۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
بررسی مطالبات بر زمین‌مانده قوچانی‌ها تا پاسخ دولت به خواسته‌های مردم
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد؛

بررسی مطالبات بر زمین‌مانده قوچانی‌ها تا پاسخ دولت به خواسته‌های مردم

قوچان- مردم قوچان امید داشتند که با سفر استانی رئیس جمهور تمامی مشکلات و نیازهای آن‌ها دیده شود لذا گرچه برخی از مطالبات پاسخ داده شد اما همچنان تعدادی از خواسته‌ها بر روی زمین مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: مرکز شهرستان ۱۸۰ هزارنفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد واقع است و این شهرستان از دو بخش «مرکزی» و «باجگیران» به همراه ۱۸۳ روستا تشکیل‌شده است که ۷۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

این شهرستان از طریق گمرک مرزی باجگیران به کشورهای آسیای میانه متصل است و ۲۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد و اگرچه بسترهای فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد اما هم چنان با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

شهرستان قوچان به دلیل برخورداری از اراضی وسیع کشاورزی یکی از قطب‌های تولید انگور و محصولات دامی ازجمله شیر است اما متأسفانه به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و در سایه قرار گرفتن مشهد مقدس تاکنون جایگاه آن به حد مطلوب معرفی نشده و بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی آن مغفول مانده است.

مطالبات مردمی
به گزارش خبرنگار بازار تا پیش از شیوع کرونا فعالیت بازارچه مرزی باجگیران در این شهرستان توانسته بود ظرفیت‌های خوبی را برای ایجاد اشتغال و هم‌چنین کمک به معیشت مردم فراهم کند اما متأسفانه با انسداد مرز به‌صورت یک‌طرفه و ز طرف کشور تاجیکستان این موضوع بر بحران بیکاری دامن زد.

جاده نیمه‌تمام درگز - کبکان - قوچان نیز همواره یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی است که در سفر معاون رئیس‌جمهور در قالب سفرهای استانی به این شهرستان به‌طورجدی پیگیری شد تا با اولویت به اطلاع رئیس‌جمهوری رسیده و پیگیری ‌شود.

متأسفانه جاده فعلی قوچان به درگز که از میان منطقه تندوره عبور می‌کند جاده‌ای ترانزیتی با تردد کامیون‌های فراوان، بسیار خطرناک و همراه با تلفات انسانی بالا در تصادفات است.

بررسی مطالبات بر زمین‌مانده قوچانی‌ها تا پاسخ دولت به خواسته‌های مردم

شهرستان قوچان هم چنین دارای طرح‌های کوچک و بزرگ نیمه‌تمامی مانند طرح فاضلاب منطقه «مسکن مهر» است که همواره مردم آن را رنجانده است.

مجتمع فرهنگی قوچان نیز ازجمله طرح‌های راکد و ضروری قوچان است به‌طوری‌که این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری تاکنون از داشتن یک سالن فرهنگی بزرگ و استاندارد و فرهنگ‌سرا محروم مانده است .

به گزارش خبرنگار بازار نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان قوچان است و باوجود اینکه این شهرستان به دلیل شرایط جغرافیایی و پتانسیل‌های کشاورزی و عشایری زیرساخت‌های مناسبی را برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد اما هم چنان از نرخ بیکاری رنج می‌برد.

درحالی‌که این شهرستان در طی سال‌های گذشته بالاترین آمار بیکاری در بین شهرستان‌های خراسان رضوی داشته است اما تلاش‌های دولتمردان بر اینم بوده تا این نرخ را به حداقل برسانند اما شیوع کرونا و خشک‌سالی در طی یک سال گذشته خود مزیت بر علت بوده است.

بااین‌حال رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی خود در سال ۱۴۰۱ به خراسان رضوی با اعزام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به‌عنوان نماینده خود به این شهرستان دستور پیگیری و بررسی مشکلات این شهرستان را صادر کرد که به‌منظور واکاوی مصوبات این سفر و بسیاری از مشکلات دیگر با عباس علی صفایی سرپرست فرمانداری قوچان به گفت‌وگو نشستیم.

* با توجه به سفر رئیس‌جمهور در این فرصت کم چقدر امکان بازدید از مشکلات وجود داشت؟
با توجه به اهمیت سیاست‌های دولت در بحث محرومیت‌زدایی و نگاه ویژه به مناطق محروم بازدید از شهرستان‌های استان خراسان رضوی به‌گونه‌ای تنظیم شد که بازدید هر شهرستان یا هر دو شهرستان به یکی از وزیران واگذار در دستور کار قرار گرفت و ۳۳ شهرستان در حوزه‌های زیرساختی و عمرانی مورد بازدید قرار گرفت .

* در این سفر چند مصوبه با چه اعتباری به تصویب رسید؟
تعداد ۲۶ پروژه این شهرستان بااعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان در سفر اخیر ریاست جمهوری به خراسان رضوی به تصویب رسید.

* قوچانی‌ها از بوی نامطبوع ورودی شهر ناراضی هستند آیا برای حل این مشکل چاره‌ای اندیشیده شد؟
بوی نامطبوعی که در ورودی شهر از مسیر فاروج بسیاری از شهروندان را متأثر ساخته است از شهرک صنعتی شماره یک متصاعد می‌شود که برای تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب این شهرک نیز ۸ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

* خط انتقال آب از سد تبارک به کجا رسید؟
یکی از پروژه‌های مهم قوچان را خط انتقال آب از سد تبارک تا مجتمع تصفیه‌خانه این شهر به طول ۸ کیلومتر است که در گذشته برای این پروژه ۲۴ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌شده بود اما تنها ۱۱.۹ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

بررسی مطالبات بر زمین‌مانده قوچانی‌ها تا پاسخ دولت به خواسته‌های مردم

خوشبختانه با اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده در سفر اخیر هیئت دولت به این استان، پروژه مزبور سرعت بیشتری به خود گرفته و تا پایان خردادماه به پایان خواهد رسید.

* آیا برای بازگشایی مرز باجگیران تصمیمی گرفته شد؟
با توجه به چندین مرحله پیگیری بعید است گشایشی در این مرز رخ دهد و موضوع باید توسط وزارت خارجه حل شود زیرا ایران تمایل به باز بودن این مرز و انجام ترددها دارد و مشکل تنها از سمت ترکمنستان است.

کشور ترکمنستان برای تعطیلی مرز باجگیران بهانه کرونا را مطرح کرده‌ است، اما در اصل تعطیلی این مرز بابت طلب آن کشور از ایران درزمینهٔ گاز و اختلاف‌نظرها برای قیمت آن است.

* طرح نیمه‌تمام تصفیه‌خانه و فاضلاب شهری به کجا رسید؟
ما سعی کردیم در فرصت زمانی کوتاه طرح‌های مهم‌تر و اولویت‌داری مانند تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ، مجتمع فرهنگی و طرح‌های معطل‌مانده بازدید شود.

برنامه بازدید از طرح‌های شهرستان قوچان بر عهده معاونت ریاست محترم جمهوری و ریاست سازمان محیط‌زیست کشور قرارگرفته بود که در بازدید از طرح‌های تصفیه‌خانه فاضلاب تائید نهایی و جهت تکمیل آن قول مساعد دادند ضمن آنکه تعجب می‌کردند چرا شهر بالای ۱۰۰ هزارنفری قوچان تاکنون از چنین طرحی بی‌بهره مانده است .

در همین راستا مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای تکمیل طرح فاضلاب منطقه مسکن مهر نیز اختصاص پیدا کرد و مقرر شد این کار به‌صورت فاز به فاز در مسکن مهر به انجام برسد .

* آیا این اعتبار کافی است؟
در اجرای طرح فاضلاب شهری و تصفیه‌خانه آن نوع خط انتقال رقم اعتباری بالا به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود که در اجرای تکمیل طرح‌های فاضلاب شهری در کشور بحث ورود سرمایه‌گذار بخش خصوصی مطرح است .

برای تکمیل نهایی تصفیه‌خانه فاضلاب قوچان همان‌طور که عرض شد باید بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند.

* برای چه طرح‌های دیگری در این سفر اعتبار اختصاص یافت؟
البته اعتبارات مصوب سفر شامل طرح‌های مختلفی در شهرستان قوچان شده است که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از عملیات آبخیزداری، تکمیل سلف‌سرویس دانشگاه صنعتی، اصلاح و بهسازی راه‌های عشایری، اجرای طرح انتقال آب از سد تبارک به تصفیه‌خانه آب شرب، بهسازی روکش آسفالت محورهای شریانی، تجهیز مراکز فنی و حرفه‌ای و مهارتی، تکمیل استخر دانش‌آموزی، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره یک، اعتباراتی برای احداث و نوسازی مدارس، حمایت از کشت گیاهان دارویی، رفع نقاط حادثه‌خیز و احداث گود ملی کشتی باچوخه است .

هم چنین در این سفر ۲۴ میلیارد تومان مرمت قنوات، ۱۸ میلیارد تومان برای توسعه سامانه‌های آبیاری نوین ، ۵ میلیارد تومان گود کشتی با چوخه شهر قوچان، مبلغ ۴ میلیارد تومان نوسازی و اصلاح باغات، ۱۵ میلیارد تومان تکمیل سلف‌سرویس دانشگاه صنعتی و ۲۵ میلیارد تومان برای ساخت پست برق شهرک صنعتی مصوب شد.

* چه مطالباتی هنوز بر روی زمین‌مانده است؟
به‌جز طرح‌های که نام برده شد ۲۰ مطالبات دیگری نیز داشتیم که طی نامه‌هایی درخواست شد با تخصیص اعتبار خاص در بخش صنایع، ایجاد بیمارستان جدید، آب‌رسانی روستایی، ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی در روستاها، ایجاد یک استخر جدید و استاندارد و همچنین یک نیروگاه سه هزار مگابایتی در جذب سرمایه‌گذاران و بخش صنعت حائز اهمیت است.

منطقه ویژه اقتصادی قوچان نیز از موارد قابل‌توجه و پراهمیت است به‌طوری‌که لازم است مدیریت آن بخش خصوصی و یک شرکت توانمند با تضمین لازم واگذار شود.

با توجه به ظرفیت‌های خوب گردشگری در شهرستان نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب در این حوزه هستیم و در همین راستا ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی به اداره ازجمله درخواست‌های شهرستان بوده است.

* نگاه دولت در پروژه های عمرانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
نگاه دولت تکمیل پروژه‌ها با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد بوده است تا طرح‌های معطل‌مانده در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام رسد و از این بابت به مردم خسارتی وارد نشود.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha