۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۸
تقویت کسبه خرد با متصل شدن به کارخانه‌های تولید
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

تقویت کسبه خرد با متصل شدن به کارخانه‌های تولید

بیرجند- پژوهشگر و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی خراسان جنوبی گفت: متصل شدن به کارخانه های تولید و اجرای طرح شبکه سورنا یکی از اقدامات مهم برای تقویت کسبه خرد در مقابل گسترش فروشگاه‌های زنجیره‌ای است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مدتی است که بحث آسیب های اجتماعی و اقتصادی ناشی از رشد بی رویه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بیرجند و سایر شهرستان‌های خراسان‌جنوبی در محافل صنفی و اقتصادی مطرح می‌شود.

برخی تنها زبان به انتقاد می‌گشایند و از تعطیلی کسب و کارها می‌گویند ولی برخی علاوه بر طرح این انتقادها به دنبال راه حلی برای کاهش آسیب های این رشد بی رویه و از طرف دیگر تقویت سوپرمارکت‌ها و خرده فروشی‌ها هستند.

موضوعی که اگر امروز برای آن چاره ای نیندیشیم فردا با افزایش آمار بیکاری، دست فروشی و برخی از معضلات دیگر رو به رو می شویم.

رونق فروشگاه های زنجیره ای، خاموشی کسب و کار خرد
مهدیه ضیائیان از پژوهشگران حوزه اقتصادی خراسان جنوبی از جمله افرادی است که پیشنهادهایی را در این زمینه مطرح کرده و با پیشنهاد شبکه کردن سوپرمارکت ها و خواربارفروشی های خراسان جنوبی و اتصال آنان به شبکه سراسری سورنا در مسیر تقویت خرده فروشی ها گام برداشته است.

مهدیه ضیائیان پژوهشگر، اقتصادان و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: متأسفانه این روزها جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با پیشنهادهای اجاره بهای وسوسه انگیز چراغ کسب و کارها را یک به یک خاموش می‌کند که آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

تقویت کسبه خرد با متصل شدن به کارخانه‌های تولید

وی ادامه‌داد: باتوجه به شرایط کرونایی و رکود در کسب و کارها از مسئولین و دستگاه‌های نظارتی در این زمینه انتظار می‌رود تا به جدیت پیگیر این موضوع باشند چرا که خاموش شدن چراغ مشاغل زمینه بیکاری بیش از پیش را در کشور و از جمله خراسان حنوبی به وجود خواهد آورد.

متأسفانه این روزها جولان فروشگاه‌های زنجیره‌ای، با پیشنهادهای اجاره بهای وسوسه انگیز چراغ کسب و کارها را یک به یک خاموش می‌کند که آسیب‌های زیادی را به همراه دارد

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: در کوچه پس کوچه های شهر که گشتی می‌زنم متوجه می‌شوم که واحدهای تجاری یکی پس از دیگری خالی از کسبه می‌شوند که زمینه نگرانی من را به وجود آورده است.

یک خاطره غم انگیز
ضیائیان ادامه داد: چند سال قبل یکی از واحدهای تجاری در بیرجند که اطلاعیه ای برای فروش تجهیزاتش زده بود نظرم را به خودش جلب کرد، جلوتر رفتم و جویای ماجرا شدم.

وی گفت: در نهایت دریافتم متأسفانه صاحب ملک ایشان به دلیل پیشنهاد وسوسه انگیز نرخ اجاره بهاء یک فروشگاه زنجیره‌ای از ایشان خواسته تا ملک را تخلیه کند و یا یک اجاره بهاء نجومی پرداخت کند این مسئله یکی از آسیب‌های مهم گسترش بی ضابطه فروشگاه های زنجیره ای است و مقدمه ای شد تا ما برای کاهش این آسیب‌ها اقدامی کنیم.

وقتی فروشگاه های زنجیره ای زمینه ساز افزایش اجاره بها می‌شوند
این اقتصادان خراسان جنوبی ادامه داد: در کنار مالیات، عوارض شهرداری، قبوض آب، برق، تلفن و گاز، هزینه تامین کالا و... سال‌هاست که هزینه خرید یا اجاره واحد تجاری به‌عنوان یک دغدغه بزرگ برای کسب و کارها مطرح می‌شود.

ضیائیان افزود: برخی واحدها که چنان قیمت‌ها سرسام‌آوری دارند کمتر شخصی به خرید آن می‌اندیشد، اما اجاره آنها نیز متناسب با قیمتشان رقم‌های بالایی را نشان می‌دهند.

وی بیان کرد: بدین ترتیب فعالان اقتصادی و صاحبان کسب و کارها یا از راه‌اندازی کسب و کار جدید پشیمان شده و به مشاغل دیگر گرایش می‌یابند و یا با دستفروشی و بساط در کنار خیابان هزینه اجاره واحد را حذف می‌کنند.

تقویت کسبه خرد با متصل شدن به کارخانه‌های تولید

یک راهکار سودمند برای تقویت کسبه خرد
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: در راستای کمک به کسبه خرد، جلسه‌ای با عنوان طرح شبکه کردن سوپر مارکت‌ها و خوار بار فروش‌ها در اتاق بازرگانی بیرجند برگزار شد تا راه حلی برای مسئله پیش آمده پیدا شود.

ضیائیان گفت: در این جلسه مقرر شد، کسبه خرد به صورت شبکه به کارخانه‌های تولید کننده متصل شوند تا دست دلالان و واسطه‌ها قطع شود. (طرح شبکه سورنا)

وی با اشاره به اینکه در این جلسه جمعی از مسئولان خراسان‌جنوبی و نماینده شرکت سورنا در شرق کشور حضور داشتند، اظهارکرد: در راستای این طرح اجناس به قیمت بسیار مناسبی در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند به واسطه ارائه تخفیفات، با فروشگاه‌های زنجیره ای غیر بومی رقابت کنند.

در راستای این طرح اجناس به قیمت بسیار مناسبی در اختیار سوپرمارکت‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند به واسطه ارائه تخفیفات، با فروشگاه‌های زنجیره ای غیر بومی رقابت کنند

پژوهشگر حوزه اقتصادی در خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین در جلسه دیگر مقرر شد سوپر مارکت داران سطح استان به صورت کامل در جریان این طرح نیز قرار گیرند و افرادی که تمایل دارند به طرح شبکه سورنا بپیوند اعلام آمادگی کنند و ما نیز آموزش‌های لازم را به آنها بدهیم .

ضیائیان گفت: خوشبختانه این طرح با استقبال اصناف رو به رو شد و جمعی زیادی از کسب و کارهای خرد به شبکه سورنا متصل شدند.

وی افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که در حالی افتتاح شعبه جدید فروشگاه‌های زنجیرهای به عنوان یکی از ابزارهای کنترل بازار خرده‌فروشی در کشور مطرح شده که افزایش بی رویه تعداد این فروشگاه‌ها عاملی در تعطیلی فزاینده واحدهای صنفی در بخش خرده‌فروشی و بُنکداری شده است.

حمایت از کسب و کارهای خرد یکی از ویژگی های اقتصاد سالم
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی خراسان جنوبی گفت: اساس یک اقتصاد سالم و پویا حمایت از صنوف خرد است گفت: ما در اتاق اصناف و اتاق بازرگانی حامیان سوپرمارکت‌ها و خوار و بارفروشی های استان هستیم.

وی یادآور شد: سرمایه نقش مهمی در افزایش رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند، زیرا این توانایی را دارد که در ترکیب بهینه با نیروی کار و فناوری، بخش تولید را به حرکت درآورده با رونق تجارت زمینه‌های بهبود سطح زندگی و رشد اقتصادی را فراهم آورد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: فقدان سرمایه یکی از علل اصلی گرفتار شدن بسیاری از استان های کشور در دور باطل فقر و توسعه‌نیافتگی شناخته شده وعلاوه بر آن که بیکاری گسترده‌ای را به دنبال دارد، موجب عقب ماندگی سطح تولید درون استانی شده و نهایتا به فقر اقتصادی می‌انجامد.

کد خبر: ۱۴۵٬۲۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha