۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۷
دستیابی ایران به بازارهای آسیایی از طریق موقعیت ترانزیت افغانستان
رئیس بازرگانی سابق ایران در افغانستان مطرح کرد

دستیابی ایران به بازارهای آسیایی از طریق موقعیت ترانزیت افغانستان

رئیس بازرگانی سابق ایران در افغانستان گفت: تکمیل راه آهن خواف هرات می‌تواند ایران را به یک پروژه یک به جاده کمربند چین کریدرو شرقی غربی متصل کند.

به گزارش بازار، محمد مهدی جوانمرد قصاب رئیس بازرگانی سابق ایران در افغانستان درباره موقعیت ترانزیت افغانستان برای دستیابی ایران به بازارهای آسیا گفت: رسیدن به این بازارهای از چند مورد اهمیت است که یکی از آن‌ها باز می‌گردد به راه آهن خواف - هرات؛ یعنی اگر امتداد راه آهن خواف هرات را داشته باشیم به مزار شریف و از آنجا به تاجیکستان و از آن طرف به سمت کشور چین و پروژه یک جاده یک کمربند چین میتوانیم دسترسی پیدا کنیم و خود را در کریدوربین المللی قرار خواهیم داد.

وی افزود:اگر حمل نقل جاده‌ای را نیز پیگیری کنیم؛ می‌توانیم از جاده‌های افغانستان برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و چین استفاده کنیم.

محمد مهدی جوانمرد قصاب درباره اهمیت راه آهن خواف -هرات گفت: برای دسترسی و حضور در بازارهای خارجی یکی از چیزهای که باید مورد توجه قرار گیرید کاهش قیمت تمام شده محصولات است و در این کاهش قیمت می‌تواند در بحث مسافر و کاهش قمیت تمام شده در زمینه حمل و نقل باشد ما میتوانیم حمل ونقل را گسترش دهیم و در این راه می‌توان بحث راه آهن خواف هرات را که در سالیان گذشته در اولویت کشور مابوده است را مد نظر قرار داد.

وی افزود: اگر بتوانیم راه آهن را افزایش دهیم از ترافیک در مرزهای و جاده‌های کشور کاسته می‌شود و با کاهش قیمت تمام شده محصولات؛ میتوانیم با افزایش رقابت به بازار محصولات کشورمان در افغانستان دست پیدا کنیم.

محمد مهدی جوانمرد قصاب درباره مزیت‌های اقتصادی افغانستان گفت:افغانستان یکی از بازارهای صادراتی ایران و دارای اولویت بسیار زیاد است. اگر ایران بتواند به افغانستان کمک کند که از کمک‌های خارجی بی نیاز شود این در سیاست‌های دولت افغانستان برای اینکه وابستگی نداشته باشد؛ تاثیرگذار است.

وی گفت: بحث حضور مهاجران افغانستان یکی از مهمترین مسایل مطرح این روزها است. میتوان با افزایش سرمایه گذاری و تولید و خلق ثروت در افغانستان این روند را کاهش داد و حق بحث بازگشت مهاجران به کشور افغانستان را بر این اساس رصد کرد و مطمنا این موضوع بر خیلی از مسائل تجاری و اقتصادی ایران تاثیرگذار خواهد بود.

محمد مهدی قصاب درباره مزیت‌های اقتصادی ایران برای افغانستان گفت؛ ایران میتواند با حضور در بازارهای افغانستان؛ مواد اولیه مورد نیاز این کشور را در بخش‌های کشاورزی و دام و سایر بخش‌ها را تامین کند. وی گفت: افغانستان یک کشور محصور در خشکی بوده و راه‌ها؛ صنایع؛ انتقال دانش فنی؛ حضور شرکت‌های دانش بنیان در افغانستان و کمک به گسترش تولید و خلق ثروت در افغانستان یکی از اولویت‌های ایران است.

کد خبر: ۱۴۵٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha