۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
فست فود در کرج

فست فود در کرج

شهر کرج همواره مورد توجه افراد بسیاری چه برای کار و چه برای مهاجرت بوده است.

شهر کرج، شهر باستانی ایران زمین

شهر کرج همواره مورد توجه افراد بسیاری چه برای کار و چه برای مهاجرت بوده است. این شهر تا سال ۱۳۸۹ بخشی از تهران بود و پس از آن به عنوان مرکز استان البرز انتخاب شد. این شهر جاذبه های فرهنگی و گردشگری بسیاری دارد و میتواند حتی برای مسافرت های تفریحی هم مقصدی ایده آل باشد. این شهر به دلیل ورود جمعیت از فرهنگ های مختلف گوناگونی آداب و رسوم بسیاری دارد و همین امر این شهر را به یک شهر پویا تبدیل کرده است.

نام کرج از واژه کاوک به معنی میان تهی گرفته شده است و دلیل این نام گذاری هم قرار گرفتن کرج در بین دو کوه است. همچنین وجه تسمیه دیگر از آن کراج است و پیشینه تاریخی آن در تپه های آتشگاه کوه های کلاک مرتبط است.

پیشینه تاریخی

با بررسی آثار تاریخی به جامانده از دوران عهد باستان و دوران حکومت هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در منطقه کرج می‌توان به این نتیجه رسید که کرج از جمله شهرهای پیشرفته آن دوران بوده و از تمدن پیشرفته ای برخوردار بوده است.

کرج در بعضی از مواقع جزیی از مازندران بوده و یا در بعضی از زمان ها جرو ری بوده است. تا پیش از حملهٔ مغول رفت‌و آمد کاروان‌ها بیشتر از راهی بوده که از طریق سگز آباد و شهریار (تهران) به ری می‌رفته ‌است. پس از این دوره راه قزوین–کرج–ری اهمیت بیشتری یافت ولی اهمیت کرج در دورهٔ صفوی به دلیل قرار گرفتن بر سر راه تهران-قزوین-تبریز بیشتر شده و کاروانسراها، پل‌ها و قلعه‌ها ایجاد شده در حاشیهٔ این جاده به آن هویت بخشیده‌ است.

مقدسی در سده ۴ هجری قمری از کرج به عنوان یکی از روستاهای ری یاد کرده و یاقوت حموی نیز در آغاز سده ۷ هجری قمری کرج را جزوی از توابع ری می‌دانسته است. دورهٔ قاجار به ویژه دورهٔ فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه کرج به علت هم‌جواری با پایتخت و قرار گرفتن بر سر راه ارتباطی سلطانیه و تبریز مورد توجهٔ سلیمان میرزا قرار گرفت و کاخ سلیمانیه را در آنجا ساخت.

آثار تاریخی

در کرج بیشتر از ۱۰۰ اثر هنری و فرهنگی_تاریخی ثبت شده است. از آثار و مکان‌های تاریخی که دارای قدمت دوره اسلام و پیش از اسلام و دوره قاجار و صفوی و قرن ۷ و ۸ و ۹ هـ. ق می‌توان به کاخ سلیمانیه، کاروانسرای شاه عباسی، ارنگه، غار یخ‌ مراد و حمام مصباح اشاره کرد.

کاخ سلیمانیه

این بنا به دستور فتحعلی شاه در یک باغ بزرگ (محیط امروزی دانشکده کشاورزی کرج) و محیطی برای استراحت او ساخته شد. علت نامگذاری این ساختمان به پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده‌است. در تالار این بنا، دو نقاشی از عبدالله خان نقاش باشی روی دیوارها کشیده شده که یکی تصویر آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است.

فست فود در کرج

اما گاسپار دروویل، افسر فرانسوی که در همان سال‌های ساخت این ساختمان در ایران به سر می‌برده است، در سفرنامه خود روایت متفاوتی از دلیل نام گذاری این بنا و داستان ساخته شدن این بنا ارائه می‌کند. به گفته او محمدعلی میرزا دولتشاه پسر بزرگ فتحعلی‌شاه که از تعیین عباس میرزا به ولیعهدی خشمگین بود، برای اثبات لیاقت خود، با سلیمان پاشا والی بغداد وارد جنگ شد و او را شکست داد و غرامت جنگی هنگفتی از او گرفت. او تمام پول را برای فتحعلی‌شاه فرستاد تا به این ترتیب نزد او محبوبیتی کسب کند. فتحعلی‌شاه با پولی که دست آورده بود، این کاخ را بنیان گذاشت و نام آن را سلیمانیه نهاد تا خاطره شکست سلیمان پاشا را زنده نگاه دارد.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج متعلق به دوران صفویه بوده و بین سال‌های ۱۰۷۸ تا ۱۱۰۹ قمری در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است. کاروانسرای شاه عباسی کرج را می‌توان به عنوان یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه محسوب کرد که در جاده ابریشم قرار داشته ‌است.

در کرج چه غذایی بخوریم؟

کرج به دلیل جمعیت گوناگون از فرهنگ های مختلف غذاهای مختلفی هم برخوردار است و شما میتوانید با مراجعه به رستوران های مختلف این شهر از انواع و اقسام غذاهای کرج میل کنید.

ما در این مقاله بهترین فست فود کرج رابه شما معرفی می کنیم.

عطاویچ سعی کرده به عنوان یک فست فود در کرج با داشتن دو شعبه فعال به همه بخش های کرج سرویس دهی داشته باشد که البته به علت وسعت این منطقه این موضوع امکان پذیر نیست. امیدواریم با افتتاح شعب مختلف در مناطق گوناگون کرج بتوانیم سرویس دهی های لازم به کرجی های عزیز را داشته باشیم ...

شعبه اول عطاویچ به آدرس :

عظیمیه بین میدان اسبی و مهران

فست فود در کرج

و شعبه دوم به آدرس : :

فردیس بین فلکه اول و دوم فردیس، می باشد.

فست فود در کرج

از هر دو شعبه کرج هم بصورت حضوری هم بصورت آنلاین می توانید غذا سفارش دهید و در کنار خانواده و دوستانتان از غذاهای خوشمزه عطاویچ لذت ببرید.

کد خبر: ۱۴۵٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha