۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
نکات مهم از لوله مسی به نقل از بست سرا

نکات مهم از لوله مسی به نقل از بست سرا

لوله مسی یکی از متداول‌ترین لوله‌ها برای لوله کشی آب در سراسر دنیا می‌باشد.

به گزارش بازار، لوله مسی یکی از متداول‌ترین لوله‌ها برای لوله کشی آب در سراسر دنیا می‌باشد. مس با دوام و قابل بازیافت است. به همین علت تاثیر مخربی بر طبیعت به جا نخواهد گذاشت. ماندگاری بالا لوله مسی در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها خواهد شد. قبل از سفارش لوله مسی دانستن برخی از نکات الزامی می‌باشد که ما در این مطلب به بررسی ان خواهیم پرداخت.

لوله مسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

لوله‌های مسی به علت خواص و ویژگی‌های که دارند، در سراسر دنیا بسیار محبوب می‌باشند. برخی از خواص آن‌ها شامل موارد زیر است:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • خاصیت ضد میکروبی
  • قابلیت شکل‌پذیری
  • انعطاف‌پذیری

همین دلایل سبب شده تا مس به عنوان انتخاب مناسبی برای لوله‌کشی و دیگر کاربردهای معماری قرار گیرد. به علت همین ویژگی‌های منحصر به فرد خرید لوله مسی روز به روز در حال افزایش است.

لوله‌های مسی می‌توانند به عنوان مس نرم و یا سخت ساخته‌ شوند. نوع نرم این لوله‌ها بسیار انعطاف‌پذیر است و می‌توانند در قسمت‌های مختلف تاسیسات ساختمان نصب شوند. نوع سخ ت آنها مقاومت کافی در برابر خوردگی و جوش‌پذیری دارند.

لوله‌هایی با جنس مس در برابر اشعه UV بسیار مقاوم هستند. بنابراین نصب این لوله‌ها در مکان‌هایی که در معرض مستقیم نور آفتاب هستند هم امکان پذیر است.

لوله کشی لوله مسی

انواع لوله‌ مسی

لوله‌های مسی انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها در محل‌های مشخصی قابل استفاده هستند. در ادامه با انواع لوله‌های مسی آشنا خواهیم شد.

  • لوله مسی نوع K

این نوع لوله مسی ضخیم‌ترین دیواره را در بین انواع لوله‌های مسی دارد. لوله نوع K در دو حالت نرم و سخت موجود است. قطعات مجزا این نوع لوله با اتصالات مشبک‌ و فشرده‌سازی به همدیگر متصل می‌شوند. لوله مسی نوع K برای خطوط اصلی آب و تاسیسات زیرزمینی توصیه می‌شود. زیرا ضخامت بالا آن کمک می‌کند تا فشار حاصل پر شده در تراشه‌ها را تحمل کند.

  • لوله مسی نوع L

این مدل رایج‌ترین لوله مسی به شمار می‌رود. زیرا از این لوله می‌توان در محل‌های بیشتری نسبت به سایر لوله‌ها استفاده کرد. لوله نوع L نازک‌تر از لوله K و ضخیم‌تر از لوله M می‌باشد. نوع نرم لوله L را می‌توان برای ترمیم یا جایگزینی خطوط آب قدیمی مورد استفاده قرار داد. نوع سخت آن را در خارج از ساختمان و در معرض مستقیم نور افتاب می‌توان به کار گرفت.

  • لوله مسی نوع M

لوله مسی نوع M از ضخامت نازک‌تری نسبت به سایر لوله‌های مسی برخوردار است. این نوع لوله مسی به دلیل قیمت مناسبی که دارا هستند، محبوبیت بیشتری در ساختمان‌های مسکونی دارند. لوله مسی نوع M به دلیل مس نسبتا پایین برای سرویس‌های آب خانگی و تهویه مناسب هستند. البته استفاده از لوله‌های نوع M در توسط استانداردهای منطقه‌ای با یک سری محدودیت‌هایی مواجه است.

  • لوله مسی نوع DWV

این نوع لوله مسی برای منافذ خروجی سیستم زهکشی در خانه‌های قدیمی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. تمامی آنها با لوله‌های پلاستیکی PVC یا ABC در ساخت و ساز مدرن جایگزین شده است. لوله مسی نوع DWV فقط برای کاربردهای روی زمین مناسب است. این لوله دارای تحمل فشار از ۱۰ تا ۱۵ پوند در هر اینچ مربع می‌باشد. تحمل فشار آن پایین‌تر از فشار آب اکثر لوله‌کشی‌های آب شهری است.

لوله مسی کلاف

کاربردهای گسترده لوله‌ مسی

کاربردهای مختلفی را می‌توان برای لوله‌های مسی مطرح کرد. در زمان سفارش لوله مسی دقت داشته باشید که برای چه موردی می‌خواهید آن را خریداری کنید. برخی از کاردبردهای این وسیله پر مصرف به شرح ذیل است.

  • سیستم‌ شبکه توزیع آب

لوله‌های مسی به دلیل خاصیت ضد باکتری که دارند، برای لوله‌کشی آب آشامیدنی ساختمان‌ها گزینه مناسبی هستند. همچنین متصل کردن این نوع لوله‌ها برای فواصل طولانی به کمک جوش یا رابط‌های اتصال به راحتی انجام می‌شود.

  • سیستم‌های تهویه، گرمایشی و سرمایشی

لوله‌های مسی عملکرد حرارتی بالاتری نسبت به آلومینیوم دارند. به همین دلیل گزینه مطلوبی برای سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع هستند. پایداری و عدم نیاز به نگهداری این لوله‌ها باعث می‌شود که لوله‌های مسی بهترین گزینه برای سیستم‌های مکانیکی در ساختمان باشند.

  • سیستم گاز پزشکی و خلاء

لوله‌های مسی در بیمارستان‌ و دندان‌ پزشکی‌ها نیز کاربرد دارند. از این نوع لوله‌ها برای انتقال گاز اکسیژن یا ایجاد سیستم خلاء استفاده می‌شود. لوله‌های مسی به دلیل غیر قابل نفوذ بودن نسبت به آلاینده‌ها از تجمع میکروب‌ها در سیستم‌های گازی جلوگیری می‌کند. در نتیجه گازهای پزشکی خالص باقی می‌مانند.

  • سیستم اطفا حریق

لوله‌های مسی از دوام بسیار بالایی در دراز مدت برخوردار هستند. آنها در طول زمان زنگ نزده و در صورت تماس با آب رنگ پس نمی‌دهند. به همین دلیل برای لوله‌کشی توزیع آب در سیستم‌های اطفا حریق مورد استفاده هستند.

این وسیله تامین ‌کننده آب لازم برای مهار آتش است، حتی اگر سال‌های سال راکد بوده باشد. در صورت فعال شدن سیستم اطفا حریق در داخل ساختمان بدون ایجاد مشکلی آتش مهار خواهد شد. از طرفی این لوله در برابر گرمای آتش، شعله ور نشده و باعث تولید گازهای سمی نیز نخواهند شد.

  • سیستم توزیع گاز

لوله‌های مسی یک راه حل مقرون به صرفه برای رساندن گاز طبیعی در ساختمان‌های مسکونی و غیر مسکونی است. ویژگی انعطاف‌پذیری لوله‌های مسی باعث می‌شود که انتقال گاز حتی در مسیرهای طولانی به راحت‌ترین شکل ممکن انجام شود.

اتصالات لوله مسی

مزایا لوله‌های مسی

استفاده از لوله‌های مسی همراه با مزایای زیر خواهد بود.

  • سایز استاندارد لوله‌ مسی

لوله‌های مسی دارای طیف وسیعی از انواع قطرها و ضخامت‌ها هستند. اتصالات متناسب با هر کاربرد به صورت استاندارد در بازار موجود و قابل سفارش هستند. از طرف دیگر مس از هدایت حرارتی، مقاومت در برابر خوردگی و دوام بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

مجموعه این ویژگی‌ها باعث کاربرد بسیار زیاد این نوع لوله در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی و همچنین افزایش سفارش لوله مسی در بازار نیز شده است.

  • تنوع در ابعاد

لوله‌های مسی در انواع قطرها و اندازه‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. هر یک از این مدل لوله‌ها دارای کاربرد خاصی هستند. تنوع ابعادی این لوله‌ها سبب شده که بتوانید در قسمت‌های‌ مختلف ساختمان، آنها را با مقدار فضای ساختمان و پمپ‌های گوناگون هماهنگ‌ کنید.

به عنوان مثال، سیستم‌های گرمایش آب گرم از اندازه لوله‌های کوچک و اقتصادی و با اتصالات لحیم‌کاری شده، برای نصب به فضای کمتری احتیاج دارند. اما لوله‌هایی با قطر بزرگ، برای توزیع آب در سیستم‌های اطفا حریق در ساختمان‌های چند طبقه به فضای بزرگتری جهت نصب لوله‌ها نیازمند هستند.

  • طول عمر بالا بدون نگهداری

خواص مس به طوری است که حتی اگر از آنها نگهداری نشود طول عمر خود را حفظ می‌کنند. همچنین سال‌های سال به تعمیر و یا تعویض نیاز پیدا نخواهند کرد. لوله‌های مسی برای محافظت در برابر خوردگی به رنگ نیاز ندارند.

هنگام ساخت این لوله‌ها، یک لایه نازک در داخل لوله به کار می‌رود تا محافظی طبیعی در برابر خوردگی باشد. لوله‌های مسی از مواد اولیه مرغوبی ساخته شده‌اند که به همین دلیل سمی و یا قابل اشتعال نیستند.

  • سازگاری یا محیط زیست

لوله‌های مسی نسبت به لوله‌های پلاستیکی تاثیرات مخرب کمتری در طبیعت به جا می‌گذارند. زیرا در ساخت لوله‌های مسی از مواد طبیعی و معدنی استفاده شده است. لوله‌های پلاستیکی با مواد مضر و مصنوعی که در پروسه ساخت انها به کار رفته است، در طبیعت اثرات مخربی به جا خواهند گذاشت. این لوله‌های مسی در صورت از کار افتادن، به راحتی قابل ذوب و بازیافت هستند.

سخن پایانی

لوله‌های مسی جهت انتقال آب و گاز طبیعی در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با نصب این نوع لوله در محل‌های مورد نظر خود می‌توانید در فواصل طولانی از کاربرد و ویژگی‌های ایده‌آل انها بهره‌مند شوید. ما در این مطلب قصد داشتیم نکاتی را قبل از سفارش لوله مسی ارائه کنیم تا بتوانیم شما را در خریدی مطمئن راهنمایی نماییم.

بهترین سایت برای سفارش لوله مسی سایت بست سرا - سایت بازاری و سایت اهن انلاین است

کد خبر: ۱۴۵٬۲۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسین رضا نصیر محمدی IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۵
      0 0
      خوشبختانه وضعیت تولید مس در کشور ایران با توجه به معادن بزرگ و نبود مشکل مواد اولیه بسیار عالی می باشد لوله مسی در کشور ایران با توجه به اینکه بیشتر نقاط ایران گرمسیر می باشد بیشتر برای کولرهای گازی و اسپلیت ها استفاده می شود لوله های مسی معمولاً در کلاف های ۱۵ متری و ۵۰ متری تولید می شود و ضخامت آن در اندازه های گوناگون با توجه به نیاز شما طراحی شده است