۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
گردشگری ناجی اقتصاد و اشتغال گلستان | توجه به توسعه اقامتگاه بومگردی ضروری است
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

گردشگری ناجی اقتصاد و اشتغال گلستان | توجه به توسعه اقامتگاه بومگردی ضروری است

رامیان- کارشناسان معتقدند باوجود رونق اقامتگاه های بومگردی در گلستان هنور بسترهایی نظیر زیرساخت آثار تاریخی مانند مرمت بنا برای جذب گردشگر و اقامت طولانی مدت مسافران فراهم نیست.

بازار،گروه استان‌ها؛ گردشگری یکی از صنایع پول‌ساز جهان به شمارمی رود که در بخش اشتغال و توسعه اقتصادی برای هر کشوری بسیار موثر واقع می‌شود. این صنعت که در دهه‌های اخیر جای خودش را به خوبی در دنیا باز کرده در هر مرحله یک ظرفیتی را برای درآمدزایی بیشتر به منصه ظهور می‌گذارد.

این روزها اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از مولفه‌های گردشگری است که از بازار خوبی برخوردار است و این ظرفیت برای استانی مانند گلستان که از پیشینه تاریخی و طبیعتی متنوع برخوردار است به عنوان بستری برای رشد اقتصادی منطقه به شمار می‌رود.

به باور متخصصان، اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از بهترین محرک‌های رونق اقتصادی و ظرفیت بزرگ توسعه گردشگری منطقه به شمار می‌رود. گواه این موضوع تحول اقتصادی در شهرستانی مانند رامیان است در با ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی در آن ظرف سال‌های اخیر تحول جدی در این منطقه ایجاد شد. اما خانه ابریشم یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی این شهرستان است که پیرو در توسعه فرهنگ بوم گردی بوده است.

«احسان گلشن محمدی» مالک اقامتگاه بوم گردی خانه ابریشم در رامیان است که از پیشگامان توسعه فرهنگ بومی در این منطقه به شمار می‌رود. او در این مصاحبه برایمان از دغدغه و علاقمندی هایش می‌گوید.

* درباره اقامتگاه خانه ابریشم توضیح دهید؟
این مرکز با سرمایه‌گذاری ۱۵۰ میلیون تومان در سال ۹۴ و اشتغال هفت نفر به صورت مستقیم ۱۷۰ نفر غیر مستقیم آغاز به کار کرد در ابتدای ورود به این اقامتگاه نیروهای محلی را در بخش امداد و نجات و زبان انگلیسی آموزش دادم و بر روی فن بیان جامعه محلی کار کردم و به رانندگان آموزش معرفی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی استان را در زمان تحویل مسافر از فرودگاه یا راه آهن به محل سکونت دادم.

اقامتگاه‌های بوم گردی یکی از بهترین محرک‌های رونق اقتصادی و ظرفیت بزرگ توسعه گردشگری منطقه به شمار می‌رود

تمامی این اقدامات بازخورد خوبی از مخاطبان گرفت علاوه بر تبلیغاتی که در فضای مجازی برای توسعه صنعت گردشگری می‌شود به نظر می‌رسد تبلیغات چهره به چهره هم بسیار تاثیرگذار خواهد بود. با این رویکرد بسیاری از میهمانان بیش از ۱۰ بار اقامت در این مرکز را تجربه کردند چراکه موفق شدیم تا حین اقامت مسافر، لحظات شیرینی را برای آنها ایجاد کنیم.

* استقبال از اقامتگاه چگونه بوده؟
خانه ابریشم از سال ۹۴ تاکنون پذیرای بیش از ۱۰ هزار گردشگر بوده است. خوشبختانه این تعداد تنها منحصر به گردشگران داخلی نیستند و علاقمندان زیادی از خارج کشور برای اقامت به این مکان مراجعه کردند که از جمله مهمانان خارجی می‌توان به حضور چهار سفیر از کشورهای دیگر به این خانه را نام برد.

گردشگری ناجی اقتصاد و اشتغال گلستان | توجه به توسعه اقامتگاه بومگردی ضروری است

* از مشکلات این حوزه بگوئید؟
بسیاری از گردشگران خارجی طبیعتی مشابه گلستان را دارند اما آنچه باعث این منطقه را متفاوت می‌کند جاذبه‌های تاریخی استان است که متاسفانه هنوز زیرساخت‌های این بخش به خوبی فراهم نشده است. آثاری مانند دیوار دفاعی گرگان، برج تاریخی قابوس و رادکان، بافت تاریخی گرگان، قبرستان تاریخی خالدنبی و سایر بناهای تاریخی این منطقه هریک به تنهایی ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است که به واسطه عدم تخصیص بودجه مرمت مورد نیاز برای آنها انجام نشده و جاذبه کافی برای گردشگر ندارد.

هرچند مسئولان در جذب اعتبار برای مرمت آثار تاریخی برجسته استان روند کُندی را طی می‌کنند اما این حجم از عجله برای دستیابی به توسعه با پیشنهاد ساخت پروژه‌هایی نظیر پتروشیمی در میانکاله را متوجه نمی‌شوم.

حاصل این شتابزدگی در تصمیمات، تصویب تله کابین علی آباد می‌شود که باوجود زیستگاه‌های بسیار غنی درختان سرخ دار و پوشش جنگل‌های هیرکانی منطقه، قرار است تله کابین برای این شهرستان راه اندازی شود که پس از آن شاهد از بین رفتن این پوشش گیاهی ارزشمند خواهیم بود.

* به نظرتان در بخش جذب گردشگر گلستان موفق بوده؟
گردشگری در گلستان بسیار ظرف پنج سال گذشته رونق گرفت و رشد خوبی داشت. روند رشد صنعت گردشگری در استان صعودی است تا جایی که ظرف ۴۵ سال گذشته تاکنون اقامتگاه‌های بوم گردی از ۱۰ واحد به ۱۵۰ واحد بوم گردی در حال حاظر رسیده و در این مدت جاذبه‌های هدف که آثار تاریخی و طبیعی هست گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. به جرأت می‌توان گفت تعداد گردشگران گلستان ظرف پنج سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ برابر شده است. خوشبختانه رویکرد مسئولان هم گردشگر محور بوده که همین موجب رونق این صنعت در سال‌های گذشته شده است.

آثاری مانند دیوار دفاعی گرگان، برج تاریخی قابوس و رادکان، بافت تاریخی گرگان، قبرستان تاریخی خالدنبی و سایر بناهای تاریخی این منطقه هریک به تنهایی ظرفیتی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است

به نظرم مشکل اصلی به مسئولان کشوری برمی‌گردد آنها باید زیرساخت‌های اصلی را برای این صنعت مهیا کنند وگردشگری را به عنوان یک صنعت پذیرفته و محصولات این حوزه را بشناسند و بدانند که این محصول چه بازار نیازی دارد متعلق به چه قشر از افراد است.

موضوع بعدی بسته‌های حمایتی برای صاحبان اقامتگاه‌های بوم گردی است که بسیار ضعیف بود، این باعث شد تا صاحبان مراکز اقامتگاه‌های بوم‌گردی از حمایت دولت دلسرد شوند و با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب در دوره کرونا بسیاری از این واحدها ناگزیر به تعطیلی شدند. اما افرادی که دوام آوردند توانستند در بازار نوروز امسال آن چرا که ضرر کرده بودند، جبران کنند اگر همین روند ادامه پیدا کند در نیمه دوم سال باز هم با تعداد زیادی گردشگر آن مواجه خواهیم بود که باعث دلگرمی بسیاری از فعالان حوزه گردشگری خواهد شد.

کد خبر: ۱۴۵٬۹۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha