۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
«مسدودسازی وجوه صادرکنندگان چک برگشتی» باید تا پایان بهار اجرایی شود
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

«مسدودسازی وجوه صادرکنندگان چک برگشتی» باید تا پایان بهار اجرایی شود

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: در صورت عدم اجرای مسدودسازی وجوه صادرکنندگان چک برگشتی به اندازه مبلغ کسری تا پایان بهار، رئیس بانک مرکزی را به کمیسیون احضار خواهیم کرد.

به گزارش بازار، حسن شجاعی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما، درباره نسبت چک‌های جدید و چک‌های قدیمی برگشتی در سال ۱۴۰۰، گفت: در سال گذشته ۶.۷ درصد از چک‌های جدید و ۱۰ درصد از چک‌های قدیمی برگشت خورده است.

وی ادامه داد: دلیل کاهش حجم چک‌های برگشتی، اجرای قانون جدید چک است. هر چند در حال حاضر نیز نواقصی در اجرای این قانون وجود دارد، اما به دلیل اینکه چک‌های جدید در سامانه صیاد ثبت می‌شوند و امکان استعلام سوابق صادرکننده وجود دارد مردم احتیاط بیشتری در دریافت چک‌ها دارند به همین دلیل آمار چک‌های برگشتی جدید کاهش پیدا کرده است.

شجاعی درباره اعلام سوابق چک‌های برگشتی در سه سال اخیر بیان کرد: بانک مرکزی در این باره یک ابتکار به خرج داد و وضعیت اعتباری صادرکننده چک را در چند نوع رنگ بندی اعلام کرد این اقدام بان‌ک مرکزی، این امکان را به دریافت کننده چک می‌دهد که براساس نوع رنگ اعلام شده وضعیت اعتباری صادرکننده را تشخیص دهد.

وی ادامه داد: طبق تکلیف قانونی، بانک مرکزی باید این امکان را به وجود بیاورد که سوابق صادرکننده چک به دقت قابل استعلام باشد بنابراین رنگ بندی اقدام کافی در این جهت نیست و بانک مرکزی مکلف است که این تکلیف قانونی را به صورت کامل انجام بدهد. در جلسه‌ای که با ریاست بانک مرکزی داشتیم این موضوع را پیگیری کردیم و ایشان هم قول دادند که این اقدام صورت خواهد گرفت.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ همچنین افزود: بانک مرکزی طبق قانون مکلف است امکان استعلام مانده تعهدات چک‌های تسویه نشده را نیز انجام دهد.

وی تصریح کرد: اگر این دو اتفاق، یعنی استعلام سوابق چک‌های برگشتی و مانده تعهدات چک‌های تسویه نشده انجام شود قاعدتا ریسک مبادله با چک نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در زمینه استعلام چک‌های تضمین شده نیز خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه امکان استعلام چک‌های تضمین شده هنوز به‌وجود نیامده است. مردم با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. یکی از مطالباتی که در جلسه با ریاست بانک مرکزی مطرح کردیم همین موضوع بود. ایشان نیز قول دادند که این امکان را در آینده نزدیک به وجود بیاورند.

حسن شجاعی در پاسخ به این سوال که چرا مسدود سازی وجوه صادرکننده چک برگشتی به اندازه مبلغ کسری نیز تا کنون اجرا نشده است، بیان کرد: برای اجرای این تکلیف قانونی بانک مرکزی و معاونین مربوطه را به کمیسیون اصل ۹۰ دعوت کردیم و اجرای موضوع را از آنان مطالبه کردیم. مسئولان بانک مرکزی قول دادند که تا پایان بهار این الزام قانونی اجرایی خواهد شد و ما نیز پیگیر اجرای این موضوع هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که تا انتهای بهار ۱۴۰۱ این اقدام صورت نگیرد حتما مجددا رئیس بانک مرکزی را به کمیسیون احضار خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در پاسخ به این سوال که آیا طبق قانون تمامی وجوه صادرکننده چک برگشتی مسدود می‌شود یا این مسدودی به اندازه مبلغ کسری چک است نیز گفت: مسدودسازی وجوه صادر کننده چک برگشتی دقیقا به مقدار کسری چک است. یعنی اگر در حساب مربوط به چک مبلغی وجود دارد، آن مبلغ به گیرنده چک واریز خواهد شد و به اندازه کسری مبلغ چک از حساب‌های دیگر وی در سایر بانک‌ها مسدود خواهد شد.

وی درباره زمان ایجاد چک الکترونیک نیز بیان کرد: این اقدام طبق توضیح مسئولان بانک مرکزی نیاز به مقدماتی دارد. برای اینکه این اتفاق رقم بخورد و به واسطه آن مشکل جعل، مفقودشدن یا از بین رفتن برگه‌های چک از بین برود و وقت مردم نیز برای صدور و وصول آن تلف نشود به جد اجرای آن‌را از بانک مرکزی پیگیر هستیم. بانک مرکزی نیز این قول را به ما داد که مقدمات و تمهیدات لازم را فراهم کنند که در آینده نزدیک شاهد حذف چک کاغذی و استفاده از چک الکترونیک باشیم.

شجاعی در پایان درباره لزوم اتصال هرچه سریع‌تر خود پردازها به سامانه صیاد نیز بیان کرد: حسب توافقی که طی ماه‌های گذشته با بانک مرکزی داشتیم بنابود همه خودپردازها به سامانه صیاد متصل شوند متاسفانه بعضی از بانک‌ها در این زمینه تعلل دارند. تاکنون حدود ۶ الی ۷بانک خودپردازها را به سامانه صیاد متصل کردند در گزارش اخیری هم که از سوی بانک مرکزی به ما دادند حدود سه بانک دیگر اضافه شدند، ولی همچنان برخی از بانک‌ها در این زمینه تعلل و تاخیر دارند.

کد خبر: ۱۴۵٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha