیعی وجود نداشته و هر کشور بنا به میزان سرمایه گذاری خود در بخش توسعه ملزومات اقتصاد دیجیتال، می تواند درآمد پشمگیری از آن داشته باشد.

لذا، این نوع از اقتصاد و بهره برداری از آن برای کشورهایی با محدودیت های جغرافیایی بسیار مقرون به صرفه و درآمد زا بوده که از جمله می توان به کشورهای حاشیه خلیج فارس به عنوان بهترین نمونه اشاره کرد. چراکه علیرغم بحران آب و و زمین های حاضلخیز در این کشورها، وجود منابع انرژی ارزان قیمت و همچنین سرمایه لازم جهت توسعه زیرساخت های لازم برای توسعه اقتصاد دیجیتال، زمینه لازم را برای بهره وری لازم از این نوع اقتصاد فراهم است.

امارات، هاب بزرگ اقتصاد دیجیتال در خاورمیانه
یکی از کشورهای پیشرو در بسط و توسعه ملی اقتصاد دیجیتال، کشور امارات با محوریت پایتخت سیاسی و اقتصادی آن یعنی دوبی است که طی دهه های اخیر، همواره به عنوان هاب اصلی تجاری و ترانزیتی منطقه محسوب می شود.

امارات را می توان در زمره نخستین کشورهایی دانست که از مدت ها پیش، حرکتی منسجم و پر شتاب به سمت توسعه این نوع از اقتصاد داشته و تلاش های بزرگی نیز در سطح ملی برای آن انجام داده است. از جمله این تلاش ها می توان به تنظیم و تصویب قوانین مربوط به فعالیت رمزارزها طی یک سال گذشته و البته تصویب «استراتژی اقتصاد دیجیتال» توسط دولت این کشور اشاره کرد که بر اساس استراتژی مذکور، سهم اقتصاد دیجیتال از کل درآمدهای غیر نفتی این کشور، باید طی ۱۰ سال از رقم فعلی یعنی ۹.۷ درصد به ۱۹.۴ درصد افزایش یابد.

همچنین در جریان برگزاری نشست کابینه امارات که در تاریخ ۱۲ آوریل به ریاست شیخ محمد بن رشید آل مکتوم و با حضور نخست وزیر و حاکم دوبی در قصر الوطن برگزار شد، ضمن تصویب استراتژی اقتصاد دیجیتال و طرح تشکیل «شورای اقتصاد دیجیتال امارات متحده عربی» بر لزوم راهیابی و توسعه این اقتصاد در تمامی بخش های اقتصادی این کشور تاکید شد.

سهم ۲۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در امارات| آیا دوبی به سنگاپور خاورمیانه بدل خواهد شد؟

به گفته مقامات امارات، این استراتژی شامل ۳۰ برنامه وابتکار است که شش بخش عمده اقتصادی و پنج حوزه جدید مربوط به توسعه اقتصادی این کشور را در بر می گیرد. قرار است این استراتژی با نظارت شورای اقتصاد دیجیتال امارات و با همکاری وزارت هوش مصوعی، اقتصاد دیجیتال و اپلیکیشن های ارتباطی امارات اجرایی شود.

در ادامه این جلسه، کابینه امارات همچنین مورد مهم دیگری را به تصویب رسانده و آن، راه اندازی و اتصال شبکه پرداخت دیجیتال واحد میان تمامی کشورهای عضوی شورای همکاری خلیج فارس، برزیل و دانمارک بود که می تواند منجر به ایجاد تحولی عظیم در نظام پرداخت کشورهای عضو این شورا شود.

رشد روزافزون سهم امارات از اقتصاد دیجیتال
بر اساس آمارهای موجود، امروزه بیش از نیمی از ساکنین و شهروندان اماراتی، دارای ارز دیجیتالل بوده و نسبت به معامله با آن اقدام می نمایند. از سوی دیگر، دو صرافی بزرگ رمزارزهای جهان یعنی بایننس و بایبیت اقدام به تاسیس شعب خود در دوبی کرده که تنهاحضور بایننس به تنهایی، می تواند امارات را به هاب اصلی و بزرگ مبادلات رمزارزی منطقه تبدیل سازد.

به عنوان مثال، حتی چند ماه پیش از رخداد درگیری در اوکراین و بنا به مخالفت دولت روسیه با فعالیت رمزارزها در داخل این کشور، نشریات بزرگی چون رویترز و «کوین دسک» با انتشار گزارش هایی مدعی شدند که دوبی به مقصد اصلی معامله گران رمز ارزی روسیه بدیل شده و بسیاری از شهروندان این کشور از طریق دوبی به مبادلات رمز ارزی خود می پردازند.

اما دولت امارات ظاهرا به همین مقدار نیز بسنده نکرده و در آبان ماه سال گذشته، وزارت دارایی این کشور از راه اندازی درهم دیجیتال (E-Dirham ) خبر داد که از سوی دولت این کشور پشتیبانی شده و می توان از آن برای انجام مبادلات مالی استفاده کرد؛ اقدامی که می تواند درهم امارات را به یکی از ارزهای رایج در معاملات منطقه و هر نوع تراکنشی که مقصد یا مبدا آن شرکت های اماراتی باشند بدل کند.

آیا امارات تبدیل به سنگاپور خاورمیانه خواهد شد؟
با توجه به مطالب مذکور، این سوال پیش می آید که با توجه به رشد روزافزون اقتصاد دیجیتال، به ویژه بخش های مربوط به رمز ارزها و پلتفرم های مالی دیجیتال از یک سو و حمایت مجدانه دولت از این صنعت پر سود از سوی دیگر، امارات را طی آینده ای نه چندان دور به هاب اقتصاد دیجیتال و مبادلات رمز ارزی بدل خواهد کرد؟

سهم ۲۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در امارات| آیا دوبی به سنگاپور خاورمیانه بدل خواهد شد؟

همانطور که می دانیم، از سنگاپور به عنوان سوئیس اقتصاد و ارزهای دیجیتال جهان یاد شده و امروزه، عمده صرافی ها و شرکت های فعال در زمینه ارزهای دیجیتال در این کگشور مستقر بوده و از همین روی، هنگام انتشار گزارش ها مبنی بر استفاده گسترده روسیه از ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای دور زدن تحریم های غرب، سخنگوی وزارت خارجه سنگاپور طی سخنانی بی سابقه اعلام کرد که کشورش روسیه را تحریم کرده و اجازه دسترسی کاربران روسی رمز ارزها به پلتفروم ها، صرافی ها و سایر پروژه های ارزی دیجیتال مستقر در سنگاپور داده نخواهد شد.

به نظر می رسد با توجه به تدوین قوانین مربوط به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال و از یک سو و تصویب استراتژی اقتصاد دیجیتال توسط دولت امارات از یک سو و حضور دفاتر اکثر برندهای بین المللی بزرگ جهان در دوبی و علاقه آنها به توسعه فعالیت های تجاری خود با کشورهای منطقه، امارات می تواند طی مدت کوتاهی به هاب ارزی دیجیتال و مبادلات بلاکچینی منطقه تبدیل شده و احتمالا تا چندی دیگر باید منتظر اعلام فهرست کشورهای تحت تحریم امارات برای محدود سازی دسترسی آنها به پلتفرم های مبادلات مالی دیجیتال این کشور نیز باشیم!

کد خبر: ۱۴۶٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha