۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۲
سندباکس بازار سرمایه، محیطی مناسب جهت اجرای طرح‌های دانش بنیان در حوزه مالی
مدیرعامل مرکز مالی مطرح کرد

سندباکس بازار سرمایه، محیطی مناسب جهت اجرای طرح‌های دانش بنیان در حوزه مالی

سندباکس یا محیط آزمون بازار سرمایه سازوکاری جهت حمایت و به اجرا درآوردن ایده‌ها، ابزارها و نهادهای جدید در یک محیط کاملاً نظارت‌شده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه، مدیرعامل مرکز مالی ایران با بیان این مطلب گفت: سند باکس که با عنوان محیط آزمون تنظیم‌گری نیز شناخته می‌شود، مجموعه‌ای از رویه‌های بررسی و سنجش ایده است که پس از دریافت ایده نوآورانه، نسبت به ایجاد محیط کنترل‌شده برای شروع فعالیت در دوره‌ای موقت و زمان‌بندی‌شده با شرایط مختص ایده، اقدام می‌نماید. این محیط در صورت تحقق شاخص‌های موفقیت تعیین‌شده و تشخیص امکان‌پذیری تنظیم و کنترل رفتار کسب‌وکار، شرایط صدور مجوز دائم و توسعه عملکردی فعالیت کسب‌وکار تحت کنترل را ایجاد می‌کند و نیز متقاضیان جدید این زمینه را به نهادهای قانونی، مرتبط می‌کند.

سجاد موحد، افزود: این محیط در بازار سرمایه ایران شامل سه رکن اصلی شورای راهبری، دبیرخانه و مجری است. شورای راهبری متشکل از معاونت اجرایی به عنوان رئیس شورا، معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، معاونت نظارت برنهادهای مالی و معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، یک نفر خبره در حوزه نوآوری‌ها یا فناوری‌های مالی آشنا به بازار سرمایه و مدیر فناوری اطلاعات سازمان به‌عنوان دبیر شورای راهبری است. وفق ماده ۸ دستورالعمل دومین جلسه شورای راهبری محیط‌های آزمون (سندباکس) مورخ ۱/۰۹/۱۴۰۰، مرکز مالی ایران به مدت دو سال به‌عنوان مجری محیط‌های آزمون بازار سرمایه تعیین‌شده است.

وی با اشاره به عملکرد مرکز مالی ایران در این مدت گفت: از زمان تعیین این مرکز به‌عنوان مجری سندباکس، به طراحی و تعیین فرایندها و رویه‌های اجرایی موردنیاز در مراحل پیش از آزمون، حین آزمون و خروج از آزمون پرداخته است. طبق وظایف مجری در دستورالعمل محیط آزمون بازار سرمایه، مرکز مالی ایران به تشکیل کمیته‌های تخصصی فقهی حقوقی، کسب‌وکار، فنی امنیتی و بررسی تخصصی طرح‌های دریافتی از سمت وزارت اقتصاد پرداخته است و همگی طرح‌ها تا بدین لحظه تعیین تکلیف شده‌اند.

مدیرعامل مرکز مالی ایران در ادامه با ضرورت تسریع در فرایند اخذ ایده‌های نوآورانه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها راه دریافت طرح های ارسالی متقاضیان حضور در محیط آزمون، از طریق سایت ایران تما به نشانی irantama.ir بوده و متقاضیان برای ارسال ایده های نوآورانه خود می‌توانند از این طریق اقدام نمایند. تلاش بر این است که در صورت امکان و به‌منظور تسهیل نحوه ارسال ایده‌های نوآورانه در این محیط، شرایطی برای ارسال مستقیم طرح به دبیرخانه سندباکس بازار سرمایه فراهم کنند.

دیرعامل مرکز مالی ایران خاطر نشان کرد: است طبق بند ۳-۳ ماده ۳ دستورالعمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم گری کسب‌وکارهای نوآورانه در فضای مجازی مصوب جلسه شماره ۸۸ کمیسیون عالی تنظیم مقررات مورخ ۳۰/۱۰/۹۸ و همچنین تبصره ۳ ماده ۲ دستورالعمل اجرایی محیط‌های آزمون (سندباکس) بازار سرمایه مصوب ۲۳/۰۴/۱۴۰۰ هیئت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار مسئولیت ایجاد و معرفی درگاه الکترونیکی مدیریت چرخه درخواست تا صدور مجوز ایده‌های کسب‌وکارهای نوآورانه در محیط‌های آزمون (تارنمای پنجره واحد محیط‌های آزمون) بر عهده دبیرخانه کارگروه مدیریت یکپارچه قرار داده‌شده و شورای راهبری موظف به بررسی طرح‌های ارسالی از سوی کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی محیط‌های آزمون موضوع ماده ۳ مصوبه کمیسیون عالی تنظیم مقررات است.

در پایان موحد، تصریح کرد: در تلاش هستیم در این زمینه و در دستورالعمل اجرایی سازمان شیوه دریافت مستقیم طرح توسط محیط آزمون بازار سرمایه از متقاضی نیز در نظر گرفته شود و بتوانیم با دریافت طرح های نوآورانه و دانش بنیان در حوزه بازار های مالی و به ویژه بازار سرمایه، گامی در جهت بهبود و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه مالی و به ویژه فینتک ها و شرکت‌های دانش بنیان برداریم.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha