۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۶
تبعات جبران نشدن کسری بودجه؛ چاپ پول و افزایش تورم| منابع درآمدی دولت کجاست؟
عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با «بازار» مطرح کرد

تبعات جبران نشدن کسری بودجه؛ چاپ پول و افزایش تورم| منابع درآمدی دولت کجاست؟

دانشمند، عضو اتاق بازرگانی گفت: اگر دولت نتواند کسری بودجه اش را از محل های مشخصی که در قانون برای آنها تعریف شده، تامین کند ناچارا به چاپ پول رو آورده و چاپ پول تورم در پی دارد.

بازار؛ گروه ایران: مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بازار در پاسخ به این پرسش، دولت برای جبران کسری بودجه باید چه اقداماتی را در دست داشته باشد گفت: دولت منایع زیادی برای جبران کسری بودجه خود دارد. منابع درآمدی دولت عبارت است از فروش نفت، مالیات، حقوق عوارض گمرکی کالاهای وارداتی-صادراتی، فروش اموال و سایر درآمدهای جزئی دیگر.

وی افزود: اگر دولت بخواهد کسری بودجه اش را تامین کند چه کاری می تواند نسبت به بودجه مصوب انجام دهد؟ می تواند مالیات ها را افزایش دهد اما وقتی که ما یک مشکل اقتصادی داریم و شرکت ها فعال نیستند و کارخانه های ما کار نمی کنند. بنابراین، مالیات دادن آنها هم مشکل است.

اگر دولت بخواهد کسری بودجه اش را تامین کند چه کاری می تواند نسبت به بودجه مصوب انجام دهد؟ می تواند مالیات ها را افزایش دهد اما وقتی که ما یک مشکل اقتصادی داریم و شرکت ها فعال نیستند و کارخانه های ما کار نمی کنند. بنابراین، مالیات دادن آنها هم مشکل است

وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین، ما نمی توانیم مالیات اضافه تری بگیریم. فروش نفت هم با توجه به تحریم عملا همین اینگونه‌ است. دولت در زمینه فروش دارایی ها هم در سالهای گذشته نتوانسته آن مقداری که در بودجه برای آن دیده بودند را بفروشد برای اینکه چه کسی می خواهد آن را بخرد؟ مردم می خواهند بخرند که مردم پولی برای خریدن آنها ندارند در نتیجه فروش اموال هم مقدار زیادی بستگی به شرایط داخلی دارد و وقتی که مردم پول ندارند نمی توانند بخرند.

دانشمند افزود: حقوق کمرگی هم یکی از منابع درآمدی دولت است اما وقتی که ما ارز نداریم تا واردات انجام دهیم دولت نمی تواند حقوق گمرکی وصول کند. فلذا باید تجارت خارجی داشته باشیم و کالا وارد کشور کنیم تا دولت بتواند حقوق عوارض ورود کالا یا صادرات کالا را بگیرد. بنابراین، اینها امکاناتی که ما داریم باید ببینیم چگونه می توانیم کسری بودجه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: هیچکدام از این منابع درآمدی دولت را نمی توانیم به سادگی افزایش دهیم و تنها چیزی که می ماند این است که ما فکر کنیم نفت را در حد دو و نیم میلیون بشکه در روز بفروشیم. اگر ما دو و نیم میلیون بشکه در روز بفروشیم، فرض کنید با قیمت ۸۰ دلار هم بفروشیم روزی ۲۰۰ میلیون دلار می شود که ما اگر ۳۶۵ روز سال را نگاه کنیم می توانیم ۷۳ میلیارد دلار نفت بفروشیم. اگر این چنین شود این درآمد باعث می شود که دولت به بخش های مختلف از جمله سرمایه گذاری برای واحدهای جدید و مواد اولیه برای کارخانه هایی که الان دارند کار می کنند یا تعطیل هستند ورود کند و زمانی که اینها هم فعال شدند طبیعی است که دولت درآمد پیدا می کند.

دولت با توجه به درآمد نفتی که بدست بیاورد می تواند آن را تبدیل به ریال کند و این چرخش ریال خودش باعث درآمد برای دولت می شود و اگر کارخانه ها و شرکت ها کار کنند طبیعتا می توانند مالیات دهند و سایر قسمت های درآمدی هم فعال می شوند

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: دولت با توجه به درآمد نفتی که بدست بیاورد می تواند آن را تبدیل به ریال کند و این چرخش ریال خودش باعث درآمد برای دولت می شود و اگر کارخانه ها و شرکت ها کار کنند طبیعتا می توانند مالیات دهند و سایر قسمت های درآمدی هم فعال می شوند.

فکر کنید اگر ما ۶۰ میلیارد دلار برای واردات کالاها پول دهیم این ۶۰ میلیارد دلار چیزی در حدود ۱۳ درصد است که ارزش این برای حقوق عوارض گمرکی ما که وقتی آن را در ۲۳ هزار تومان ضرب کنیم رقم آن ۱۷۹ هزار میلیارد تومان می شود و پولی که به خزانه دولت می رود آن هم فقط از حقوق عوارض مستقیمی که از واردات کالا دریافت می کند که این هم می تواند محل درآمد باشد

وی ادامه داد: فکر کنید اگر ما ۶۰ میلیارد دلار برای واردات کالاها پول دهیم این ۶۰ میلیارد دلار چیزی در حدود ۱۳ درصد است که ارزش این برای حقوق عوارض گمرکی ما که وقتی آن را در ۲۳ هزار تومان ضرب کنیم رقم آن ۱۷۹ هزار میلیارد تومان می شود و پولی که به خزانه دولت می رود آن هم فقط از حقوق عوارض مستقیمی که از واردات کالا دریافت می کند که این هم می تواند محل درآمد باشد. اما شروط آن بر این است که ما بتوانیم نفتمان را آزادانه بفروشیم و بتوانیم پولش را رسما دریافت کنیم تا بتوانیم آن را در جاهای دیگر خرج کنیم و این مجموع بودجه است که اگر این اتفاقات نیفتد ما منبع دیگری برای درآمد دولت نمی بینیم.

این تحلیلگر با اشاره به اینکه کسری بودجه چقدر در تورم تاثیر دارد؟ پاسخ داد: وقتی بودجه دچار کسری است دولت هزینه هایی دارد که آن هزینه های قطعی است و یک هزینه هایی هم دارد که خیلی جدی نیستند از جمله هزینه های جاری و سرمایه ای. هزینه های جاری را که نمی تواند ندهد یعنی حقوق کارمند دولت را که باید بدهد. وقتی که نتواند آن هزینه ها را بدهد درآمدی ندارد و مجبور می شود که سرمایه گذاری عمرانی را قطع کند.
وی گفت: زمانی که بودجه های عمرانی را قطع میکند یعنی راه نمی سازیم و سرمایه گذاری برای کارخانجات جدید نمی کنیم. همچنین سرمایه گذاری برای کارهای مولد جدید نمی کنیم در نتیجه ما با همین وضعیت اقتصادی می مانیم که همین وضعیت اقتصادی تورم زا است. چون هیچ تولید و درآمد جدیدی اتفاق نیفتاده است و دولت ناچار شده نفت بفروشد تا به کارمند دولت حقوق بدهد.نفت بفروشد و آن را نان و گوشت کند تا به مردم بدهد، کجای این تولید است؟
وی افزود: و چون تولید نیست درآمدهای دولت از محل تولید که همان مالیات و عوارض است تامین نمی شود و دولت ناچار است ارز را به بانک مرکزی بدهد و در مقابل اسکناس بگیرد و وقتی اسکناس را گرفت و به بازار ارائه داد طبیعی است که نقدینگی را افزایش می دهد. پایه پولی را افزایش می دهد که افزایش پایه پولی، تورم می شود. بنابراین، اگر دولت نتواند کسری بودجه اش را از محل های مشخصی که در قانون برای آنها تعریف شده، تامین کند ناچارا به چاپ پول رو می آورد و چاپ پول یعنی تورم.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha