۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۹
«آرین» می‌ماند| تقویت زنجیره مرغ لاین خاورمیانه در بابل
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

«آرین» می‌ماند| تقویت زنجیره مرغ لاین خاورمیانه در بابل

بابل- مجتمع مرغ لاین ایران در مازندران تنها زنجیره کامل خاورمیانه و جهان اسلام به شمار می رود، از این رو تقویت زنجیره لاین، گوشتی و صنایع مرتبط آن الزامی به نظر می رسد.

بازار؛ گروه استان‌ها: به رغم ایران تنها مجتمع مرغ لاین و اجداد خاورمیانه در مازندران واقع شده و ایران را به هشتمین قدرت جهانی در این بخش تبدیل کرده است، نبود زیرساخت‌های مناسب، روزه مرگی و شتابزدگی مدیریت سبب شده تا این مجتمع با مسائلی روبرو شود.

مرغ لاین یک پروژه ملی است و با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری و ورود ستاد کل نیروهای مسلح تقویت و تجهیز این مرکز نیاز اساسی مازندران به شمار می‌رود. طبق برآوردهای کارشناسی ارزش سرمایه گذاری در این مجتمع بیش از چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده است و از آن به عنوان مظهر صنعت دام و طیور در کشور یاد می‌شود.

مهدی سعادتی نماینده مردم بابل در مجلس با اظهار اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تقویت سرمایه گذرای در این واحد برای رونق تولید برنامه ریزی کند، افزود: این واحد تولیدی در استقلال و خودکفایی صنایع غذایی کشور بسیار تاثیرگذار بوده و سبب شده تا ایران هشتمین قدرت تولید مرغ لاین و اجداد جهان قلمداد شود.

آرین نیازمند توجه ملی است
وی با اظهار اینکه مرغ لاین و اجداد بابلکنار از مراکز محوری تولید به شمار می‌رود، تصریح کرد: این مرکز باید با قدرت در کانون توجه کشوری باشد و نیازمند توجه ملی است.

وی با عنوان اینکه هزار و ۷۰ هکتار زمین در پروژه ملی مرغ لاین بابل وجود دارد، افزود: کارشکنی و سوء مدیریت ضربه‌هایی به این مرکز زده است.

قرار بود پلتفرمی برای شبکه همکاری مرغ آرین راه اندازی شود تا در قالب فضای اینترنت، محققان و سازمان‌ها و سایر ذینفعان حوزه مرغ لاین را تعریف شود و راه اندازی پلتفرم در تقویت زنجیره تولید و صنایع مرتبط تاثیر به سزایی دارد.

«آرین» می‌ماند| تقویت زنجیره مرغ لاین خاورمیانه در بابل

آرین نماد صنعت طیور است
احیای مرغ لاین از جمله درخواست‌های مازندران به شمار می‌رود و تامین اعتبار و بودجه ملی از جمله نیازها است. حسن عنایتی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با تاکید بر ضرورت ارتقای صنعت طیور در استان از مازندران به عنوان نماد صنعت طیور یاد کرد و گفت: مجتمع لاین نماد این صنعت به شمار می‌رود.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه چراغ ین مجتمع روشن بوده بر لزوم احیای این صنعت تاکید کرد و گفت: این مجتمع ایران را جزو کشورها و قدرت‌های برتر جهانی قرار داده است و باید از آن حمایت شود و نباید درگیر مسائل روزمرگی شود.

اولین گله مجتمع مرغ لاین در بابلکنار مازندران سال ۷۲ وار این مرکز تولید مرغ استراتژیک و اجداد گوشتی شد و احیای و رونق روزافزون این مرکز دانش بنیان سبب رفع مشکلات حوزه تولید مرغ در کشور می‌شود و قادر است ایران را از وابستگی به کشورهای دیگر بی نیاز کند.

این مجتمع با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در اراضی جنگلی مازندران در شهرستان بابل راه‌اندازی شد. همچنان مرغ‌های لاین، اجداد و مادر گوشتی و تخمگذار کشور در این مرکز نگهداری و تامین می‌شود.این کارخانه تولید کننده مرغ لاین و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مرغ مادر در کشور و در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی بخش بابلکنار شهرستان بابل واقع شده است.

حسن دماوندی نژاد معاون وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از کارخانه مرغ لاین نیز از مرغ لاین بابلکنار به عنوان مظهر صنعت طیور یاد کرد وبا تاکید بر تعریف استانداردهای فنی و علمی در مدیریت لاین، گفت: طرح تثبیت این مرکز در وزارت جهاد کشاورزی تثبیت شده است.

«آرین» می‌ماند| تقویت زنجیره مرغ لاین خاورمیانه در بابل

وی با اظهار اینکه این مجتمع را می‌توان بهتر از قبل گسترش و احیا کرد، با اشاره به زیرساخت‌های صورت گرفته در مجتمع گفت: باید این مجتمع به گونه‌ای احیا شود تا ایران دوباره در جمع هفت کشور برتر جهان در این صنعت قرار گیرد.

تثبیت آرین در وزارت جهاد کشاورزی
وی با بیان اینکه طرح تثبیت آرین در وزارت جهاد کشاورزی تصویب شده است، افزود: با با پژوهش‌ها و بهره گیری از تکنسین‌های برجسته صنعت طیور را تقویت کنیم.

احیای مرغ لاین و مسائل ژنتیکی آن از جمله مصوبات سفر دولت به استان مازندران نیز بود و این مجتمع در زمانی که واردات مرغ اجداد تحریم بود با کمک تولیدکنندگان و ورود به بازار توانست تحریم‌ها را دور زند. مجتمع مرغ لاین بابل ظرفیت قطع وابستگی از کشورهای مختلف نظیر انگلیس را دارد و توجه وسرمایه گذاری در آن ایران را در جمع تولیدکنندگان برتر جهانی قرار می‌دهد.

در حال حاضر شش واحد مرغ اجداد با ظرفیت ۱۰۷ هزار قطعه در مازندران فعال است که توان پشتیبانی تولید گله‌های اجداد را در کشور عهده دار است. تقویت حلقه‌های مرتبط با طیور شامل لاین، گوشتی و صنایع وابسته به طیور از نیازمندی‌ها به شمار می‌رود. علاوه براین ۱۸۴ واحد مرغ مادر، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

در حال حاضر نژاد لاین «راس» مربوط به انگلیس، «هوبارد» مربوط به فرانسه و لاین «کاپ» نژاد مرغ آمریکایی است.

کد خبر: ۱۴۵٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha