۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲
پیش بینی پذیرشدن بازار با تعیین قیمت خوراک گاز
کارشناس ارشد بازار سرمایه مطرح کرد

پیش بینی پذیرشدن بازار با تعیین قیمت خوراک گاز

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: هر چقدر رابطه دولت با حوزه سرمایه‌گذاری و بازارهای اقتصادی تعریف شده و در قالب فرمول‌های بلندمدت باشد، قطعا منجر به شفافیت بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش بازار، عباسعلی حقانی‌نسب، درباره اقدام سازمان بورس در تعیین سقف خوراک گاز صنایع بورسی افزود: این تعیین سقف تاثیر بسزایی در بازار سرمایه داشته است، به این معنا که چانه‌زنی و دفاعی که سازمان بورس و فعالان برای قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها و صنایع داشتند تا سقف تعیین شود و برای حداقل یکسال آتی این کار را انجام دادند، کار بسیار خوبی بود هر چند در زمانی متاسفانه به دلیل عدم شفافیت تعیین یا عدم تعیین این سقف صدمات زیادی به بازار، وارد شد.

وی ادامه داد: دولت پیش از این باید فرمول را به نوعی تعیین می‌کرد که به نفع تولید در اقتصاد باشد و انگیزه سرمایه‌گذاری را در تولید و توسعه صنایع افزایش دهد، ولی تعیین سقف نرخ خوراک گاز اتفاق مهمی‌است که با توجه به شرایطی موجود، تاثیر گذار هم است.

حقانی‌نسب در پاسخ به این پرسش که چه صنایعی بیشترین بهره را از این تصمیم در بازار سرمایه می‌برند، توضیح داد: در حقیقت می‌توان گفت این تصمیم هم صنایع پتروشیمی‌را تحت تاثیر قرار داده و شرایط آن‌ها را پایدار کرده است و در مرحله دوم هم، صنایع فولادی و سیمانی را متاثر کرده و آن‌ها را از افزایش یکباره هزینه سوخت نجات داده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اضافه کرد: هزینه سوخت صنایع کوچک ۱۰ و فولادی ۴۰ درصد هزینه خوراک گاز پتروشیمی‌ها را دارند و تعیین سقف خوراک پتروشیمی‌ها عملا اتفاق خوبی بود که افتاد و نوسان بازار سرمایه را کم و شفافیتی را برای یکسال تعیین کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تصمیم دولت بر اصلاح فرمول تعیین نرخ، شما چه پیشنهادی برای نحوه تغییر این فرمول دارید، افزود: اشکال اساسی در فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که سوخت صنایع هم از آن تبعیت می‌کند؛ هاب‌هایی است که تعیین کننده نیستند، اما در داخل فرمول قرار گرفته اند و این در حالی است که، قیمت مناطقی باید مورد توجه قرار بگیرد که خودشان تولیدکننده و فروشنده گاز هستند. دوهاب اروپایی که در حوزه سوخت و خوراک مصرف‌کننده هستند در داخل این فرمول جای گرفته‌اند که به‌نظر می‌رسد، این قسمت باید اصلاح شود وهاب مناطقی قرار بگیرد که تولیدکننده و فروشنده گاز هستند و منبای قیمت آن‌ها در این فرمول اعمال شود.

حقانی‌نسب اضافه کرد: ما باید کاری کرد که شرایط رقابتی صنایع‌مان با سایر کشورها حفظ شود؛ وقتی قیمت غیررقابتی قرار داده می‌شود و عملا قیمت تمام شده محصولات را به گونه‌ای تعیین می‌شود که رقابتی نیست انگیزه سرمایه‌گذاری هم کم می‌شود و ضربه‌های شدیدی به صنایع وارد می‌شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: در صنعت پتروشیمی یا دیگر صنایع باید پیش‌بینی‌پذیری نسبت به اقتصاد وجود داشته باشد، وقتی برای یک دوره بلندمدت سیاست‌های اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر نیست و ثبات ندارد باعث می‌شود که کوتاه‌مدت هم کسی سرمایه‌گذاری نکند.

وی ادامه داد: درحالیکه فرمول باید بلندمدت باشد و جوانب در آن درنظر گرفته شود، این فرمول برای فروش گاز به پتروشیمی‌ها و صنایع نوشته می‌شود، ولی باید برای تولید در صنعت پتروشیمی‌فضای رقابتی تعریف شود. باید قیمت گاز قطر و روسیه برای فروش به صنایع مشخص شود بعد از این قابلیت مقایسه و رقابت پیدا می‌کند. اگر این چنین نباشد سرمایه به سمت قطر یا کشورهای دیگر می‌رود. به همین دلیل دیده می‌شود که با وجود اینکه در مجموع نفت و گاز رتبه اول دنیا را داریم، ولی در صنعت پتروشیمی‌چه در صادرات و چه در تولید در رتبه پایین‌تری قرار داریم.

حقانی‌نسب اظهار داشت: یکی از دلایل عدم توسعه تولید به جز تحریم؛ همین تغییرات مکرر فرمول‌ها و فرمول‌های غلط است. باید پیش‌بینی‌پذیری و قدرت رقابت‌پذیری و توسعه صنعت پتروشیمی‌در این فرمول‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در پایان و در پاسخ به این پرسش که این فرمول می‌تواند پیش‌بینی‌پذیری بازار را افزایش دهد؛ تاکید کرد: قطعا همینطور است، هر چقدر رابطه دولت با حوزه سرمایه‌گذاری و بازارهای اقتصادی تعریف شده در قالب فرمول‌های بلندمدت باشد قطعا شفافیت را به بازار سرمایه می‌آورد و اقتصاد را پیش‌بینی‌پذیر می‌کند. بیشترین ضربه‌ای که به اقتصاد وارد می‌شود از جانب تغییرات مکرری است که در رابطه‌های دولت با بخش اقتصادی است.

کد خبر: ۱۴۴٬۸۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha