۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۴
مصوبه دلچسب شورای عالی بورس؛ چراغ سبز اعتباردهی کارگزاری‌ها در روزهای صعودی بازار سرمایه
سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن مطرح کرد

مصوبه دلچسب شورای عالی بورس؛ چراغ سبز اعتباردهی کارگزاری‌ها در روزهای صعودی بازار سرمایه

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن گفت: در روزهایی که بازارسهام روند صعودی دارد، تقاضا برای اعتبار افزایش می‌یابد. زیرا در چنین شرایطی دریافت اعتبار از کارگزاری‌ها توجیه اقتصادی بالاتری دارد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، سجاد کلانتر مهرجردی سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن در خصوص تاثیر مصوبه معافیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سود دریافتی کارگزاران بر توسعه کارگزاری ها، اظهار کرد: اعتباردهی یکی از ابزارهای کارگزاری‌ها به منظور گسترش بازار، افزایش نقدشوندگی بازار و تسهیل در معاملات به حساب می‌آید. این امر می‌تواند اثر مطلوبی در کاهش هزینه تامین مالی مشتریان اعتباری و نقدشوندگی بازار سرمایه داشته باشد و به یکی از موانع توسعه صنعت کارگزاری پایان دهد.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن بیان کرد: باتوجه به این مسئله که امسال بسیاری از فعالان و کارشناسان بازارسرمایه، روند بازارسهام را مثبت تلقی می‌کنند به همین خاطر هرگونه مقررات یا دستورالعمل‌هایی که جنبه تقویتی داشته باشد می‌تواند کمک شایانی به بهبود روند معاملات داشته باشد.

مهرجردی گفت: عملا با توجه به رویکرد مثبت سهامداران نسبت به بازار، کارگزاری‌ها در ماه‌های پیش رو با درخواست اعتباردهی از سوی فعالان حقیقی و حقوقی مواجه خواهند شد، حال مصوبه عدم دریافت مالیات ارزش افزوده از سوی کارگزاری‌ها، می‌تواند کمک شایانی را در راستای اعتباردهی انجام دهد.

او گفت: از سوی دیگر این مصوبه تجهیز منابع را برای کارگزاری‌ها به دنبال خود خواهد داشت و از آنجایی که عمدتاً کارگزاری‌ها اعتبارات خود را از بانک‌ها دریافت می‌کنند با در نظر داشتن کاهش نرخ موثر هزینه مالی شرایط اعتبار دهی به مرور زمان بهتر خواهد شد.

پیام روشن بورس به دولت: دخالت ممنوع
سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن در رابطه با معایب وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی، اظهار کرد: در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ اهالی بازارسرمایه منفی‌ترین روز را از ابتدای سال تا کنون تجربه کردند که این مسئله به بحث مصوبه روز گذشته وزارت صمت مبنی بر اخذ مالیات از صنایع بازمی‌گشت.

مهرجردی تاکیدکرد: اما از روز چهارشنبه‌ مورخ ۲۴ فروردین شاهد مثبت شدن مجدد بازار بودیم که این مسئله نشان از حرفه‌ای‌تر شدن بازار دارد.

اوگفت: وقتی مسئولان چنین شرایطی را در بازارسهام مشاهده می‌کنند باید از هرگونه تصمیمات هیجانی بپرهیزند زیرا اکنون بازار بیش از پنجاه میلیون سهامدار دارد و هرگونه تصمیم نادرست علاوه بر آسیب به صنایع تولیدی سبب زیان سهامداران نیز می‌شود.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن بیان کرد: وضع قوانین هیجانی از سوی برخی مسئولان دولتی در خصوص صنایع پرپتانسیل که سهامدار عمده آن مردم هستند و بخش کوچکی از آن به دولت اختصاص دارد با ایرادات شرعی و قانونی مواجه است.

مهرجردی افزود: وقتی اقتصاد به سمت مردمی شدن گام برداشته است بهتر است دولت از هرگونه دخالت در عملکرد بنگاه‌های دولتی بپرهیزد.

او بیان کرد: اکنون امید می‌رود وزارت‌ اقتصاد و دارایی همانند سال گذشته، نیز تمهیدات لازم را نسبت به مصوبه وزارت صمت مبنی بر اخذ مالیات از صنایع معدنی بکار گیرد.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن در خصوص تاثیرات حذف ارز ۴۲۰۰ بر صنایع بورسی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ به طور مستقیم بر برخی صنایع از جمله کشاورزی و دارو تاثیر خواهد گذاشت.

مهرجردی افزود: اما این مسئله به طور غیر مستقیم تمامی صنایع را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، در حال‌حاضر مسئله‌ای که حائز اهمیت است مربوط به تامین نقدینگی صنایعی می‌شود که به طور مستقیم از این ارز استفاده می‌کردند.

او گفت: اکنون دولت به منظور جبران این بحث پس از حذف ۴۲۰۰، باید به فکر راه‌حلی برای کنترل زیان صنایع کشاورزی و دامپروری باشد زیرا در غیر این صورت بنگاه‌های این صنایع کوچک تر خواهند شد و به تبع سهامداران آن‌ها با زیان مواجه می‌شوند.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن در رابطه با اقدامات سازمان بورس مبنی بر سرعت بخشی فرآیند اعطای مجوز به منظور تاسیس نهادهای مالی، بیان کرد: مسئله‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است شفافیت در فرآیندها است، که خوشبختانه سازمان در این راستا تا کنون موفق عمل کرد است.

مهرجردی تصریح کرد : اینکه باگ‌های زمانی در راستای اعطای مجوز کاهش یابد بسیار مناسب است اما این مسئله نباید سبب حذف مراحل قانونی شود، زیرا فرآیند تقاضا برای تاسیس نهادهای مالی باید مشخص و شفاف باشد.

استفاده از سیاست‌های انقباضی برای کنترل هیجان
او در خصوص اقداماتی که سازمان می‌تواند طی ماه‌های پیش‌رو به منظور تقویت بنیان‌های بازار سرمایه بکارگیرد، بیان کرد: اکنون ابزارهای قانونی متنوعی در اختیار سازمان به منظور اجرای سیاست‌های انبساطی و انقباضی قرار دارد، اما کمتر دیده می‌شود که سازمان بورس از این دست سیاست‌ها انقباضی به منظور کنترل هیجانات بهره گیرد.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن گفت: صندوق تثبیت و توسعه بازارسرمایه زمان‌های طلایی بازار را از دست دادند، زیرا وقتی یک بازارگردان در روزهای مثبت بازار نتواند در بخش عرضه خوب عمل کند در روزهای منفی نیز نقدینگی لازمی را برای تحریک سمت تقاضا ندارد.

مهرجردی افزود: با توجه به نظر بسیاری از فعالان حوزه بازارسرمایه اکنون نیز وضع سیاست‌های انبساطی به منظور تقویت سمت تقاضا اعم از تزریق وجه یا خرید سهام به نظر چندان محرک مناسبی به نظر نمی‌آید.

او گفت: همچنین در سال گذشته ریاست فعلی سازمان بورس در شرایطی بازار را تحویل گرفت که با انباشت تقاضا سهامداران در راستای جبران زیان مواجه بود و از سوی دیگر ابزارهای محرک برای تحریک سمت تقاضا چندان موفق عمل نمی‌کرد.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن تصریح کرد: اکنون سازمان باید الگوسازی‌های مناسبی را برای بررسی آثار هرگونه تصمیمات در نظر گیرد زیرا میزان و نحوه معاملات در بازارسهام در مقایسه با سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده است.

مهرجردی بیان کرد: تغییر دامنه نوسان علاوه بر سرعت بخشی به صف‌های خرید و فروش، سطح ریسک پذیری سهامداران را نیز افزایش می‌دهد.

سرپرست شرکت کارگزاری بانک مسکن در پایان گفت: سازمان باید از هرگونه تصمیمات مُسکن گونه بپرهیزد، زیرا برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت نمی‌توانند شرایط بازار به یک ثبات لازم برساند در همین راستا تنها راه بازگشت اعتماد سهامداران به بازارسرمایه الگوسازی‌های مناسب با استفاده از برنامه‌های بلندمدت است.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha