۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱
تحلیل قیمت بازار میلگرد و تیرآهن + پیش بینی عصرآهن

تحلیل قیمت بازار میلگرد و تیرآهن + پیش بینی عصرآهن

پیش بینی قیمت میلگرد و تیرآهن از جمله مورد انتظارترین مباحثی در بازار می باشند که مهندسان عمرانی که با این محصولات سر و کار دارند از عصرآهن تحلیل بازار می خواهند.

به گزارش بازار، ‌پیش بینی قیمت میلگرد و تیرآهن از جمله مورد انتظارترین مباحثی در بازار می باشند که مهندسان عمرانی که با این محصولات سر و کار دارند از عصرآهن تحلیل بازار می خواهند.

همانطور که می دانیم، میلگرد و تیرآهن از جمله اصلی ترین مصالحی هستند که در پروژه های عمرانی و ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند و بالا و پایین رفتن قیمت آنها تاثیر مستقیمی در قیمت مسکن و... خواهد داشت.

همین مسئله باعث می شود که افراد در ابتدای سال بیش از همیشه نگران این باشند که کارشناسان درباره قیمت محصولات خانواده آهن آلات در سال جدید چه نظری می دهند.

وقتی بحث پیش بینی قیمت این محصولات باشد، موارد خیلی زیادی هست که می توان به آنها اشاره کرد، اما آنچه آشکار است نوسانات قیمت انواع آهن آلات است که بیش از گذشته بالا و پایین می رود.

وب سایت عصرآهن (asreahan.com)، تخصصی ترین مرجع تحلیل و آنالیز قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن می باشد و نماینده رسمی فروش بزرگترین کارخانجات تولید فرآورده های فولادی در ایران، در مقالات متعددی عوامل موثر تغییرات قیمت این محصولات را در اولین سال از قرن جدید (۱۴۰۱) بررسی کرده است که به چکیده آن در ذیل توجه می کنیم.

تحلیل قیمت بازار میلگرد و تیرآهن

برای شروع بیایید نگاهی به سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰ بی اندازیم.

قیمت میلگرد و تیرآهن در سال گذشته

قبل از اینکه به سال ۱۴۰۰ برسیم، قریب به ۹۰ درصد کارشناسان بر این باور بودند که با توجه به سیاست های اتخاذ شده در کشور، قیمت محصولات فولادی و آهنی در این سال نیز با افزایش چشمگیری همراه باشد.

بطور کلی مصرف کنندگان فرآورده های فولادی را می توانیم به دو دسته ی خرد و کلان تقسیم کنیم، که در هردوی اینها تولیدکنندگان هستند که قبل از همه متوجه افزایش یا کاهش قیمت این محصولات می شوند و بعد از آن خود مصرف کنندگان نیز تحت تاثیر قیمت ها قرار می گیرند.

از طرف دیگر افزایش و ادامه ی فعالیت های گسترده صنایع بزرگ مثل پتروشیمی نیز نشانگر خوبی برای کارشناسان و تحلیلگران بود تا افزایش تقاضا را به فاکتورهای پیش بینی قیمتشان اضافه کنند.

در نتیجه، سیاست های اتخاذ شده در یک سمت، نوسانات دلار در سمت دیگر و افزایش تقاضا باعث شد تا پیش بینی ها حاکی از افزایش چشمگیر قیمت تیرآهن و میلگرد باشد.

با شروع سال ۱۴۰۰، اگرچه در یکی دو ماه اول سال نمودار قیمت تقریبا ثابت بود اما با گذشت چند ماه همانطور که پیش بینی میشد میزان تقاضای صنایع مختلف باعث شد قیمت آهن آلات و محصولات فولادی اوج بگیرد و لحظه ای پایین نیاید، مگر در بعضی زمان های محدود که بعد از آن افزایش بیش تر قیمت را مشاهده کردیم.

چطور قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن را پیش بینی کنیم؟

تحلیل و پیش بینی درست و منطقی قیمت فرآورده های فولادی و آهن آلات با استفاده از دو روش تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی انجام می شود.

برای اینکه تحلیل بنیادی درستی داشته باشیم، می بایست اخبار و عوامل تاثیرگذار روی قیمت ها (که در ادامه آنها را معرفی می کنیم) و روند بازار را به شکل درازمدت بررسی کنیم.

چطور قیمت میلگرد را پیش بینی کنیم؟

در تحلیل تکنیکال یا فنی اما منبع پیش بینی های ما الگوهای قیمتی هستند که با استفاده از آنها سعی می کنیم روند بازار را در سه بازه زمانی پیش بینی کنیم:

  • کوتاه مدت
  • میان مدت
  • بلند مدت

البته نکته ای که در خصوص تحلیل تکنیکال باید بدانید این است که متاسفانه فضای خبری در کشور ما تاثیرات زیادی روی روند قیمت ها می گذارد. به همین دلیل استفاده از این روش نمی تواند خیلی در پیش بینی های قیمت انواع میلگرد و قیمت تیرآهن دقیق عمل کند، اما این به آن معنا نیست که کلا باید آن را کنار بگذاریم.

مهم ترین نکته این است که حتما و حتما بعد از اتفاقات سیاسی و اقتصادی که در کشور میافتد تحلیل ها و پیش بینی های خود را بروز کنید.

مهم ترین محرک های قیمت آهن آلات در ۱۴۰۱

حال که بیش تر با نحوه ی پیش بینی قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد آشنا شدیم، بیایید ببینیم چه چیزهایی باعث می شوند قیمت این محصولات بالا و پایین بروند.

- افزایش یا کاهش عرضه و تقاضا

به عقیده بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناسان مجموعه عصرآهن، اصلی ترین قاعده افزایش یا کاهش مبلغ هر کالایی میزان عرضه و تقاضای آن در بازار می باشد. مثل هر کالای دیگری، زمانی که تقاضا برای خرید میلگرد مثل میلگرد بناب یا میلگرد میانه بالا می رود به طبع آن قیمت میلگرد بناب ویا قیمت میلگرد میانه نیز افزایش پیدا می کند و برعکس.

نکته۱: میلگرد ظفر بناب یکی از پرفروش ترین محصولات فولاد ظفر بناب می‌باشد.

نکته۲: میلگرد میانه یکی از پرفروش ترین محصولات فولاد آذربایجان(میانه) می‌باشد.

همچنین در بعضی از ماه های سال میزان عرضه و تقاضا به دلایل مختلفی افزایش یا کاهش پیدا میکند که اگر تجربه کافی در این حوزه را داشته باشید می توانید زمان های مناسب را بهتر شناسایی کرده و بعد اقدام به خرید کنید.

- هزینه مواد اولیه

یکی دیگر از فاکتورهای مهم قیمت میلگرد و سایر محصولات آهنی، هزینه ای است که کارخانه ها برای تهیه مواد اولیه (مثل سنگ آهن یا قراضه آهن) باید بپردازند و این مسئله می تواند مستقیما قیمت این فرآورده ها را بالا و پایین ببرد.

همچنین قیمت آهن به خودی خود تاثیر مستقیم و بسزایی روی قیمت انواع فرآورده های فولادی خواهد داشت و اگر به هر دلیلی در سال جدید نتوان این مواد اولیه را تهیه کرد، بی شک باید منتظر افزایش قیمت این محصولات در سال ۱۴۰۱ باشیم.

- تغییرات فصلی

تغییرات دوره ای و فصلی خود یکی از عواملی هستند که قیمت تیرآهن یا قیمت میلگرد را تغییر می دهند. به عنوان مثال می توان به تعطیلات، تغییراتی که در آب و هوا به وجود میآید، بلندی روز و شب در فصل های مختلف و ... اشاره کرد که میزان تولید آهن را کم و زیاد کرده و در نتیجه قیمت آن را تغییر می دهند.

یک نمونه ی بارز این تغییرات را می توانیم در فصل زمستان مشاهده کنیم. از آنجایی که در این فصل آب و هوای اکثر مناطق کشور به سمت سرما می رود، میزان تولیدات کارخانه ها کاهش پیدا میکند. این یعنی کاهش عرضه و افزایش قیمت!

- نرخ دلار در ۱۴۰۱

همانطور که همه ی ما می دانیم، قیمت دلار نشان داده که تاثیر مستقیمی روی تمامی اجناسی که در کشور به فروش می رسند دارد و قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در سال های گذشته ارزش ریال ایران نسبت به ارزش ارزهای رایج دنیا مثل دلار و یورو کاهش بسیار زیادی پیدا کرده است و همین یک دلیل کافی برای افزایش قیمت مواد اولیه، و به طبع آن افزایش قیمت فرآورده های آهنی و فولادی است.

البته قیمت پایه عرضه در بورس کالا با استفاده از دلار نیمایی تعیین می شود. بنابراین اگر قیمت دلار نیمایی در سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کند باید منتظر افزایش قیمت آهن آلات نیز باشیم.

قیمت میلگرد در اولین سال قرن جدید

میلگرد یکی از ضروری ترین مصالح در ساختمان سازی به شمار می رود. در دو سه ماه آخر سال و فصل های بهار و تابستان که میزان ساخت و ساز به اوج خود می رسد، انواع میلگردها مثل قیمت میلگرد میانه با افزایش مواجه خواهد شد.

بر اساس تحلیل های تکنیکال صورت گرفته روی قیمت این محصولات، کف حمایتی برای میلگرد برابر با ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان است، که اگر توافقات برجام به خوبی پیش برود و قیمت دلار کاهش پیدا کند، این کف حمایتی شکسته خواهد شد.

قیمت تیرآهن در سال جدید

علاوه بر میلگرد، تیرآهن ها دیگر مصالح مهمی هستند که در ساخت و ساز کاربردهای بسیاری دارد و برای اینکه بتوانیم هزینه یک سازه را حساب کنیم باید به قیمت تیرآهن هم توجه داشته باشیم.

این میزان استفاده و کاربردی که تیرآهن در ساختمان سازی دارد، باعث شده تا با کوچک ترین تغییر در قیمت تیرآهن، شاهد تغییرات زیادی در بازار مسکن باشیم.

بر اساس تحلیل کارشناسان و تحلیل های تکنیکال، می توان گفت که روند صعودی قیمت تیرآهن به پایان رسیده و درحال حاضر تقریبا روند ثابتی را پیش گرفته است.

تا این لحظه کف این روند برابر با ۱۳، ۸۰۰ تومان، و سقف آن برابر با ۱۸هزار تومان است.

پیش بینی عصرآهن از قیمت میلگرد و تیرآهن در سال ۱۴۰۱

پیش بینی های کارشناسان بر اساس روند قیمت های سال جدید، تصمیمات و قوانینی که دولت قصد تصویب آنها را دارد و تحلیل های تکنیکال را تا به اینجای مقاله مطالعه نمودید.

البته نباید این نکته را هم فراموش کنیم که برخی از اتفاقات پیش بینی نشده مثل تحریم های جدید یا سوانح غیر منتظره مثل سیل یا زلزله همچنان قدرت این را دارند که قیمت این محصولات را بر خلاف پیش بینی های کارشناسان تغییر دهند.

در سال ۱۴۰۱، در صورتی که توافقات برجام در سال جدید احیا نشود می توان پیش بینی کرد که قیمت دلار تا اواخر سال ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار تومان برسد و این یعنی قیمت های جهانی می توانند تغییرات گسترده ای در قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن ایجاد کنند.

بررسی قیمت میلگرد تا به اینجای کار نشان می دهد به احتمال زیاد امسال جهش های عجیب قیمت دلار، میلگرد و تیرآهن را شاهد نخواهیم بود و روند افزایش قیمت این فرآورده ها در مقایسه با دو سال گذشته شیب ملایم تری خواهد داشت.

از طرف دیگر با توجه به اینکه به بودجه سال ۱۴۰۱ بصورت انقباضی بسته شده است، می توانیم انتظار داشته باشیم که میزان نرخ تورم ۴۰ درصدی سال ۱۴۰۰، در سال جدید کاهش پیدا کند.

این نوع بودجه بندی نشان می دهد که هزینه آهن آلات در سالی که گذشت، تقریبا موازی با قیمت جهانی حرکت کرده است و عواملی مثل افزایش قیمت دلار تاثیر کمتری روی آن داشته است. البته این نکته را هم فراموش نکنید که تورم فعلی کشور ما برابر با ۴۰ درصد است! از این رو نمی توانیم انتظار معجزه داشته باشیم و در بهترین حالت، در اواخر امسال ممکن است تورم بالای ۲۰ درصد را شاهد باشیم.

علاوه بر این، بستن بودجه انقباضی در ۱۴۰۱ باعث می شود با فرض بر اینکه بدترین شرایط در توافقات ایران و غرب به وجود بیاید، قیمت دلار بیش تر از ۲۰ درصد افزایش پیدا نکند و به احتمال زیاد تا انتهای امسال قیمت دلار از ۴۰ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد.

خرید میلگرد و تیرآهن از عصرآهن

بروزترین تحلیل بازار آهن را از عصرآهن بخواهید

وب سایت عصرآهن از جمله شناخته شده ترین مراکز تحلیل و پیش بینی قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن در ایران، در کنار نمایندگی رسمی بزرگ ترین تولید کنندگان فرآورده های فولادی و آهنی کشور موفق شده تا با استفاده از تجربه ۳۰ ساله خود در بازار آهن و فولاد به معتبرترین مرکز فروش این محصولات تبدیل شود.

بیشتر مهندسان و خریداران میلگرد و تیرآهن تمامی سفارشات مورد نیاز خود را با مراجعه به وب سایت عصرآهن، با بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت تهیه کرده و همچنین از قیمت لحظه ای آهن آلات از بروزترین خبرگزاری بازار میلگرد و تیرآهن در ایران (https://asreahan.com/blog) مطلع می شوند.

کد خبر: ۱۴۵٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • داود یوسفی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      5 0
      سلام تحلیل جامعی در مورد قیمت میلگرد بود. تشکر ویژه از رسانه تحلیل بازار و عصرآهن