۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
الگوی صادراتی کشور نامتقارن است| لزوم تلاش برای پیوستن به حلقه اقتصاد جهانی
گزارش خبری؛

الگوی صادراتی کشور نامتقارن است| لزوم تلاش برای پیوستن به حلقه اقتصاد جهانی

همدان - طبق اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی نقشه راه عملیاتی در توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی بین المللی فاکتورری لازم است چراکه نداشتن این نقشه موجب نامتقارن شدن الگوی صادراتی کشور شده است.

بازار؛ گروه استان ها: شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در هر استان با تشکیل جلسه به دنبال حل مشکلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی است و تلاش می کند تا حد امکان مسیر را برای فعالیت بخش خصوصی هموار کند.

درواقع شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مجالی برای تعامل بیشتر ارکان حاکمیت به خصوص قوه مجریه (دولت) با بخش خصوصی است تا بتواند نسبت به رفع موانع کسب و کار و تسهیل فعالیت اقتصادی تلاش کند که در همین راستا بعدازظهر امروز پنج شنبه نخستین شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در سال جدید در همدان برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان در این شورا با تشریح گزارش مرکز پژوهش های اتاق بازرگانی همدان گفت: یقینا داشتن نقشه راه عملیاتی در توسعه فعالیت های تجاری و اقتصادی بین المللی لازم است و صرفا به دلیل انتخاب نزدیکی و هم جواری با برخی کشورها نمی توان مسیر را تعیین کرد.

علی اصغر زبردست ادامه داد: زمانی که می گوییم توسعه روابط با همسایگان در کانون دیپلماسی اقتصادی کشور است این سوال مطرح می شود که آیا ما نیز در کانون دیپلماسی همسایگان قرار داریم یا خیر؟ باید ببینیم دیدگاه همسایگان به ما چیست؟

وی با اشاره به اینکه همسایگان ما نهایتا ۶ درصد در اقتصاد جهانی نقش دارند، عنوان کرد: بعداز گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی، سهم هیچ یک از این کشورها تغییر چندانی پیدا نکرده است بنابراین ۹۴ درصد اقتصاد جهان در خارج از همسایگی با کشور ما است.

اگرروابط اقتصادی کشور را محدود به کشورهای همسایه کنیم هیچ گاه در کانون زنجیره اقتصاد جهانی نخواهیم بود

رئیس اتاق بازرگانی استان همدان با تاکید براینکه اگرروابط اقتصادی کشور را محدود به کشورهای همسایه کنیم هیچ گاه در کانون زنجیره اقتصاد جهانی نخواهیم بود، گفت: ما نیاز به یک دیپلماسی اقتصادی سیاسی بسیار قوی داریم تا خود را در اقتصاد کشورها سهیم کنیم.

الگوی صادراتی کشور نامتقارن است| لزوم تلاش برای پیوستن به حلقه اقتصاد جهانی

زبردست روند صادرات غیر نفتی کشور در دهه ۹۰ را روندی پر تلاطم دانست و افزود: تغییرات رشد صادرات غیر نفتی در ۱۰ سال گذشته از منفی۱۱ تا ۳۵ درصد نوسان داشته و این درحالی است که در دهه ۸۰ صادرات غیر نفتی علی رغم تغییرات زیاد رشد مثبت داشته است.

الگوی صادراتی کشور نامتقارن است
وی با اشاره به اینکه الگوی صادراتی کشور از نظر شرکای تجاری الگویی نامتقارن است، اظهار کرد: منظور از عدم تقارن این است که تعداد کمی از کشورها سهم بالایی در تجارت ما دارند و این عدم تقارن در دهه ۹۰ بیشتر شده است.

رئیس اتاق بازرگانی همدان ادامه داد: در دهه ۹۰ تنها چهار کشور همسایه بیش از ۵۰ درصد صادرات ایران را به خود اختصاص دادند و در این میان امارات، عراق و چین در تمام دوره های دهه ۹۰ به عنوان کشورهایی که بیشترین سهم را در صادرات کالای غیرنفتی ایران داشتند شناخته شدند.

آمار صادرات ایران به کشورهای همسایه نشان می دهد که در صادرات موفق نبوده ایم و باید علی رغم روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، نیم نگاهی به سایر کشورها داشته باشیم تا از حلقه اقتصاد جهانی خارج نشویم

زبردست با بیان اینکه امروزه کشورها متنوع سازی صادرات را در دستور کار خود قرار داده اند، تصریح کرد: آمار صادرات ایران به کشورهای همسایه نشان می دهد که در صادرات موفق نبوده ایم و باید علی رغم روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، نیم نگاهی به سایر کشورها داشته باشیم تا از حلقه اقتصاد جهانی خارج نشویم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه این جلسه با تاکید براینکه اقدامات اتاق بازرگانی باید در راستای پیام رهبری مبنی بر تولید اشتغال و فناوری باشد، گفت: باید در استان همدان ۷ و نیم درصد رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای ۲۳ هزار و ۵۰۰ نفر را در سال جاری داشته باشیم.

هادی خورشیدی صادرات مشتقات نفتی کشور در سال گذشته را ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۵۰ درصد نیز سهم صادرات غیر نفتی همچون کالاهای ساخته و نیم ساخته صنعتی و ابزار کشاورزی بوده است.

خورشیدی با بیان اینکه کشور ایران در منطقه با شاخص نفوذ ۶۶ صدم درصد در بازارهای جهانی نفوذ دارد، اظهارکرد: ترکیه با ۹۹صدم درصد شاخص نفوذ در سکوی اول ایستاده است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان همدان مقررات و بخشنامه های تجارت خارجی را غیراستاندارد دانست و افزود: در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ مورد قوانین و ۲۰۰هزار مورد مقرارت در تجارت خارجی داریم که مربوط به سالهای گذشته است و با شرایط امروز جهان مطابقت ندارد.

الگوی صادراتی کشور نامتقارن است| لزوم تلاش برای پیوستن به حلقه اقتصاد جهانی

استاندار همدان نیز در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان اینکه نقشه اقتصادی که اتاق بازرگانی ایران ترسیم کرده، قابل قبول است، گفت: در این دیدگاه اصول منطقی صادرات و مراوده اقتصادی و تجاری را با سایر کشورهای دنیا می شود دید و اینکه نباید به همسایگان محدود شویم کاملا درست است.

شرایط سخت مراوداتی کشور در پژوهش اتاق بازرگانی مغفول مانده است
علیرضا قاسمی فرزاد با اشاره به اینکه شرایط سخت مراوداتی کشور در پژوهش اتاق بازرگانی مغفول مانده است افزود: امروزه در شرایطی نیستیم که با دنیا ارتباط تجاری آزاد داشته باشیم، ما صد ها محدودیت داریم و از همه مهمتر تحریم هستیم و در بحث مراودات مالی با دنیا نمی‌توانیم به راحتی پولی را جابه جا کنیم.

وی ادامه داد: با وجود تحریم ها مجبوریم کالا را به واسطه چند حلقه خریداری کنیم که قیمت تمام شده آن چندبرابر بیشتر از قیمت اولیه می شود؛ نظام اقتصادی کشور و دولت به این اعتقاد دارد که حلقه روابط اقتصادی خود را بزرگتر کند اما باید بدانیم در شرایط عادی و طبیعی نیستیم.

استاندار همدان با تاکید براینکه اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد قابل قبولی برای گسترش روابط اقتصادی ارائه داده است، عنوان کرد: در حال حاضر با وجود همه مشکلات، راه آسان تر آن است که به مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و تاجیکستان ادامه دهیم.

منابع ارزی آزاد شده کشور صرف اقدامات زیرساختی می شود
قاسمی فرزاد با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص برجام عنوان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری، ساز و کار اداره کشور را براساس احیای برجام تدوین نمی کنیم هرچند تیم مذاکره کننده مسیر را درست پیش می رود اما نباید این مسئله را به سرنوشت کشور گره زد.

وی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص تحریم ها گفت: مقامات اروپایی و آمریکایی بارها در خصوص بی فایده بودن تحریم ها سخن گفته اند و اعتراف کرده اند که تحریم ها باید برداشته شود و جمهوری اسلامی بین کشورهای دنیا مراودات خود را داشته باشد.

پس از آزاد شدن منابع ارزی آن را صرف اقدامات زیرساختی همچون بازسازی ناوگان حمل و نقل، ایجاد نیروگاه برق، بهینه سازی انرژی و اقدامات دانش بنیان کنیم

استاندار همدان به توصیه رهبر معظم انقلاب در خصوص منابع ارزی اشاره کرد و افزود: باید دقت کنیم پس از آزاد شدن منابع ارزی آن را صرف اقدامات زیرساختی همچون بازسازی ناوگان حمل و نقل، ایجاد نیروگاه برق، بهینه سازی انرژی و اقدامات دانش بنیان کنیم.

استاندار همدان در پایان مدیر کل جدید گمرک استان را فردی با تجربه و موفق درمجموعه گمرک ایران دانست و گفت: در بحث صادرات با وجود این فرد مشکلی نخواهیم داشت هرچند درجلسات مشترک تاکید کردیم که صادرات باید به ساده ترین راه انجام شود.

وی گفت: روسای دستگاه‌های متولی امر تولید و صادرات در استان، دلسوزانه و متعهدانه برای برداشتن موانع صادرات بکوشند تا بتوانیم با ایجاد تنوع در تولید و یافتن بازارهای جهانی جدید شاهد رشد صادرات استان باشیم.

جواد محمدی مدیرکل گمرک استان همدان نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از مشکلات گمرک نبود آزمایشگاه استاندارد در استان همدان است گفت: لازم است آزمایشگاهی را تأسیس کنیم تا صادرکنندگان مجبور نباشند به استان های همجوار رجوع کنند.

محمد مددی، مدیر کل استاندارد استان همدان نیز در خصوص ساخت آزمایشگاه برای گمرک استان عنوان کرد: در تعیین ماهیت و آزمایشگاه مشکلی وجود ندارد اما ایجاد آزمایشگاه باید توجیه اقتصادی داشته باشد تا سرمایه گذار وارد این عرصه شود.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha