۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
۲۲ گروه جهادی برای محرومیت زدایی پای کارند/ حمایت از خانواده های آسیب دیده از کرونا
مدیر کل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان البرز در گفتگو با بازار:

۲۲ گروه جهادی برای محرومیت زدایی پای کارند/ حمایت از خانواده های آسیب دیده از کرونا

کرج- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان البرز گفت: ۲۲ گروه جهادی در البرز با ستاد همکاری دارند و سیاست های ستاد در حوزه فقرزدایی، کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادث روز را با کمک خیرین اجرا می کنند.

خدیجه ستارزاده- ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که یک نهاد حکومتی و پایه و اساس آن حقوقی و قضایی است از سال ۸۶ به دستور رهبر معظم انقلاب رویکرد اصلی خود را به سمت امور حمایتی برد و در مواردی مانند تهیه جهیزیه برای محرومین، رسیدگی به آسیب دیدگان سیل، مناطق محروم و اکنون نیز با توجه به شیوع و آسیب های ویروس کرونا فعال شده و وارد میدان شده است.

در البرز نیز نمایندگی این ستاد مانند دیگر استان ها اقداماتی را در دست اقدام دارد که بهانه ای شد تا با «محمد مهدی پورسلیمانی» مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان البرز به گفتگو بنشینیم. متن این گفتگو را در ذیل می خوانید.

ابتدا از اقدامات و سیاست هایی که برای پیشگیری و مقابله با کرونا توسط ستاد در البرز انجام شده بگویید.

ستاد اجرای فرمان امام (ره) بعد از شیوع بیماری کرونا اولین مجموعه بود که وارد این مقوله شد و کار را شروع و با هماهنگی  گروه های جهادی در بحث ضدعفونی کردن اماکن عمومی اقدام کرد. به دلیل بودجه اندک و با سیاست پوشش و حجم انبوه در خدمات رسانی، برای مصون داشتن افراد و همچنین درنظر گرفتن اینکه «شیوع این ویروس بیشتر از طریق تنفس و سطوح انجام می شود» تصمیم گرفتیم به جای هزینه تهیه ماسک برای تعداد افراد کمتر، با تهیه مواد و ضدعفونی کردن معابر و اماکن عمومی در این راستا اقدام کنیم.

با همکاری گروه های جهادی از نیمه دوم اسفند ضدعفونی کردن معابرعمومی، محلات، پمپ بنزین ها، ادارات پرتردد «قبل از اجرای طرح قرنطینه» که تردد در آنها زیاد بود و همچنین بیمارستان ها تا به امروز انجام می شود و تاکنون با ۲۵۰ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده در سطح استان برای پاکسازی موارد ذکر شده اقدام کردیم.

بنیاد احسان نیز پک هایی را که شامل «۱۰ عدد ماسک، یک ژل ضدعفونی کننده دست و یک مایع ضدعفونی کننده سطوح بود تهیه کرد و بین ۸۵۰ خانواده نیازمند که حتی برای تهیه مواد ضدعفونی کننده هم با مشکل مواجه هستند توزیع شد.

تهیه بروشور و تراکت های آموزشی در بحث کرونا و توزیع در مناطق کم برخوردار بین مردم از دیگر اقداماتی بود که در این راستا انجام توسط ستاد انجام شد.

با توجه به آلوده تر بودن بیمارستان ها نیروهای جهادی برای داوطلب شدن و ضدعفونی کردن مشکلی نداشتند؟

برای گروه های جهادی «که داوطلبانه فعالیت می کنند» سخت بود این کار را انجام دهند و در این کار هیچ اجبار یا محدودیتی از جانب ما نبود و «طلاب حوزه علمیه» برای ضد عفونی کردن بیمارستان ها پای کار آمدند و به صورت روزانه یکی از سه بیمارستان استان که بیماران کرونایی را پذیرش دارند«بیمارستان های شهید مدنی، شهید رجایی و کوثر» ضدعفونی می کنند.

آیا برنامه دیگری در خصوص کرونا در آینده دارید؟

برنامه بعدی ما در حوزه ویروس کرونا، رسیدگی به خانواده هایی است که از این بیماری « با داشتن بیمار و یا از دست دادن شغل یا تعطیلی کار» آسیب دیدند. طبق «پویش ملی احسان» که مقرر شده یک میلیون بسته غذایی ۲۰۰ هزار تومانی بین افراد آسیب دیده توزیع شود، برای اجرای این طرح  ستاد اجرایی فرمان امام (ره) سامانه ای را اعلام کرد و قرار شد خیرین هر استان کمک های خود را از طریق سامانه ۴۰۳۰ اعلام کنند و به همان میزان هم ستاد اجرایی برای اجرای این طرح کمک کند.  

افراد نیازمند را چطور شناسایی می کنید؟

برای شناسایی افراد نیازمند «قرارگاه کمک مومنانه» در راستای هماهنگی در این امر با محوریت نماینده ولی فقیه استان و امام جمعه تشکیل شده و نهادهای مختلف حکومتی، نظامی و انتظامی، هلال احمر، سپاه، کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری ها، استانداری و حوزه های علمیه با ما تعامل دارند. در این تعاملات افرادی که تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد هستند احصاء می شوند و افرادی که تحت پوشش هیچ نهادی نیستند مشخص شوند تا تداخل در کار نباشد که یک خانواده از دو یا چند جا کمک دریافت کند و خانواده ای دیگر اصلا حمایت نشود. علاوه بر اینها برای شناسایی افراد نیازمند و آسیب دیده از طریق بسیج مساجد هماهنگی می شود تا این بسته ها به دست نیازمندان واقعی برسد.

سهم البرز از یک میلیون بسته ای که در نظر گرفته شده چقدر است؟

سهم هر استان از نظر میزان درآمد و همچنین محرومیت ها و تراکم جمعیت حاشیه نشینی و... متفاوت است.

جایگاه البرز از نظر فقر و محرومیت را چطور توصیف می کنید؟

وجود ۴ زندان در البرز و نقل مکان خانواده های زندانیان به کرج، در نتیجه تشکیل مناطق حاشیه ای، تراکم جمعیت در این مناطق کم برخوردار را بالا برده که البرز را جزو استان های رده بالا حاشیه نشینی قرار داده و تراکم جمعیت دانش آموزی البرز نیز در بالاترین رتبه کشور قرار دارد.

  در مورد ماهیت و فعالیت گروه های جهادی برایمان بگویید.

گروه های جهادی عموما افراد پایگاه های بسیج و بسیج دانشجویی هستند که در ستاد و بسیج مستضعفان سازماندهی و احراز هویت شده ، سئولان آنها مشخص شده و در واقع  تشکیلات مردم نهاد شناخته شده ای هستند که حدود ۲ سال است با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همکاری می کنند. البته گروه های جهادی از قبل وجود داشتند و به صورت خودجوش فعالیت می کردند، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سال ۱۳۹۷ با استفاده از ظرفیت موجود شروع به  فراخوان و دعوت به همکاری از آنها کرد.

از تعداد گروه های جهادی و تعامل دوسویه تان بگویید.

اکنون ۲ هزار گروه جهادی در کشور و در البز بالغ بر ۲۲ گروه جهادی با ستاد همکاری دارند و سیاست هایی را که ستاد دارد اجرا می کنند. ستاد از نظر مالی تامین می کند اما خود گروه های جهادی هم از طریق خیرین مبالغی را به دست می آورند و در کنار آن برای کارهایی که ما فراخوان می دهیم پای کار هستند.

بارزترین گروه های جهادی استان کدامند؟

یک گروه جهادی به عنوان «منتظران صالح» در استان داریم که عمدتا پزشک هستند و در رشته های مختلف به افراد محروم خدمات رسانی می کنند. سال گذشته یک بیمارستان صحرایی به مدت ۱۰ روز از ۸ صبح تا پایان شب برگزار شد که مردم را رایگان درمان کردند و ما هم تجهیزات دارویی آنها را تامین کردیم. پویش «مشق احسان» که برای تهیه جهیزیه برای محرومین بود، در « بحث چرخه زندگی» که تعدادی ویلچر برای نیازمندان تهیه شد و همچنین در بحث «احسان الحسین» ۸۰ نفر به عنوان زائر اولی « کسانی که تاکنون به کربلا مشرف نشده بودند» با هزینه ستاد به عتبات اعزام شدند. «به وقت احسان» نیز طرح دیگری بود که در روز عید غدیر ۲ هزار غذای گرم  بین نیازمندان توزیع شد. توزیع پک های ورزشی بین مدارس مناطق محروم نیز از اقداماتی است که سال گذشته توسط ستاد و نیروهای جهادی در استان انجام شد.

برای شناخت و تعامل با خیرین چگونه اقدام می کنید؟

خیرین بیشتر با گروه های جهادی در تعامل هستند و بنیاد های ما با راه اندازی پویش های مختلف بر حسب نیاز روز، حوادث و ... و دعوت به همکاری از خیرین اقدام می کند.

این اقدامات با مشارکت ستاد و خیرین، بسیج دانشجویی، ستاد بازسازی عتبات عالیات یا گروه های مختلف و مردم نهاد انجام می شود. و در پویش به ازای هر یک سهم کمک از طرف این حامیان دو تا پنج واحد نیز توسط ستاد کالا یا اقلام مورد نیاز تامین می شود.در این مسیر خیرین کمک های خود را  به حساب ریخته و کالا تامین و به استان ارسال می شود.  

از رویکرد اصلی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برایمان بگویید.

ستاد اجرایی یک مجموعه حکومتی است که پایه و اساس آن حقوقی و قضایی است از سال ۸۶ رهبر انقلاب فرمودند برای رفع دغدغه ایشان در برخی امور، رویکرد اصلی ستاد به سمت موارد حمایتی برود . در همان سال «بنیاد برکت» در ستاد اجرایی فرمان تشکیل شد تا کارهای حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) را انجام دهد. طی ۲ سال گذشته به دلیل بالارفتن حجم کارهای حمایتی بنیاد برکت، «بنیاد احسان» نیز تشکیل شد که کارهای زیرساختی و تولید، ایجاد اشتغال، مدرسه و مسجد سازی، مسجد سازی و ... ) را بنیاد برکت انجام می دهد و کارهای اجتماعی را بنیاد بر عهده دارد. این تفکیک فعالیت و خدمات رسانی به دلیل بالا رفتن و سنگین شدن فعالیت ها بود تا سریعتر انجام شود و اجرای این برنامه نتایج خوبی را به دنبال داشته است. در واقع رویکرد اصلی ستاد به قوت خود باقی است اما قسمت های حمایتی با تفکیک و تقسیم با نمود و سرعت بیشتری در حال فعالیت هستند. بعد از سیل سال ۹۸ فعالیت ستاد پررنگ تر و فعالیت حمایتی گروه های جهادی زیر نظر ستاد نیز گسترش یافت.

کد خبر: ۱۴٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha