۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
شرایط سخت زندگی عشایر به دلیل خشکسالی| تامین آب مشکل اصلی است
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

شرایط سخت زندگی عشایر به دلیل خشکسالی| تامین آب مشکل اصلی است

ایلام- خشکسالی زندگی بسیاری از عشایر کشورمان را با سختی و مشکلات زیادی از جمله کمبود آب مواجه کرده که نیازمند توجه مسئولان ارشد دولت است.

بازار؛ گروه استان ها: کاهش نزولات آسمانی، کمبود آب و گرانی نهاده های دامی باعث شده تا عشایر این قشر مولد با مشکلاتی در تولید روبرو شوند.

مسلما امسال سالی سخت و طاقت فرسای برای جامعه عشایری کشورمان از جمله استان ایلام خواهد بود، شرایط سخت خشکسالی جامعه عشایری ایلام را با چالشی جدی مواجه کرده که مسئولان استان باید برای رفع مشکلات دامداران با تمام ظرفیت گام بردارند.

دام های عشایر از تشنگی و بی آبی در حال تلف شدن هستند
یکی از عشایر ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: دام های عشایر با این شرایط خشکسالی خریدار ندارند، از طرف دیگر قشر عشایر برای تامین آب و نهاده برای دام های خود با مشکل مواجه هستند.

محمد نادی بیان کرد: عشایر هیچ گونه علوفه ای برای دام های خود ندارند، کنسانتره ای که حق و سهمیه عشایر است، به صورت آزاد به فروش می رسد.

وی افزود: دام های عشایر از تشنگی و بی آبی در حال تلف شدن هستند، متاسفانه مسئولان فقط به عشایر وعده می دهند چراکه ۲۰ روز یک بار آبرسانی به عشایر صورت می گیرد.

مشکل آبرسانی عشایر حل می شود
مدیرکل امور عشایری ایلام در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: برای تکمیل ناوگان و تامین آب موردنیاز عشایر تمهیداتی دیده شده که در روزهای آتی با اجاره ماشین آلات بخش خصوصی بحث آبرسانی عشایر حل می شود.

فرشاد یاسمی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار به عشایر استان در فصل تابستان نیازمند پنج میلیارد تومان اعتبار است، افزود: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۸ هزار تن علوفه در بین عشایر توزیع شده است.

وی گفت: نیاز عشایر به نهاده های دامی در ۳ ماهه ابتدای سال جاری بالغ بر ۳۰ هزار تن نهاده است که در این خصوص جلسات متعددی با مقامات ملی و استانی برگزار شده است.

یاسمی افزود: بحث انتقال دام های عشایر به استان های همجوار برای استفاده از مراتع آنها در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم بخشی از مشکلات علوفه عشایر نیز حل شود.

شرایط سخت زندگی عشایر به دلیل خشکسالی| تامین آب مشکل اصلی است

وی با اشاره به حل مشکل خرید تضمینی دام عشایر استان ایلام، بیان کرد: طی روزهای آینده هیئتی به منظور برنامه ریزی برای خرید دام مازاد به استان ایلام سفر می‌کند.

اختصاص ۲ هزار تن نهاده های دامی به عشایر ایلام
نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به مشکلات جدی عشایر استان به دلیل خشکسالی، افزود: تامین آب آشامیدنی، آب مورد نیاز برای دام و تامین نهاده های دامی از مشکلات بزرگ عشایر استان است.

بهزاد علیزاده تصریح کرد: برای حل مشکلات عشایر استان با سازمان امور عشایری کشور رایزنی شده و قرار است به زودی ۲ هزار تن نهاده دامی در اختیار عشایر استان قرار دهند.

وی گفت: نهاده دامی یا کم است یا گران، قیمت نهاده‌های دامی چهار برابر شده در صورتی که قیمت دام ۱.۵ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه همچنین قرار است به زودی بحث خرید دام مازاد عشایر استان آغاز شود، افزود: صادرات دام مازاد عشایر از دیگر موادی است که پیگیری شده و قطعا با صادرات دام بخشی از مشکلات عشایر کاسته می شود.

شرایط سخت زندگی عشایر به دلیل خشکسالی| تامین آب مشکل اصلی است

علیزاده تصریح کرد: عشایر نمی‌توانند دام خود را صادر کنند و دام ها را به حراج گذاشته‌اند و اگر این روند ادامه یابد فاجعه ای در کشور خواهیم داشت.

نماینده مردم حوزه جنوبی ایلام افزود: به دلیل خشکسالی و وضعیت بد مراتع استان ایلام، قرار شده عشایر استان به راحتی به دیگر استان های همجوار برای تامین علوفه دام های خود جابجا شوند.

عشایر از فعال‌ترین و صبورترین اقشار جامعه هستند و فعالیت تولیدی آنان تاثیر زیادی در رونق اقتصادی کشور دارد.با بروز خشکسالی، زندگی عشایر استان ایلام دچار چالش جدی شده، نیاز مسئولان و نمایندگان مجلس تصمیمات مناسبی برای حل مشکلات عشایر اتخاذ کنند.

عشایر استان با جمعیت ۶۰ هزار نفری ۱۱ درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهند و از نظر جمعیتی رتبه ششم کشور را دارا هستند. تولیدات سالانه عشایر استان ۹۰ هزار تن به ارزش یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

کد خبر: ۱۴۵٬۷۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha