۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
جهش ۹۶ دلاری قیمت گندم
در ماه مارس رقم خورد؛

جهش ۹۶ دلاری قیمت گندم

درپی اوج‌گیری درگیری‌های روسیه و اوکراین؛ ازجمله کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، غلات و محصولات کشاورزی بود.

به گزارش بازار، درپی اوج‌گیری درگیری‌های روسیه و اوکراین قیمت تمام کالاهای اساسی در بازارهای جهانی رشد کرد. ازجمله کالاهایی که بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرد، غلات و محصولات کشاورزی بود. از نکات قابل توجه این افزایش قیمت ها، جهش ۹۶ دلاری قیمت گندم و بیش از ۴۲ دلاری ذرت در بازارهای جهانی بود.

جهش ذرت افت برنج
گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد در ماه مارس سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن ذرت در بازار جهانی به ۳۳۵.۵ دلار رسید که بیش از ۴۲ دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش نشان می‌دهد. این درحالی است که قیمت برنج تایلندی در بازار نه‌تنها رشد نکرد، بلکه با کاهش ارزش هم همراه بود.

در سومین ماه سال ۲۰۲۲ هر تن برنج تایلندی با قیمتی بین ۴۱۹ تا ۴۲۲ دلار مبادله شد که بین ۳ تا ۵ دلار نسبت به ماه قبل از آن کمتر بود. قیمت هر تن برنج تولیدشده در کشور ویتنام هم بعد از تجربه افزایش حدود هفت دلاری نسبت به ماه قبل به مرز ۳۹۱.۷ دلار رسید.

بازار نگران‌کننده گندم
بانک جهانی در این گزارش به رشد قیمت گندم هم اشاره کرد و افزود: «نگران‌کننده‌ترین بازار در این ماه، بازار گندم بود و افزایش قیمت در این بازار چالش‌های زیادی را برای اقتصاد دنیا به همراه آورد.

هر تن گندم در ماه مارس امسال با قیمتی برابر با ۴۸۶ دلار مبادله شد که بالغ‌بر ۹۶ دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش داشت. متوسط قیمت هر تن گندم در فصل اول سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۱۷ دلار بود که نسبت به فصل آخر سال قبل ۴۳ دلار رشد کرده است.»

بر مبنای این گزارش در دومین ماه سال ۲۰۲۲ قیمت هر تن گندم در بازار جهانی برابر با ۳۹۰.۵ دلار بود درحالی‌که که در اولین ماه امسال هر تن گندم با قیمتی برابر با ۳۷۴.۲ دلار به فروش رسید.

بررسی قیمت فصلی گندم هم نشان از روند افزایشی قیمت در این بازار از ابتدای سال قبل، تاکنون دارد، ولی با شروع جنگ روسیه و اوکراین سرعت افزایش قیمت گندم هم بیشتر شد.

کد خبر: ۱۴۵٬۸۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha