۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد
بازار گزارش می‌دهد؛

سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد

همدان - سرمازدگی درختان، خشک‌سالی و حوادث طبیعی همچون بارش تگرگ‌های بهاری تولید محصولات باغی را کاهش می‌دهد تا آنجا که به دنبال آن احتمال افزایش قیمت میوه در بازار دور از ذهن نخواهد بود.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرسال با قدم گذاشتن به دهه سوم فروردین‌ماه رفته‌رفته زمزمه‌های احتمال گرانی میوه آغاز می‌شود و احتمالات آنجا رنگ واقعیت به خود می‌گیرد که سرمای بهاره کار را یکسره می‌کند و با خسارت‌های به بار آورده به باغات و مزارع بر گرانی میوه خواسته یا ناخواسته دامن می‌زند.

از سرمای احتمالی بهاره که بگذریم گاهی بارش‌های خشمگین در این فصل از سال که به‌صورت تگرگ‌های سنگین خود را نشان می‌دهد نیز مزید بر علت می‌شود تا با ریختن شکوفه‌ها و جوانه میوه‌های برخی درختان که در این فصل خودنمایی می‌کنند از کم بودن میوه در فصل تابستان و به‌تبع آن گرانی میوه خبر دهند.

فراوانی میوه‌هایی همچون سیب و پرتقال که از ذخایر تأمین‌شده برای میوه شب عید مردم بوده‌اند و به بازار روانه شده‌اند قیمت این میوه‌ها را تعدیل کرده تا آنجا که حتی نرخ عرضه آن‌ها از نرخ در نظر گرفته‌شده برای عرضه در شب عید هم کمتر شده است

گذری بر بازار میوه و تره‌بار همدان گویای آن است که هنوز جو سنگین گرانی برای برخی میوه‌ها وجود دارد اما فراوانی میوه‌هایی همچون سیب و پرتقال که از ذخایر تأمین‌شده برای میوه شب عید مردم بوده‌اند و به بازار روانه شده‌اند قیمت این میوه‌ها را تعدیل کرده تا آنجا که حتی نرخ عرضه آن‌ها از نرخ در نظر گرفته‌شده برای عرضه در شب عید هم کمتر شده است.

سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد

گفتگو با مردم و شهروندان همدانی گواه آن است که رضایت نسبی از بازار میوه و قیمت‌ها در همدان حاکم است اما گلایه از گرانی صیفی‌جات و سبزیجات همچنان وجود دارد تا آنجا که این مرتبه گرانی یقه بادمجان سیاه را گرفته و آن را بر قله گرانی نشانده است.

عرضه گلابی انباری در بازار همدان
البته برخی میوه‌ها همچون گلابی که گویی انباری هستند و به دلیل کم بودن مقدار آن در بازار به قیمت بالا عرضه می‌شوند را باید جداگانه دید چراکه بیشتر مواقع برخی فروشندگان به سبب اینکه فروشگاهشان در عرضه میوه رنگ و لعاب خوبی داشته باشد این‌چنین میوه‌هایی را در انبار نگهداری و در این ایام در بازار عرضه می‌کنند که البته قیمت آن‌ها هم چنان نیست که خریدش برای همه امکان داشته باشد.

یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار پیرامون وضعیت نظارت بر بازار میوه همدان بابیان اینکه هفته گذشته قیمت گوجه‌فرنگی و برخی صیفی‌جات به‌قدری بالابود که ترجیح می‌دادیم از خرید آن خودداری کنیم، گفت: این هفته وضعیت تا حدی متعادل شده است.

احمدی بابیان اینکه وقتی به بازار سر گذر یا سبزه‌میدان همدان مراجعه می‌کنیم فراوانی میوه‌هایی همچون سیب و پرتقال چشمگیر است، گفت: قیمت این میوه‌ها نیز در حد منصفانه و قابل تهیه برای اکثر مردم است که البته شاید این وضعیت را بتوانیم نتیجه نظارت بر بازار بدانیم.

بازار میوه همدان نوسان وضعیت دارد به‌طوری‌که یک هفته فراوانی و قیمت مناسب را شاهدیم و هفته بعد به‌یک‌باره گویی اتفاقی افتاده که برخی میوه‌ها و اقلام موردنیاز مردم در بازار کم و نایاب و به‌تبع آن گران می‌شود

یکی دیگر از شهروندان همدانی نیز بابیان اینکه بازار میوه همدان نوسان وضعیت دارد به‌طوری‌که یک هفته فراوانی و قیمت مناسب را شاهدیم و هفته بعد به‌یک‌باره گویی اتفاقی افتاده که برخی میوه‌ها و اقلام موردنیاز مردم در بازار کم و نایاب و به‌تبع آن گران می‌شود، گفت: از حق نگذریم طی چند هفته اخیر حور بازرسان در بازار محسوس بوده و من هر مرتبه به بازار مراجعه کرده‌ام شاهد حضور بازرسان بوده‌ام.

سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد

حسینی بابیان اینکه یکی دو هفته دیگر میوه‌های نوبرانه وارد بازار می‌شود و همان وضعیتی که طی سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم تکرار خواهد شد، گفت: عرضه میوه‌های گران‌قیمت در بازار مرکزی همدان توجیه عقلانی ندارد چراکه این بازار محل رفت‌وآمد قشر متوسط به پایین همدان است و این گروه توان خرید میوه‌ای چند صدهزارتومانی به ازای هر کیلو را ندارد.

تگرگ شدید در همدان بسیاری از درختان زردآلو، گیلاس، آلبالو و میوه‌های تابستانه همدان را رگباری موردحمله قرارداد و شکوفه‌های آن‌ها روی زمین ریخت

وی بابیان اینکه هفته گذشته تگرگ شدید در همدان بسیاری از درختان زردآلو، گیلاس، آلبالو و میوه‌های تابستانه همدان را رگباری موردحمله قرارداد و شکوفه‌های آن‌ها روی زمین ریخت، گفت: حرف و کلام میوه‌فروش‌های همدان احتمال گرانی میوه‌های تابستانه است چراکه معتقدند باغداران همدانی با این بارش خسارت قابل‌توجهی متحمل شده‌اند.

این شهروند همدانی به موضوع کم‌آبی و خشکی باغ‌های همدان هم اشاره کرد و بابیان اینکه پارسال کم‌آبی تمام درختان گردو را سوزاند و شاید امسال نوبت درختان دیگر شود، گفت: درست است که مسئولان تلاش می‌کنند تا بازار را از نوسان قیمت دورنگه دارند اما گاهی اوقات حوادث طبیعی برنامه‌ها را به هم می‌ریزد و چاره‌ای هم در این زمینه نمی‌توان داشت.

حسینی بابیان اینکه من خودم قطعه کوچکی باغ میوه در اطراف شهر همدان دارم که هرسال حداقل مصرف خانواده خودم را از این باغ میوه برداشت می‌کردم، گفت: دو سال است که حتی یک عدد زردآلوی باغم را هم به خانه نبرده‌ام چراکه یا سرمای بهاره آن را از بین برده و یا تگرگ محصولات باغم را نابود کرده است.

سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد

یکی از فروشندگان میوه در بازار سر گذر همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در منطقه دیوین همدان حدود هفت هکتار باغ میوه‌دارم، گفت: امسال هم امیدی به برداشت محصول قابل‌توجه از باغم ندارم.

چاه‌های باغ تا حد قابل‌توجهی کاهش ذخیره دارند و هفته گذشته برای اولین بار طی ۹ سال اخیر وقتی موتور چاه اصلی را روشن کردم پس از دو ساعت آبیاری اخطار داد و آب چاه تمام شد

مهدی پور با اشاره به اینکه چاه‌های باغ تا حد قابل‌توجهی کاهش ذخیره دارند و هفته گذشته برای اولین بار طی ۹ سال اخیر وقتی موتور چاه اصلی را روشن کردم پس از دو ساعت آبیاری اخطار داد و آب چاه تمام شد، گفت: با این وضعیت کم‌آبی برداشت محصول غیرممکن خواهد بود.

وی بابیان اینکه تگرگ هم به درختان گیلاس و زردآلو در باغم خسارت جدی وارد کرده است، گفت: پس از حدود ۲۰ دقیقه بارش تگرگ تمام کف زمین و زیر درختان زردآلو و گیلاس با شکوفه‌های این درختان فرش شد.

گفتگوها گویای آن است که امسال هم کشاورزان همدان و به‌ویژه باغداران آن با سرمای بهاره و بارش‌های صورت گرفته متحمل خساراتی شده‌اند ضمن اینکه به گفته رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان باغ‌های استان همدان براثر سرمای فروردین‌ماه بین ۱۵ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شده‌اند.

خسارت ۱۹ هزار و ۳۱۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان
احد ظفری در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه براثر افت دما در فروردین‌ماه سال جاری در استان همدان ۱۹ هزار و ۳۱۵ هکتار از اراضی زراعی و باغی استان دچار خسارت شدند، گفت: برآورد ریالی خسارت سرمازدگی فروردین‌ماه امسال رقمی حدود ۴۹۴ میلیارد تومان است.

وی سطح باغات خسارت‌دیده استان همدان در اثر افت دما را ۹هزار و ۹۱۹هکتار اعلام کرد و گفت: خسارت وارده به این بخش ۴۳۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: ۹ هزار و ۳۹۶ هکتار از زمین‌های زراعی نیز دچار سرمازدگی شدند به‌طوری‌که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از اراضی زراعی استان همدان را شامل شد و ‌۵۷ میلیارد تومان به محصولات زراعی خسارت زد.

سرمازدگی باغ‌های همدان و احتمال گرانی میوه در بازار| ۴۹۴ میلیاردتومان خسارت به بار آمد

ظفری محصولات باغی زردآلو، بادام آبی و بادام دیم و آلو را متحمل بیشترین خسارت عنوان کرد و افزود: کلزا، گلرنگ، گندم آبی، گندم دیم، جو آبی و جو دیم نیز در بین محصولات زراعی بیشترین خسارت را دیده‌اند و خسارت بین ۲۰ تا ۳۰درصد برآورد شده است.

طی سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ حدود ۲۴۴ هزار هکتار از محصولات زراعی تحت پوشش بیمه قرارگرفته‌اند و از محصولات باغی نیز ۵۶۶ هکتار در این سال زراعی بیمه‌شده‌اند

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: طی هماهنگی با صندوق بیمه طی سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۴۰۱ حدود ۲۴۴ هزار هکتار از محصولات زراعی تحت پوشش بیمه قرارگرفته‌اند و از محصولات باغی نیز ۵۶۶ هکتار در این سال زراعی بیمه‌شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان و بهره‌برداران باید به اطلاعاتی که از طریق شبکه پیش‌آگهی و هواشناسی به‌صورت پیامک پیرامون وضعیت آب‌وهوا ارسال می‌شود توجه کرده و اقدامات لازم را انجام دهند، گفت: کشاورزان باید نسبت به بیمه کردن محصولات خود اقدام کنند تا در زمان سرمازدگی محصول و به دنبال آن ایجاد خسارت از مزایای صندوق بیمه استفاده کنند.

رئیس اداره مدیریت بحران و مخاطرات بخش کشاورزی جهاد کشاورزی استان همدان اضافه کرد: به‌طور میانگین باغ‌های استان همدان براثر سرمای فروردین‌ماه بین ۱۵ تا ۷۰ درصد دچار خسارت شده‌اند.

در فصل بهار و با توجه به تغییرات محیطی شدید که احتمال وقوع بارش تگرگ را بیشتر می‌کند، بخشی از محصولات کشاورزی استان مورد تهدید سرمازدگی قرار می‌گیرد که نتیجه آن کمی میوه در بازار و گرانی‌های احتمالی خواهد بود.

با این تفاسیر موضوع کمی نگران‌کننده و جدی است چراکه در چند ماه آینده چه در برداشت محصولات باغی چه در برداشت محصولات زراعی و عرضه آن در بازار هم با کمبود و هم‌گرانی مواجه خواهیم بود بنابراین باید از هم‌اکنون فکر چاره بود.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha