۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸
مسائل پادمانی ایران و آژانس مطابق اسناد اسرائیل باقی می ماند| ایران خواهان توافق در اسرع وقت است
مدیر ارشد پیشین آژانس در گفتگو با بازار:

مسائل پادمانی ایران و آژانس مطابق اسناد اسرائیل باقی می ماند| ایران خواهان توافق در اسرع وقت است

«طارق رئوف» معتقد است حتی اگر ایران مسائل جاری را با آژانس بین المللی انرژی اتمی حل کند باز اسرائیل اطلاعات بیشتری را از آرشیو هسته ای منتشر خواهد کرد تا مسائل پادمانی باز بماند.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آن‌ها ادامه دارد.

امیرعبداللهیان بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندی پیش گفته بود آنچه در وین شاهد آن هستیم به خاطر رویکرد آمریکا است؛ آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده را گروگان مسائل داخلی خود کند.

وی تاکید کرده بود: ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح سفر اخیر «انریکه مورا» به تهران گفته بود: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات مطرح شد و درخواست ما نیز روشن بود، افزود: ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.

خبرنگار بازار در گفتگو با «طارق رئوف» رئیس سابق بخش امنیت سیاسی و شفاف سازی آژانس بین المللی انرژی اتمی به بررسی این موضوع پرداخته که در ادامه می آید.

«رئوف» مشاور پیشین هسته ای دولت کانادا و در حال حاضر رئیس برنامه خلع سلاح، کنترل سلاح و عدم اشاعه موسسه صلح استکهلم (سیپری) است.

*مذاکرات وین در حال حاضر نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایران و آمریکاست. عمده ترین موضوع باقی مانده از نظر شما چیست؟
به نظر می‌رسد یکی از مهمترین مسائل باقی مانده حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا است که خواسته غیرقابل مذاکره مقام معظم رهبری است. اما با توجه به مخالفت داخلی و اسرائیل برای بایدن دشوار است که چنین تصمیمی بگیرد. همچنین کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی مخالف حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکا هستند.

به ویژه در حال حاضر که ایالات متحده خواهان نفت بیشتر عربستان در بازار است تا قیمت را کاهش دهد، تأکین نظر ریاض مهم است. همچنین، تضمین آمریکا برای رفع تحریم‌ها و تعهد به باقی ماندن دولت بعد از بایدن نیز از جمله موضوعاتی است که باقی مانده است.

*نمایندگان کنگره به دنبال این هستند تا قانونی را مصوب کنند که خارج کردن سپاه از لیست تروریستی توسط دولت آمریکا نیازمند تصویب کنگره باشد. اگر این مساله اتفاق بیفتد راهکار دولت بایدن برای آن چیست؟
بله، این یک مشکل برای بایدن خواهد بود - اما با توجه به قانون، ممکن است بایدن تصمیم کنگره را وتو کند.

*وزیر خارجه ایران در گفتگو با همتای مجارستانی خود اعلام کرد پیشرفتهای مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
نشان می دهد که ایران خواهان توافق سریع است، همانطور که دولت فعلی باید به مردم ایران چیزی ارائه دهد.

*«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است ایران اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده است و آن‌ها را بررسی کرده اند و احتمالاً نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند. آیا تصور می کنید اختلاف ایران و آژانس در خصوص موارد مرتبط با اسناد نتانیاهو به صورت مستقل حل و فصل می شود یا سرنوشت آن به برجام گره خورده است؟
گروسی گفته است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با مسائل پادمان بر مبنای فنی و نه سیاسی برخورد خواهد کرد. اما حتی اگر ایران این مسائل را حل کند، اسرائیل اطلاعات بیشتری را از آرشیو هسته ای منتشر خواهد کرد تا مسائل پادمانی باز بماند.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha