۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های کلان راهکاری برای رونق اقتصادی است
گفتگوی بازار با مدرس دانشگاه

هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده‌های کلان راهکاری برای رونق اقتصادی است

«ودود کرامتی» مدرس دانشگاه معتقد است هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های کلان و زیرساختی صنایع مختلف و ارائه گزارش های اجمالی با هدف پیش بینی مسائل مختلف به بهبود شرایط اقتصاد کمک کند.

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: هوش مصنوعی از جمله فناوریهای نوین امروز دنیای فناورانه است که می تواند با تجزیه و تحلیل داده های کلان در امور مختلف از صنایع گرفته تا بازار های مالی به کسب و کارها در افزایش عملکرد و چشم انداز آینده کمک کند.

به طوری که به گفته ودود کرامتی، مدرس دانشگاه، هوش مصنوعی جزء جدا نشدنی و بخش مهم صنعت در آینده نزدیک خواهد بود. هوش مصنوعی می تواند با رفع بسیاری از تنگناهای موجود مانند خطا حین انجام کار، خطا در تصمیم گیری، به ارتقای بهره‌وری تولید منجر شود.

در همین راستا گفتگویی با ودود کرامتی انجام داده ایم که متن کامل این گفتگو در ادامه آمده است.

ودود کرامتی کارشناس ارشد و دکترای مهندسی صنایع و کارشناس آمار و همچنین مدرس دانشگاه و تحلیلگر سیستم در مرکز آمار ایران است . تخصص اصلی وی سیستم های اطلاعاتی علم داده و هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است. همینطور ۱۶ سال سابقه در مرکز آمار ایران و پژوهشگر پژوهشکده آمار را در کارنامه کاری خود دارد.

*هوش مصنوعی چه تاثیری بر کارایی صنعت دارد؟
آنچه که به عنوان واقعیت باید پذیرفت این است که هوش مصنوعی جزء جدا نشدنی و بخش مهم صنعت در آینده نزدیک خواهد بود. با نگاهی به مسیر آتی بسیاری از دولت ها و صنایع بزرگ و همچنین نیاز و تقاضای دانشگاهها برای جذب دانشجو و برگزاری دوره های مرتبط با هوش مصنوعی در سراسر دنیا می‌توان درکی کلی از آینده صنایع مختلف و نقش پررنگ هوش مصنوعی در این بخش به دست آورد.

صاحبان صنایع همواره برای افزایش درآمد خالص و کاهش هزینه‌های تولید تلاش می‌کنند. حضور هوش مصنوعی می تواند با رفع بسیاری از تنگناهای موجود انجام کار توسط انسان مانند خستگی، خطا حین انجام کار، خطا در تصمیم گیری، به ارتقای بهره‌وری تولید منجر شود.

از مزایای حضور هوش مصنوعی در حین کار می توان به موارد زیر اشاره کرد: کاهش خطر به این معنی که همواره کارهای وجود دارد که انجام آن برای یک انسان ممکن است خطرناک و دارای ریسک باشد و با استفاده از یک سیستم هوشمند می توان خطر حضور انسان در محیط های صنعتی خطرناک را کاهش داد.

پایدار بودن به این معنی که سیستم های هوشمند دچار فرسایش ، پیری یا مرگ نمی شوند. پاسخ سریع و کارا: عوامل عاطفی ، خستگی، مشکلات جسمی و روحی و سایر عوامل خارجی می تواند در کارایی پرسنل در صنایع نقش مستقیم داشته باشد. در حالی که سیستم ها هرگز دچار چنین مشکلاتی نخواهند بود. همچنین با پیشرفت روز افزون مباحث یادگیری ماشین در آینده می توان انتظار تولد ماشینهایی را داشت که با استفاده از تجربیات مختلف یاد می‌گیرند که بهترین نتیجه ممکن را برای افزایش بهره‌وری بیشتر داشته باشد.

*عوامل مهم در عملکرد بهتر هوش مصنوعی در تجارت و صنایع چیست؟
هوش مصنوعی تلفیقی از آموزه های یاد گرفته شده توسط انسان که در قالب پایگاه‌های داده جمع‌آوری شده و ترکیب با علوم یادگیری ماشین به جهت دستیابی به بهترین نتیجه ممکن است. این نتایج هنگامی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد نتایج کار به طرز غیرقابل باوری بهینه و دقیق خواهد بود.

برای مثال تصور کنید که امروزه با دخالت سیستم های هوش مصنوعی در امر معادلات سهام توسط بسیاری از سازمانهای مرتبط، پیش بینی تصمیم گیری انسان در فرآیند خرید و فروش با نظر گرفتن احساسات و منطق معامله‌گران، به همراه تحلیل بسیار سریع و دقیق روند صعود یا نزول سهم های مختلف ، دستیابی به سودهای بسیار کلان تر ممکن شده است .

در سایر عرصه های تجاری هم با جمع آوری و تحلیل داده‌های مختلف درزمان بسیار کمتر، قدرت تصمیم گیری دقیق تر و منسجم تر فراهم شده است.

*دولتها برای تسهیل استفاده از هوش مصنوعی چه اقداماتی باید انجام دهند؟
بهترین حمایتی که دولت ها می توانند در عرصه تسهیل استفاده از هوش مصنوعی انجام دهند در دو بخش عمده سرمایه گذاری و آموزش دسته بندی می شود. دستگاه ها و متولیان آموزشی کشور با بررسی و تحلیل نیاز بازار به زیرساخت هوش مصنوعی و متخصصین مورد نیاز این حوزه، می‌توانند نسبت به فراهم آوردن بستر آموزش برای تربیت متخصصین در این حوزه و کمک به جذب و استخدام این افراد در بخشهای مختلف صنعت، به تقویت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع کمک کند.

همچنین جهت استقرار سیستم های هوشمند با در نظر گرفتن تسهیلات ، باهدف ارتقای بهره وری و کاهش هزینه ها در میان مدت به صنایع کمک کند.

*چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی برای سازمان‌ها در ایران چیست؟ (در مورد هزینه، مهارت، زیرساخت و غیره)؟ و راهکارهای توسعه ای آن چیست؟
یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای عملکرد دقیق نیاز به داده دقیق و انبوه، با هدف نزدیک کردن نتایج به واقعیت و حذف خطاهای ممکن دارد. به دست آوردن داده دقیق دارای محدودیت هایی است که از آن جمله می توان به حریم خصوصی و عدم امکان استفاده از تمامی داده های موجود، محدودیت و سختی استقرار سیستمهای پردازش و کاوش داده دقیق و قابل اطمینان،هزینه استقرار و نگهداری سیستم تا پایداری کامل، استقرار متخصصین صورت حرفه ای بر استقرار و بهبود مستمر سیستمها نظارت داشته باشند و شاید تهیه سیستمهای بروز که در دنیا هم اکنون استفاده می شود و در داخل کشور به علت محدودیت های به وجود آمده از تحریم ظالمانه ، مهمترین چالش‌های استقرار سیستمهای هوش مصنوعی است.

*هوش مصنوعی چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟
همان گونه که پیش از این نیز اشاره شد استقرار سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌های کلان و زیرساختی صنایع مختلف و ارائه گزارش های اجمالی با هدف پیش بینی مسائل مختلف بهبود شرایط اقتصاد کمک کند.

کد خبر: ۱۴۵٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha