۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
نهضت آبخیزداری کشور امسال راه اندازی می شود| تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا پابرجا است
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درگفتگو با بازار:

نهضت آبخیزداری کشور امسال راه اندازی می شود| تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا پابرجا است

اوسطی، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام خبر راه اندازی نهضت آبخیزداری در سال جاری گفت: راه نجات از دو چالش اصلی یعنی کاهش منابع آبی و فرسایش خاک، آبخیزداری است.

بازار؛ گروه کشاورزی: پرویز اوسطی، نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص وضعیت حذف یا عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالاهای اساسی به خبرنگار بازار گفت: فعلا ارز ۴۲۰۰ تومانی برای فروردین ماه به صورت کامل تامین شده و تا اطلاع ثانویه روال مانند گذشته است و دولت تا به حال تصمیمی در این خصوص نگرفته است. لذا فعلا نهاده ها در قالب بازارگاه در اختیار فعالان بخش قرار می گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که نگاه کمیسیون کشاورزی به این موضوع چیست، گفت: مجلس و قانون بودجه اختیار کامل را به دولت داده است و قطعا دولت باید کاملا کارشناسی کند و همه ابعاد این موضوع را بررسی کند و در نهایت تصمیمی که به صلاح کشور و مردم است را اتخاذ کند.

از ۱۲۲ میلیون هکتار عرصه کشور که نیاز به آبخیزداری دارد تنها ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و ۹۹ میلیون هکتار باقی مانده است

نهضت آبخیزداری و درختکاری بزودی در کشور راه اندازی می شود
این عضو کمیسیون کشاورزی با بیان اینکه در سال جاری ما در کمیسیون قصد داریم دو نهضت را در سطح کشور با کمک وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی کنیم، خاطر نشان کرد: اولین مورد «نهضت آبخیزداری» است که در بودجه ۱۴۰۱ نیز منابع خوبی برای این امر در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۱۲۲ میلیون هکتار عرصه کشور که نیاز به آبخیزداری دارد تنها ۳۰ میلیون هکتار انجام شده و ۹۹ میلیون هکتار باقی مانده است.

اوسطی افزود: این در حالی است که سال گذشته نیز ۱.۷ میلیون هکتار اجرایی شده است و اگر قرار باشد با این روال پیش برویم ۴۵ سال طول می کشد تا سفره آبخیزداری کشور جمع شود و این به هیچ وجه به صلاح کشور نیست.

چون شرایط اقلیمی و سرزمینی ما چندان سازگار با سازه های بزرگ مقیاس مانند سد نیست و لذا باید به سمت و سوی سازه های سازگار با محیط زیست برویم

تحقق نهضت آبخیزداری یک اجماع ملی می خواهد| ظرف 10 سال سفره آبخیزداری کشور را جمع می کنیم
وی تصریح کرد: با این تفاسیر برنامه این است که در طول ۱۰ سال سالیانه ۱۰ میلیون هکتار آبخیزداری انجام بدهیم که سفره آبخیزداری کشور را ظرف ۱۰ سال بتوانیم جمع کنیم.

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این سوال که عملیاتی شدن نهضت آبخیزداری مستلزم فراهم شدن چه امکانات و شرایطی است، گفت: تحقق نهضت آبخیزداری یک اجماع ملی می خواهد و خوشبختانه رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی نیز خواستار اجرایی شدن این برنامه هستند. به خصوص اینکه به لحاظ سرزمینی آسیب پذیر شده ایم.

وی با تاکید بر اینکه از نظر منابع آبی وضعیت خوبی نداریم و بسیاری از منابع آبی پایدار کشور مانند قنوات و چشمه ها را از دست داده ایم، افزود: از سوی دیگر چون شرایط اقلیمی و سرزمینی ما چندان سازگار با سازه های بزرگ مقیاس مانند سد نیست و لذا باید به سمت و سوی سازه های سازگار با محیط زیست برویم که مشکلات کشور را از نظر اقلیمی، سرزمینی در کنار بحث آب و خاک که جزو چالشهای ما است را برطرف کنیم.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطر نشان کرد: الان ما ۸ برابر میانگین دنیا فرسایش را داریم و به این ترتیب ایران رتبه اول فرسایش را در دنیا دارد در حالی که راه نجات این دو چالش اصلی یعنی آب و خاک، آبخیزداری است.

سالیانه در کشور حدود ۴۰ میلیون اصله نهال تولید می شود

کمتر از ۱۰ درصد وسعت سرزمین جنگل داریم| مقیاس درختکاری باید از میلیون به میلیارد افزایش یابد
اوسطی همچنین به خبرنگار بازار گفت: برنامه تحولی دوم کمیسیون کشاورزی «نهضت درختکاری» است و چه در حوزه باغات و درختان مثمر و چه در حوزه درختان جنگلی و غیرمثمر بنا بر اجرای این برنامه داریم.

وی افزود: سالیانه در کشور حدود ۴۰ میلیون اصله نهال تولید می شود که تقریبا هر استانی حدود یک میلیون هکتار نهال کسب می کند و با این وضعیت نمی توانیم در حوزه درختکاری کار تاثیرگذاری انجام بدهیم.

اوسطی ادامه داد: راهکار این است که مقیاس درختکاری کشور را افزایش بدهیم و برنامه کمیسیون کشاورزی این است که به سمت و سوی مقیاس های بالاتر برویم؛ یعنی مقیاس را از میلیون به میلیارد تبدیل کنیم تا در حوزه درختکاری کشور یک اتفاق اساسی رخ دهد.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو کشورهای با سطح جنگل اندک است، گفت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد وسعت سرزمین جنگل داریم و چنین کشورهایی به لحاظ زیست محیطی آسیب پذیر هستند. پس الزامی است که تحولی در این حوزه انجام دهیم بنابراین در قالب طرح توسعه باغات دیم و باغات آبی، توسعه سطح زیرکشت جنگلهای کشور و همچنین سایر برنامه هایی که می تواند در مناطق رویشی کشور مانند حوزه زاگرس، حوزه ارسباران، فلات مرکزی، هیرکان، خلیج فارس و عمان انجام شود، نهضت درختکاری را اجرا خواهیم کرد.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha