۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
دولت باید اقتصاد را آزادسازی کند| مسئله گرانی ها با بگیر و ببند حل نمی شود
رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با بازار:

دولت باید اقتصاد را آزادسازی کند| مسئله گرانی ها با بگیر و ببند حل نمی شود

کردزنگنه، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی، گفت: دولت باید اقتصاد را آزادسازی کند، تا زمانی که بازارها آزاد نشوند و بازار غیررقابتی باشد، مافیا به وجود می آید.

بازار؛ گروه ایران: غلامرضا حیدری کردزنگنه رئیس سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با خبرگزاری بازار، در پاسخ به این پرسش، مهمترین تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ تومان در بازار چیست؟ گفت: با این انحصاری که در کشور در حال حاضر وجود دارد چه ارز ۴۲۰۰ تومانی، چه ارز ۲۵ هزار تومانی، چه ارز نیمایی و چه هر ارزی وقتی در بازار در دست عده ای انحصارگر است، بازار رقابتی نیست و رقابت سالم در بازار وجود ندارد. همچنین تعرفه های سنگینی که متاسفانه برای واردات برخی از کالاها بسته شده و انحصار برای عده ای خاص درست شده، هیچ تاثیری ندارد که این ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد یا نباشد.

وی ادامه داد: متاسفانه ما اصل را رها کردیم و به فرض چسبیدیم. دولت در این شرایط باید بازار را رقابتی کند. می گویند دشمن بخش خصوصی خود بخش خصوصی است. یعنی بخش خصوصی برای اینکه بازار آزاد و رقابتی باشد خود به خود تضمینی در بازار به وجود آید که با این بگیر و ببند جواب نمی دهد.

کردزنگنه اضافه کرد: اینکه بگیر و ببندهایی صورت بگیرد تا مسئله گرانی ها حل شود، نمی شود! دولت باید سیاست هایش را تعدیل دهد. دولت باید بازار را رقابتی کند، دولت باید اجازه دهد آزاد سازی انجام شود، انحصار و تعرفه های سنگین را باید بردارد. این ارز ۴۲۰۰ تومانی یا ارز ۲۵ هزار تومانی تا زمانی که عده ای مافیا در بازار هستند هیچ تاثیری ندارند.

رئیس سابق سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: متاسفانه اصل را رها کردیم و به فرض می چسبیم که این ساختارها باید درست شود. دولت باید آزاد سازی کند، تا زمانی که بازارها آزاد نشوند و تا زمانی که انحصار وجود دارد و تا زمانی که بازار غیر رقابتی است و تعرفه های سنگین ۳۰۰ درصدی در خدمت انحصارگرها است هیچ چیزی درست نمی شود. دولت اگر بخواهد اصلاح کند باید آنها را اصلاح کند، با زندان، جریمه و .... چیزی درست نمی شود.

وی تصریح کرد: زمانی که ارز دولتی بود چه تاثیری در بازار و خرید مردم داشت؟ اقلامی که ارز ۴۲۰۰ داشتند، ارز را به خارج از کشور بردند و فقط انتقال دادند. وقتی بانک مرکزی نظارت نکند، وقتی که سیستم شما اینگونه باشد نباید انتظار خاصی داشته باشیم. بازار باید رقابتی و آزاد شود، بازار باید دست بخش خصوصی باشد. ولی وقتی که اینها در بازار وجود نداشته باشد اهمیتی ندارد و چیزی درست نمی شود. در ضمن دولت هم باید اصلاحاتی در تعرفه‌ها انجام دهد.

کرد زنگنه با اشاره به رشد ۸ درصد شاخص اقتصاد در سال جاری گفت: با این اقتصاد دولتی، اقتصادی که مرزها را ببندیم، اقتصادی که داریم سرمایه ها را فراری می دهیم، اقتصادی که به اصطلاح ضد سرمایه است و سرمایه‌ها را فراری می دهد. و دولت فقط به فکر این است که یک دولت بزرگ ۵ میلیون کارمندی درست کرده و نفت را می فروشد، مالیات‌ها را می گیرد و دارد به زور حقوق کارمندها را می دهد. در واقع یک دولت بزرگی درست کردند که بلای اقتصاد مملکت شده است. با این اقتصاد چطور می توان انتظار هشت درصد رشد را داشته باشیم.

کد خبر: ۱۴۶٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha