۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فقدان نظارت بر قیمت‌های بازار | «گرانی» روزه داری را دشوار کرد
بازار بررسی می‌کند؛

فقدان نظارت بر قیمت‌های بازار | «گرانی» روزه داری را دشوار کرد

گرگان- دولت بر نظارت بر بازار و عرضه اقلام تنظیم بازار دارد اما بسیاری از شهروندان گلستانی از افزایش چشمگیر قیمت‌ها در ماه رمضان گلایه داشته و معتقدند هیچ گونه نظارتی بر تخلف‌های بازار نیست.

هنگامه خاندوزی؛ بازار: هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان کنترل و نظارت بر بازار شدیدتر می‌شود تا مردم روزه دار بتوانند با شرایط بهتری ارزاق خود را تهیه کنند. زولبیا بامیه، خرما و سبزی که از قدیم پای ثابت سفره‌های افطاری ایرانی‌های بوده است، امسال با قیمت‌های سرسام‌آور از سفره افطار رخت بسته و تهیه حداقل‌ها نیز برای خانواده‌های گلستانی سخت‌تر از همیشه شده است.

با وجود اینکه در بهمن ماه سال گذشته در جلسه‌ای که با وزرای صنعت، معدن تجارت، جهاد کشاورزی و دادگستری برگزار شد، بر استمرار و تشدید بازرسی‌ها در ایام پایانی سال با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و مبارک رمضان تاکید شد و سه وزارت خانه دست در دست هم دادند تا تمهیداتی برای کنترل بازار عید و ماه رمضان داشته باشند. اما گویا این تمهیدات راه به جایی نبرده و کنترل قیمت‌ها در بازار برای دولتمردان در ماه رمضان اقدامی ناممکن شده است.

فروش باید بر اساس قیمت‌های تنظیم بازار انجام شود
طبق گفته مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی گلستان قیمت‌های تنظیم بازار برای کالاهای اساسی از جمله مرغ و گوشت، برنج و شکر و دیگر مایحتاج سفره افطار به همه فروشگاه‌ها اعلام شده است و فروش با قیمت بالاتر جرم محسوب شده و با آن برخورد خواهد شد.

حسین پهلوانان اظهار کرد: در آخرین قیمت‌گذاری‌های انجام شده شکر بسته بندی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت گوساله منجمد مخلوط کیلویی ۹۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی منجمد مخلوط ۸۵ هزار تومان، برنج خارجی کیلوی ۱۲ الی ۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

در آخرین قیمت‌گذاری‌های انجام شده شکر بسته بندی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان، گوشت گوساله منجمد مخلوط کیلویی ۹۵ هزار تومان، گوشت گوسفندی منجمد مخلوط ۸۵ هزار تومان، برنج خارجی کیلوی ۱۲ الی ۱۸ هزار تومان اعلام شده است

پهلوانان با اشاره به اینکه خرما و زولبیا بامیه به قیمت تنظیم بازار عرضه نمی‌شود، اظهار کرد: قیمت گوشت گوساله تازه در بازار کیلویی ۱۵۵ تا ۱۶۵ هزار تومان است و گوشت تازه گوسفندی نیز از ۱۸۵ تا ۱۹۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

فقدان نظارت بر قیمت‌های بازار | «گرانی» روزه داری را بر گلستانی‌ها دشوار کرد

قیمت مرغ در بازار ۲۸۵۰۰ است
مدیر امور بازرگانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه مرغ زنده نیز در بازار کیلویی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، خاطرنشان کرد: در شروع سال عرضه مرغ منجمد کیلویی ۲۰ هزار تومان انجام شد ولی در حال حاضر این عرضه انجام نمی‌شود.

وی افزود: تاکنون از ظرفیت ۳۷۴ تن مرغ منجمد برای طرح ضیافت تنها ۱۵۱ تن توزیع شده است و در حال حاضر توزیع مرغ منجمد را به صورت محدود و در مناطق کم برخوردار و اقشار آسیب پذیر جامعه داریم.

پهلوانان دلیل عدم عرضه مرغ منجمد را کاهش قیمت مرغ گرم در بازار دانست و گفت: از آنجایی که قیمت عرضه مرغ منجمد در بازار با مرغ گرم متفاوت بود مردم بیشتر گرایش به خرید مرغ منجمد داشتند برای همین به منظور حمایت از تولیدکنندگان توزیع مرغ منجمد فعلاً متوقف شده است.

قیمت‌ها در ماه رمضان افزایش داشته است
هرچند که مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی گلستان از نظارت جدی بر بازار و عرضه کالای تنظیم بازار خبر می‌دهد اما بازدید میدانی خبرنگار بازار این گفته را رد می‌کند. چراکه در بسیاری از مغازه و فروشگاه‌ها خبری از قیمت‌های اعلام شده مسئول سازمان جهاد کشاورزی نیست.

در همین رابطه سرور کلته شهروند گرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با وجود اینکه اعلام می‌شود قیمت‌ها کنترل‌ شده و کمبودی در بازار وجود ندارد اما زمانی که برای خرید می‌آیم متوجه افزایش قیمت‌ها می‌شویم در چند سال گذشته سبد معیشتی خانواده‌های ایرانی به دلیل کرونا و تحریم‌ها کوچک و کوچک‌تر شده و مردم دیگر ظرفیت بیشتر از این را ندارند همسر من با درآمد حداقلی باید خرج یک زندگی چهار نفره را بدهد و این در شرایط امروز، کار بسیار سختی است.

محمد طبرسا شغل خودش را کارگر ساختمان معرفی کرد و گفت: هر روز امید داریم که تورم و بازار کنترل شود تا شرایط بهتری داشته باشیم هر ساله همزمان با ماه مبارک رمضان برخی کالاهای تنظیم بازار برای قشر آسیب پذیر وارد بازار می‌شد اما امسال همین حداقل‌ها انجام نشده و شرایط را برای ما سخت‌تر کرده است.

اگر دولت برای معیشت مردم چاره ای نیاندیشد در آینده ای نه چندان دور ناگزیر است که هزینه زیادی در بخش درمان بپردازد

وی با بیان اینکه ما ایرانی‌ها رسم داریم که ضیافت افطار در این ایام برگزار کنیم اما با توجه به این هزینه‌های سرسام‌آور حتی نمی‌توانیم یک سفره ساده افطاری برای خانواده خود داشته باشیم، گفت: من برای اینکه بتوانم از عهده هزینه‌های زندگی بربیایم در دو شیفت کار می‌کنم اما متاسفانه هر چه تلاش می‌کنم باز هم به نتیجه نمی‌رسم.

مرغ منجمد عرضه نمی‌شود
عاصمه فتحی خانم خانه دار نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در شروع سال مرغ منجمد عرضه شد اما در حال حاضر گوشت و مرغ منجمد در بازار نیست و تهیه مرغ و گوشت تازه نیز از عهده ما خارج است شاید در ماه‌های دیگر بتوانیم بدون مرغ و گوشت زندگی کنیم اما در ماه رمضان با توجه به روزه داری اعضای خانواده نیاز است که یک وعده گوشت را در غذا استفاده کنیم همسر من پنج میلیون درآمد دارد که باید هزینه یک زندگی پنج‌نفره را تامین کند، به نظر شما گوشت کیلویی ۱۹۵ هزار تومان با درآمد من و تعداد اعضای خانواده‌ام همخوانی دارد؟

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از رشد قیمت کالاهای اساسی، می گوید: متاسفانه ظرف سال های گذشته تهیه اقلام اساسی برای دهک های کم درآمد دشوار شده به نظر می رسد دولت باید یارانه سایر قسمت ها را به آخرین حلقه زنجیره مصرف برساند.

همایون ستوده با بیان اینکه گرانی جامعه کم درآمد را ناچار به حذف بسیاری از کالاهای اساسی کرده، می افزاید: اگر دولت برای معیشت مردم چاره ای نیاندیشد در آینده ای نه چندان دور ناگزیر است که هزینه زیادی در بخش درمان بپردازد.

وی خواستار توجه جدی به حوزه تغذیه گروه سنی خردسالان و نوجوانان می شود و ادامه می دهد: در صورتی بی توجهی به نوع خوراک این نسل در سنوات بعدی باید جور دیگری بهای آن را بپردازیم.

فقدان نظارت بر قیمت‌های بازار | «گرانی» روزه داری را بر گلستانی‌ها دشوار کرد

حذف ارز دولتی
این پژوهشگر اقتصادی حذف ارز دولتی را راه خروج از شرایط فعلی می داند و می گوید: با آزاد سازی این حوزه، بخش عمده ای از هزینه های دولت کاهش می یابد و به این ترتیب می توان همین یارانه را به صورت مسقیم به حساب دهک های کم درآمد واریز کند.

با توجه به نیاز جامعه به مصرف برخی کالاهای اساسی در ماه رمضان و ضرورت استفاده از این اقلام در سفره افطار به نظر می‌رسد دولت باید توجه جدی‌تری به این بخش داشته باشد. چراکه در حال حاضر هزینه سفره افطار ساده برای یک خانواده چهارنفره بین ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان متغیر است. از آنجایی که حداقل حقوق دریافتی برای کارگر پنج میلیون تومان است بنابراین از توان این قشر خارج است که در یک ماه رمضان رقمی حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را فقط به هزینه‌های افطار اختصاص دهد.

عدم استفاده از تغذیه مناسب و حذف برخی اقلام مورد نیاز از سبد خانوار اولین گزینه‌ای است که به ذهن دهک‌های کم درآمد برای مدیریت هزینه‌ها می‌رسد. روندی که در دراز مدت برای جامعه بسیار آسیب‌زا خواهد بود و هزینه‌های زیادی برای دولت خواهد داشت.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      0 0
      جهت گرانی باید بازار اشباع شود ،قانون نظام صنفی بازنگری گردد و فقط یک اداره مستقل مدام برای بازرسی واحتکار وگرانفروشی باشد