۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۸
مرز رسمی باشماق مریوان در انتظار مدیریت واحد| استاندار نماینده تام الاختیار منصوب کرد
بازار گزارش می‌دهد؛

مرز رسمی باشماق مریوان در انتظار مدیریت واحد| استاندار نماینده تام الاختیار منصوب کرد

سنندج- مرز باشماق مریوان از ابتدای دهه ۸۰ به عنوان یک مرز رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و از آن زمان تاکنون در انتظار اعمال مدیریت واحد برای ساماندهی و عبور از مشکلات خود است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مهمترین مرزهای ارتباطی کشورمان با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌رود و بر اساس آمارهای رسمی از سوی مسئولان مربوطه، این مرز هم اکنون بیشترین میزان مبادلات تجاری بین کشورهای عراق و ایران را به خود اختصاص داده است.

آمارهای اعلام شده از سوی سازمان‌های متولی امر نشان می‌دهد که میزان مبادلات تجاری در مرز رسمی باشماق مریوان در ۱۱ ماهه سال گذشته، به ۱.۷ میلیارد دلار رسیده است و در صورت ساماندهی وضعیت فعلی می‌توان امیدوار بود که این میزان مبادلات مرزی حداقل دوبرابر شود.

آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان و همچنین ایجاد فرصت‌های جدید برای رونق تولید در استان کردستان به ویژه در حوزه صنایع و تولیدات دانش بنیان از جمله ظرفیت‌های مهم کردستان در راستای توسعه و تقویت مبادلات مرزی در باشماق مریوان است.

فعالیت نهادهای مختلف دولتی در مرز باشماق مریوان
در کنار ظرفیت‌های در اختیار فراوان، متأسفانه مرز رسمی باشماق مریوان از زمان رسمی شدن با چالش‌ها و مشکلات مختلفی مواجه است و در طول دو دهه اخیر مسئولان مختلف استانی و کشوری وعده عبور از این مشکلات و سامان دادن چالش‌های این مرز را مطرح کرده اند که متأسفانه تاکنون این مهم عملیاتی نشده است.

در حال حاضر بالغ بر ۱۵ سازمان و نهاد دولتی در مرز رسمی باشماق مریوان فعالیت می‌کنند و فعالیت این تعداد سازمان و نهاد باعث شده است تا مشکلاتی در راستای خدمت رسانی به فعالان مرز و تجار به وجود آید و به همین دلیل موضوع اعمال مدیریت واحد در مرز رسمی باشماق مریوان یکی از مسائل مهم و حیاتی در راستای بهبود فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

در کنار موضوع مدیریت واحد در مرز رسمی باشماق مریوان، مشکلات و نارسایی‌های مرز نیز سالهاست در میان وعده‌های بی سرانجام مسئولان استانی و کشوری دست به دست می‌شود و متأسفانه این چالش نیز، مرز را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است.

مرز رسمی باشماق مریوان در انتظار مدیریت واحد/ استاندار کردستان نماینده تام الاختیار منصوب کرد

داستان ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان و ارتقا زیرساخت‌های مرز در بخش‌های مختلف باعث شده است که تجار و فعالان مرزی و حتی مسافرین عبوری از آن با مشکلاتی مواجه شوند و در نهایت انباشت این مشکلات، مرز را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

سهم استان کردستان در بازار اقلیم افزایش یابد
نایب رئیس اتاق بازرگانی سنندج در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به وجود بازار بکر در اقلیم کردستان عراق، افزود: هم اکنون بازار بکر شمال عراق در اختیار تولیدات ترکیه‌ای است و در صورت داشتن برنامه و بهره برداری از ظرفیت‌های در اختیار ما می‌توانیم سهم بسیاری از این بازار داشته باشیم.

فاروق کیخسروی بیان کرد: مرز رسمی باشماق مریوان به عنوان مهمترین فرصت برای ارتباط ما با اقلیم کردستان عراق دچار مشکلات متعددی است و انتظار داریم که مسئولان و متولیان امر یک بار برای همیشه نسبت به رفع این مشکلات اقدامم نموده و زمینه برای رفع آنها را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه اعمال مدیریت واحد و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی و اداری در مرز رسمی باشماق مریوان یک امر لازم و ضروری است، گفت: انتظار می‌رود که با آغاز به کار فعالیت دولت جدید موضوع اعمال یک مدیریت واحد در مرز رسمی باشماق مریوان فراهم شود.

این فعال تجاری و بازرگانی عنوان کرد: در صورتی که ما یک برنامه ریزی درست و مناسب داشته باشیم، در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانیم سهم بیشتری از بازار اقلیم کردستان عراق را در اختیار بگیریم و در نهایت این مهم زمینه ساز تسریع در توسعه و پیشرفت استان و کشور در بخش‌های مختلف می‌شود.

فرماندار مریوان نماینده تام الاختیار استاندار در مرز باشماق مریوان
داستان نبود مدیریت واحد و همچنین عدم ساماندهی مرز رسمی باشماق مریوان باعث شد تا اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان، در جلسه آخر کارگروه ساماندهی مبادلات مرزی نسبت به انتصاب نماینده تام الاختیار در راستای رفع مشکلات مرز اقدام کند.

وی ضمن تعیین نماینده تام الاختیار برای پیگیری این موضوع، عنوان کرد: سرپرست فرمانداری شهرستان مریوان به عنوان نماینده تام‌الاختیار استاندار مسئول پیگیری مسائل و مشکلات مرز باشماق خواهد بود و انتظار می‌رود که این مهم در دو هفته تعیین تکلیف شود.

مرز رسمی باشماق مریوان در انتظار مدیریت واحد/ استاندار کردستان نماینده تام الاختیار منصوب کرد

استاندار کردستان شرایط فعلی مرز را غیرقابل قبول اعلام کرد و با تعیین ضرب‌الاجل دو هفته‌ای برای جمع‌بندی و تعیین تکلیف وضعیت مرز، ابراز امیدواری کرد، طی شش ماه نخست امسال نسبت به ساماندهی باشماق اقدام شود.

لزوم اصلاح رویه‌های صادراتی در استان کردستان
وی اصلاح رویه‌ها و آسیب‌شناسی صادرات را ضروری دانست و اظهار داشت: وضعیت صادرات در کردستان مطلوب نیست و با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادها باید در این بخش وضعیت به مراتب بهتری داشته باشیم.

استاندار کردستان ضمن تاکید بر بهره مندی از تمامی ظرفیت‌های استان کردستان در بخش توسعه صادرات، بیان کرد: باید همکاری و تعامل بین دولت و بخش خصوصی در این راستا تقویت شود.

هر چند که استاندار کردستان نسبت به معرفی و انتخاب نماینده تام الاختیار در راستای ساماندهی موضوع مرز رسمی باشماق مریوان اقدام نموده است، ولی فعالان تجاری و بازرگانی استان چشم انتظار عملی شدن این اقدام جدید زارعی کوشا هستند.

ساماندهی هر چه سریع‌تر مرز رسمی باشماق مریوان و همچنین تعیین مدیریت واحد برای آن می‌تواند زمینه را برای بهره برداری بهتر از این ظرفیت فراهم کند و بدون شک رونق صادرات در استان کردستان نتایج خوبی برای این استان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۵٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha