۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات
بازار گزارش می دهد؛

سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات

شیراز- برخی از کارشناسان بر این باورند که انحصار در بازار لوازم خانگی باعث می شود که سرنوشت بازار خودرو نیز در انتظار لوازم خانگی هم باشد.

بازار؛ گروه استان ها: طی چند سال اخیر از صنعت لوازم خانگی حمایت های بسیاری شده که به عنوان نمونه می توان به ممنوعیت ورود برندهای خارجی به کشور اشاره کرد. از سال گذشته بود که زمزمه های ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به کشور به گوش رسید و در نهایت هم با ممنوع شدن واردات لوازم خانگی به ویژه لوازم کره ای به ایران در راستای حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد بازار برای برندهای ایرانی به دستور رهبری این اقدام انجام شد.

برخی در ابتدا تصور می کردند که تنها واردات محصولات ال جی و سامسونگ به کشور ممنوع شده اما لوازم خانگی تولیدی تمام برندهای بزرگ و کوچک شامل سامسونگ، ال جی، دوو، هیوندای و غیره ممنوع اعلام شد. البته با وجود این دستور شرکت های ایرانی همچنان می توانستند برای ورود تکنولوژی و تامین قطعات با شرکت های کره ای همکاری داشته و با این شیوه تولیدات خود را مونتاژ کنند.

سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

انتشار این موضوع واکنش های مختلفی را به همراه داشت، اکثر مردم و کارشناسان، ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای را تکرار تجربه ممنوعیت خودرو به کشور دانستند، تجربه ای که موفقیت قابل انتظاری را در پی نداشته و صنعت خودرو داخلی کشور به هیچ وجه نتوانست رضایت خریداران را جلب کند. اما کارشناسان حامی این طرح باور دارند که صنعت لوازم خانگی با صنعت خودرو تفاوت های بنیادی دارد و به همین دلیل تولید لوازم داخلی در کشور مانند طرح حمایت از صنعت خودرو، ناموفق نخواهد بود.

عرضه کنندگان لوازم خانگی از حسن نیت مقام معظم رهبری سواستفاده کردند
رییس اتاق بازرگانی استان فارس در خصوص موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی در گفتگو با بازار گفت: فقط در بازار آزاد است که می توان فعالیت و رقابت سالمی را شاهد بود.
جمال رازقی با اشاره اینکه ایجاد انحصار در هر بازار، سرنوشت بازار خودرو را تکرار خواهد کرد، عنوان کرد : در صورت انحصاری شدن بازار، تولید کنندگان هر گروه کالایی چه لوازم خانگی باشد یا خودرو یا هر چیز دیگر، تولیدات خود را با هر کیفیت و قیمتی که مطابق میل و اراده شان باشد به مردم تحویل می دهند.
وی با اشاره به اینکه برخی شرکت های داخلی تولید کننده لوازم خانگی از حسن نیت مقام معظم رهبری سواستفاده کرده و کالاهای بی کیفیت و گران خود را با خیال راحت از نبود رقبای خارجی به بازار عرضه می کردند، گفت : مقام معظم رهبری در این خصوص متوجه انحصار طلبی و سواستفاده این تولید کنندگان به دنبال ممنوعیت واردات لوازم خانگی شدند و لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل را مورد تاکید قرار دادند.
وی با اشاره به گلایه رهبر معظم انقلاب از برخی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، گفت: با وجود فضای حمایتی از تولید داخل، به جای ارتقای کیفیت، قیمتها افزایش یافته است.
حمایت از تولیدات داخلی باید به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری منجر شود، قرار نیست در این مسیر، زمینه فعالیت افراد سودجو فراهم شود
رییس اتاق بازرگانی استان فارس بیان کرد: بدیهی است حمایت از تولیدات داخلی باید به ارتقای کیفیت محصولات و همچنین ارتقای فناوری منجر شود، قرار نیست در این مسیر، زمینه فعالیت افراد سودجو فراهم شود و به نوعی انحصارطلبی و سواستفاده های گسترده ای را شاهد باشیم. حذف رقبا از بازار تنها باعث افزایش انحصار و سودآوری عده ای خواهد شد.

سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

باید به زودی شاهد قرعه کشی لوازم خانگی و حضور مردم در صف ها باشیم!
رازقی با عنوان اینکه به نظر می رسد با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و انتقادات در این خصوص، به زودی شاهد لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی باشیم، اظهار کرد : تولید کنندگان داخلی لوازم خانگی با انحصار طلبی و سواستفاده از شرایط موجود، فضای ناخوشایندی را برای مردم متصور بوده اند؛ با شرایطی که این تولید کنندگان مردم را به آن سمت می کشانند باید به زودی شاهد قرعه کشی لوازم خانگی و حضور مردم در صف های قرعه کشی جارو برقی، یخچال فریزر و ماشین لباسشویی باشیم!
وی با عنوان اینکه ما تجربه انحصار در بازار خودرو را داریم و همان شرایط برای مردم به حد نهایت کافی است، گفت : قطعا مردم متضرران اصلی ایجاد انحصار در بازار هستند و رضایت و منفعت آنان است که قربانی می شود.
رییس اتاق بازرگانی استان فارس که معتقد است حمایت از تولید، باید به نفع تولید کننده، مردم و اقتصاد کشور باشد، ادامه داد : تجربه ثابت کرده ایجاد فضایی انحصاری و امن بدون حضور رقبای دیگر، تنها اصل رقابت پذیری را مخدوش ساخته و به ارتقای کیفی محصولات داخلی نیز منجر نشده و نمی شود.
ممنوعیت واردات زمانی به نفع اقتصاد است که کالای داخلی با کیفیت مناسب تولید شود
رییس اتحادیه لوازم خانگی شیراز هم در خصوص وضعیت بازار لوازم خانگی در شرایط ممنوعیت واردات این لوازم گفت: ممنوعیت واردات خانگی زمانی به نفع مردم و اقتصاد خواهد بود که کالای داخلی با کیفیت مناسب و مشابه تولید شود.
برخی لوازم خانگی خارجی در بازار موجود هستند که بر چسب ته لنجی و یا کوله بری می خورند اما این کالاها در نهایت کالای قاچاق هستند و با این توجیه عرضه می شوند
علی شیرازی با عنوان اینکه برخی اقلام لوازم خانگی کیفیت مطلوبی نداشته و مورد استقبال مردم واقع نمی شود، اظهار کرد: متاسفانه در موازات ممنوعیت واردات برخی از کالاهای مورد نیاز مردم در بازار لوازم خانگی، شاهد افزایش قاچاق هستیم و وجود آمار قابل توجه انواع کالاهایی که واردات قانونی آنها ممنوع است در بازار، گواه این وضعیت می باشد.
به گفته وی برخی لوازم خانگی خارجی در بازار موجود هستند که بر چسب ته لنجی و یا کوله بری می خورند اما این کالاها در نهایت کالای قاچاق هستند و با این توجیه عرضه می شوند. اگر قرار است کالای خارجی در بازار نیاید، هیچ توجیهی برای عرضه آن وجود ندارد.
در را برای ورود کالای قاچاق میبندیم اما برخی از پنجره وارد می شوند!
رییس اتحادیه لوازم خانگی شیراز خاطر نشان کرد: ما تمام تلاشمان را برای جلوگیری از ارائه این اجناس به کار می گیریم اما آنچه که مسلم است تشدید فشار و سخت گیری در این مورد، این همه را به زیر زمین کشانده و به رونق کسب و کار زیر زمینی و ارائه این لوازم با قیمتی بسیار گران تر به مردم منجر می شود.
شیرازی عنوان کرد: شرایط وجود اجناس قاچاق در بازار به گونه ای است که ما در را برای ورود این کالاها می بندیم اما می بینیم که خیلی راحت از پنجره وارد می شوند!
یک لباسشویی ایرانی بابرندی معمولی ۱۵میلیون در بازار عرضه می شود و در حالیکه قیمت یک لباسشویی خارجی از برندهای کره ای ۱۰ میلیون است!
وی البته به موضوع دیگری در بحث ممنوعیت واردات لوازم خانگی هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه این ممنوعیت اسباب سواستفاده را در نهایت ممکن برای بسیاری از تولید کنندگان داخلی فراهم کرد؛ به گونه ای که آنها بعد از این اعلام ممنوعیت، دستپاچه از عرضه کالاهای خود به بازار امتناع کرده و بعد از مدتی تولیدات خود را با افزایش قیمت قابل توجهی به بازار عرضه کردند.
لباسشویی ایرانی حدود ۵۰ درصد از جنس خارجی آن گران تر است
وی در خصوص این قیمت های کذایی تولیدات داخلی مثالی زد و گفت: امروز یک لباسشویی ایرانی با برندی معمولی با قیمت ۱۵میلیون در بازار عرضه می شود و این در حالی است که قیمت یک لباسشویی خارجی از برندهای کره ای ۱۰ میلیون است!

سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

این فعال بازار لوازم خانگی با اشاره به اینکه لباسشویی ایرانی حدود ۵۰ درصد از جنس خارجی آن گران تر است اظهار کرد: اجناس خارجی موجود در بازار به شکل قاچاق وارد شده اند اما قطعا هر مشتری برند کره ای را به جنس ایرانی آن ترجیح می دهد و قطعا برایمصرف کننده شیوه ورود آن کالا هم مهم نمی باشد.
وی ادامه روند ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی و در موازات آن عدم ارتقای کیفی و کمی کالاهای تولید داخل را زمینه ساز افزایش آمار کالاهای قاچاق در بازار می داند.
بسیاری از برندهای داخلی را هم نمی توان ایرانی و تولید داخل دانست چرا که درصد زیادی از یک کالای تولیدی در داخل ایران از چین وارد می شود
رییس اتحادیه لوازم خانگی شیراز در خصوص اینکه بخش قابل توجهی از کالاهای قاچاق از گذرگاه های رسمی وارد کشور می شود، اظهار کرد : مردم برای خرید انواع کالای مورد نیاز در بازار لوازم خانگی از محصولات کم کیفیت داخلی استقبال نمی کنند.
شیرازی ادامه داد: لوازم خانگی تولید داخل نه از حیث کیفیت و نه از لحاظ قیمت قدرت رقابت با تولیدات خارجی مشابه را ندارند.
وی با اشاره به اینکه موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی نه به نفع مردم است و نه به نفع اقتصاد، گفت : باید اجناس مختلف با طیف گسترده ای از تنوع در نوع داخلی و خارجی در بازار موجود باشد؛ در این صورت تولید کننده داخلی به تولید جنس با کیفیت و با قیمت مناسب مجبور شده و مصرف کننده نیز با اختیار و صلاحدید خود کالای مورد نظرش را انتخاب می کند.

سرنوشت بازار خودرو در انتظار لوازم خانگی| احتمال لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی

وی یادآور شد: در واقع بسیاری از برندهای داخلی را هم نمی توان ایرانی و تولید داخل دانست چرا که درصد زیادی از یک کالای تولیدی در داخل ایران از چین وارد می شود. به طور مثال ما در تولید تلویزیون تنها ۲۰ درصد به تکنولوژی داخلی وابسته ایم و دیگرقطعات را از چین وارد می کنیم، همین موضوع شامل ساخت یخچال، جارو برقی، لباسشویی و موارد دیگر با میزان متفاوتی از وابستگی به تکنولوژی می شود.

رییس اتحادیه لوازم خانگی شیراز با یادآوری افزایش غیر منطقی قیمت لوازم خانگی در ۲ سال گذشته تصریح کرد: امید است با انتقاد مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد تولید کنندگان داخلی و شرایط موجود بازار، اتفاقات مثبتی را در بازار لوازم خانگی شاهد باشیم.

بر این اساس ضروری است قبل از اینکه بازار لوازم خانگی به سرنوشتی مانند بازار خودرو گرفتار شود تصمیم سازان این حوزه به مسئله ورود کرده و با ارائه راهکارها و تصمیمات درست یک بار برای همیشه پیشگیری را مقدم بر درمان بدانند.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha