۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
خودروهای وارداتی در شاهراه قیمت؛ رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی فقط در ۵ روز | وزارت صمت شکست خورد
«بازار» گزارش می دهد

خودروهای وارداتی در شاهراه قیمت؛ رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی فقط در ۵ روز | وزارت صمت شکست خورد

 مرسدس بنز E۲۰۰، ب ام و ۳۲۰ آی، فولکس واگن تیگوان، تویوتا راوفور، میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید و نیسان ایکس تریل، شش خودرویی هستند که ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان طی پنج روز گران شدند.

بازار؛ گروه خودرو: در پنج روز ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان سود، جمله کوتاه اما نشان از اوضاع چالشی و بغرنج بازار خودرو و شکست طرح های کنترلی وزارت صمت دارد. موضوعی که با حتمی شدن عدم واردات خودرو به کشور، شیب صعود قیمت ها را شدیدتر و خریداران را با چالش جدی تر مواجه ساخته است. خودروهای کره ای تا آلمانی حتی در کلاس اقتصادی رشد چند میلیونی را فقط طی پنج روز تجربه کردند. مساله ای که به افزایش تیراژ چینی های مونتاژ در کشور دامن می زند، زیرا خریداران توانایی خرید خودروهای با کیفیت آسیایی یا اروپایی را نداشته و به ناچار مجبور به خرید محصولات گران و کم کیفیت چینی می شوند.

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت به عنوان شخص نخست سیاستگذار صنعتی، نه تنها نتوانست برای شکست انحصار خودرو در مقابل مافیا ایستادگی نشان دهد، بلکه وضعیت بازار و صنعت خودرو را به گونه ای هدایت کرده که قیمت محصولات ثانیه ای روبه افزایش است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی عملکرد وزیر صمت باید نسبت به برنامه ها و البته اقدامات غیرموثر ایشان که مطالبه مردم نیز هست، واکنش درخور نشان دهند.
در ادامه به بررسی قیمت برخی از خودروهای وارداتی خواهیم پرداخت:

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

مرسدس بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۷ بیستم فروردین ماه سال جاری با بها ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما بیست و پنجم فروردین ماه جاری، به بها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید

گرانی ۱۰۰ میلیون تومانی مرسدس بنز E۲۰۰
مرسدس بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۷ طی پنج روز ۱۰۰ میلیون تومان گران شد، این خودرو بیستم فروردین ماه سال جاری با بها ۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می شد. اما بیست و پنجم فروردین ماه جاری، به بها ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. افزایش بها ۱۰۰ میلیون تومانی در یک روز نشان از صعودی بودن شیب قیمت در روزهای آینده دارد.

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

ب ام و ۳۲۰ آی مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری بها ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو در تاریخ بیست و پنجم فروردین ماه به بها ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسید

ب ام و سری ۳، ۸۰ میلیون تومان گران شد
ب ام و ۳۲۰ آی مدل ۲۰۱۸ که به سری ۳ سدان نیز شناخته می شود، بیستم فروردین ماه سال جاری ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو در تاریخ بیست و پنجم فروردین ماه به بها ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسید. رشد ۸۰ میلیون تومانی این خودرو طی پنج روز نشان می دهد که مسیر افزایش بهای محصولات آلمانی در سایه نبود واردات بیش از گذشته هموار خواهد بود.

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری بها ۳ میلیارد تومانی داشت، این خودرو امروز به قیمت ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است

تیگوان گران تر از همیشه
فولکس واگن یکی از برندهای شناخته شده در بازار کشور است، هرچند که این برند در زمان ورود خدمات پس از فروش مناسبی نداشت، اما به لطف کیفیت محصولات در بازار داخل مورد استقبال قرار گرفت. فولکس واگن تیگوان مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری بها ۳ میلیارد تومانی داشت، این خودرو امروز به قیمت ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان رسیده است. پارامترهای بازار نشان می دهد که ثبات قیمت برای محصولات آلمانی در بازار چندان رخ نخواهد داد.

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نوزدهم فروردین ماه سال جاری ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بها داشت، اما امروز قیمت این خودرو به ۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است

تویوتا راوفور گران شد
تویوتا رافور یکی از محصولات کراس اوور این خودروساز ژاپنی در بازار کشور است، تویوتا راوفور مدل ۲۰۱۸ نوزدهم فروردین ماه سال جاری ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بها داشت، اما امروز قیمت این خودرو به ۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان رسیده است. افزایش بها ۲۰ میلیون تومانی این محصول نشان می دهد که رشد قیمت ژاپنی ها به آرامی در حال ادامه است.

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. اما این خودرو امروز به قیمت ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است

میتسوبیشی اوتلندر ۵۰ میلیون تومان افزیش بها یافت
میتسوبیشی یکی از برندهای معروف و محبوب بازار کشور است که هزینه نگهداری بسیار زیادی دارد. میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قمیت داشت. اما این خودرو امروز به قیمت ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان رسیده است. هرچند که خودروهای هیبریدی در بازار کشور به دلیل خدمات پس از فروش و نبود تعمیرکار مجرب، چندان مورد انتخاب مشتریان نیستند. اما میتسوبیشی اوتلندر پلاگین هیبرید عکس این موضوع را در بازار کشور ثابت کرد.

رشد ۳۰ تا ۱۰۰ میلیونی خودروهای وارداتی ها در ۵ روز| وزارت صمت در کنترل بازار شکست خورد

نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری بها ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو امروز به بیشتر از ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسیده است

گرانی ۳۰ میلیون تومانی ایکس تریل در بازار
نیسان جز برندهای ژاپنی محبوب و البته اقتصادی در بازار کشور بود، با منع واردات خودرو محصولات اقتصادی این خودروساز ژاپنی به محصولات لوکس در بازار تبدیل شدند. نیسان ایکس تریل یکی از محصولات کراس اوور موفق این برند در بازار داخل است، نیسان ایکس تریل مدل ۲۰۱۸ بیستم فروردین ماه سال جاری بها ۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان قیمت داشت. این خودرو امروز به بیشتر از ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسیده است.

راهکار کنترل قیمت چیست؟
معمولا برای کنترل قیمت هر محصولی در بازار باتوجه به تقاضا و کمبود عرضه، واردات صورت می گیرد. خودرو یک کالا مصرفی در بازارهای جهانی است که در کشور ما به دلیل سیاست های صنعتی و اقتصادی اشتباه از سوی دولت ها به محصول سرمایه ای تبدیل شده است. گزارش های بازار خودرو که از سوی «بازار» منتشر شد، نشان می دهد تمام محصولات وارداتی و داخلی رشد قیمت چشمگیری را طی ده روز گذشته تجربه کردند. مساله ای که می تواند خودروسازان را از نظر نقدینگی نسبت به سال گذشته آسیب پذیرتر کند. منع واردات خودرو قیمت ها را در مسیر جهش قرار داده است، بازار خودرو کشور سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه نیاز دارد، شاید وزیر صمت به جای وعده حذف قرعه کشی و افزایش تیراژ واهی، واردات خودرو را با جدیت پیگیری می کرد، امروز قیمت خودروها تعدیل یافته بود. راهکار کنترل قیمت خودروهای وارداتی، آزاد سازی واردات و کاهش قیمت خودروهای داخلی درگرو افزایش تیراژ مشروط به عرضه سریع است.

کد خبر: ۱۴۵٬۶۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha