۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴
افزایش چراغ خاموش قیمت کالاهای اساسی در خراسان رضوی/ کمبود حبوبات و گرانی غلات
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش چراغ خاموش قیمت کالاهای اساسی در خراسان رضوی/ کمبود حبوبات و گرانی غلات

مشهد - با شیوع کرونا، تب خرید و ذخیره‌سازی اقلام مصرفی و کالاهای اساسی در ماه پایانی سال گذشته بالا رفت اما باوجود افزایش حجم خریدها و هم‌چنین تلاش بی‌وقفه مسئولان برای تأمین نیازهای مردم، شاهد هیچ کمبودی دربازار نبودیم اما هم‌زمان با ازسرگیری فعالیت‌ها از ۲۳ اسفند شاهد افزایش چراغ خاموش برخی قیمت‌ها در بازار مواد غذایی هستیم.

خبرگزاری بازار؛ تعطیلی رستوران‌ها، فست فود ها و ممنوعیت برپایی مراسم عروسی و عزا از ماه گذشته تاکنون موجب شده تا میزان مصرف بسیاری از مواد غذایی مانند برنج، حبوبات و فراورده‌های گوشتی و هم‌چنین مرغ و ماهی با روند کاهشی همراه شود و حتی شاهد کاهش قیمت برخی اقلام مانند گوشت سفید و قرمز باشیم.

ازآنجاکه افزون بر دو هزار هتل، رستوران و کترینگ در خراسان رضوی طی دو ماه گذشته تعطیل بودند و امسال مشهد مقدس میزبانی سه میلیون زائر در ایام نوروز را از دست داد لذا به دلیل کاهش مصرف، افزایش قیمت برخی کالاها مانند حبوبات و غلات در طی روزهای گذشته برای بسیاری از فروشندگان و مصرف کنندگان سوال برانگیز شده است.

کمبود حبوبات و گرانی غلات

در همین رابطه یکی از فروشندگان عرضه مواد غذایی در بلوار شهیدرستمی مشهد می‌گوید: در نخستین هفته سال جاری قیمت هر کیلو عدس ایرانی ۸۵ هزار ریال و عدس‌های کانادایی برحسب کیفیت ۱۰۰ الی ۱۲۰ هزار ریال بود که در حال حاضر عدس ایرانی به قیمت ۱۲۵ هزار ریال  و عدس خارجی به قیمت هر کیلویی ۱۷۰ هزار ریال رسیده است.

سهیل رزاقی بابیان اینکه اقلامی مانند برنج پاکستانی نیز با افزایش قیمت از ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان بر اساس کیفیت در هر کیسه ۱۰ کیلویی در این مدت روبرو بوده است، اظهار می‌کند: متأسفانه عمده‌فروشان ادعا می‌کنند که حبوبات برای عرضه ندارند و به دلیل عدم واردات برنج پاکستانی قیمت‌ها افزایش‌یافته است.

این فروشنده می‌گوید: در حال حاضر قیمت بهترین مارک برنج پاکستانی کیلویی ۱۶۵ هزار ریال رسیده است در حالی که همین برند در روز های پایانی سال کیلویی ۱۲۵ هزار ریال به فروش می رسید.

وی با بیان اینکه بخشی از اقلام از طریق واردات تامین می شود به ما می گوید: به طور مثال لپه از پاکستان خریداری شده و پس از بسته بندی به نام لپه تبریز در بازار به فروش می رسد.

گرانی میوه

مشاهدات خبرنگار ما از سطح شهر مشهد نشان می‌دهد قیمت برخی محصولات کشاورزی ازجمله گوجه قرمز، سیب‌زمینی، سیب‌درختی، پرتقال و کیوی نسبت به دو هفته گذشته رشد دو برابری را تجربه کرده است.

گفتنی است در حال حاضر گوجه به قیمت هر کیلو ۸۰ هزارریال، سیب‌زمینی کیلویی ۵۵ هزار ریال، سیب‌درختی کیلویی ۹۰ هزار ریال و کیوی به ازای کیلویی ۱۱۰ هزار ریال در بازار عرضه می‌شود که قیمت این محصولات به ترتیب و در هفته نخست امسال۴۰ هزارریال، ۲۸ هزار، ۵۰ هزار ریال و ۵۵ هزار ریال بوده است که افزایش تقریباً دو برابری را نشان می‌دهد!

هم‌چنین قیمت برخی از محصولات کشاورزی مانند قارچ نیز در این مدت باوجود تعطیلی اکثر فست فودها از کیلویی ۱۶۰ هزار ریال تا ۲۱۰ هزار ریال و موز وارداتی از قیمت ۱۴۰ به ۲۰۰ هزار ریال نوسان را در این مدت تجربه کرده است.

قیمت برنج طارم ممتاز ایرانی نیز در طی دو هفته گذشته از کیلویی دو میلیون ۲۲۵ هزار ریال  به کیلویی دو میلیون و ۷۰۰ هزار ریال افزایش داشته است و برنج کشت دوم نیز تا قیمت هر کیلو دو میلیون و ۹۰۰ هزار قد کشیده است.

گفتنی است درطی دو هفته  گذشته قیمت مرغ  تا حدودی روند کاهشی را به همراه داشت که از قیمت هر کیلو ۱۲۸ هزار ریال در آخرین روزهای سال گذشته تا ۹۸ هزار ریال در فروردین امسال کاهش داشت.

کاهش واردات علت گرانی حبوبات

در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار با تائید افزایش‌گرانی برخی کالاها و مواد مصرفی گفت: قیمت حبوبات به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت در مبادلات با آسیای میانه طی یک ماه اخیر رشد غیرمنطقی داشته است.

علی رسولیان در نشست شامگاه چهارشنبه کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی افزود: باید نشستی با واردکنندگان استان برگزار شود تا واردات حبوبات افزایش یابد، ضمن اینکه باید برای توسعه سطح زیر کشت این محصولات در استان نیز چاره‌ای اندیشیده شود.

وی ادامه داد: در این مدت قیمت حبوبات، برنج، پرتقال، سیب و برخی نهاده‌های دامی افزایش داشته و نرخ لبنیات، برخی مصالح ساختمانی مانند سیمان و گچ تغییری نداشته، در مقابل قیمت آهن‌آلات نیز روند کاهشی داشته است.

تعادل قیمت‌ها با افزایش عرضه و نظارت بیشتر

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: قیمت گروهای کالایی مزبور در خراسان رضوی تفاوت زیاد با نرخ متوسط کشوری آن ندارد اما درمجموع قیمت‌ها در یک ماه اخیر افزایش داشته است.

رسولیان اظهار داشت: بر اساس بررسی قیمت کالا و خدمات در استان طی یک ماه اخیر شاهد افزایش قیمت در برخی کالاها هستیم که تلاش می‌کنیم با افزایش عرضه و نظارت بیشتر قیمت‌ها را متعادل کنیم.

وی افزود: ۱۴۰ تن لوبیا در انبارهای استان موجود است که به‌زودی ترخیص خواهد شد و نباید اجازه داد این میزان لوبیا خارج از خراسان رضوی عرضه شود.

اختصاص ۱۵ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار سهمیه ماه مبارک رمضان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که ۱۵ هزار و ۳۵۴ تن کالای اساسی طرح تنظیم بازار سهمیه ماه مبارک رمضان به این استان اختصاص‌یافته و به‌زودی در بازار عرضه می‌شود ادامه داد:  دراین‌ارتباط چهار هزار و ۴۴ تن برنج هندی، مقدار دو هزار و ۲۲ تن گوشت مرغ ، مقدار چهار هزار و ۴۴ تن روغن نباتی، چهار هزار و ۴۴ تن شکر و یک هزار و ۲۰۰ تن گوشت منجمد به استان اختصاص‌یافته که به نسبت جمعیت در مشهد و  شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

رسولیان افزود: سهمیه شکر صنعتی خراسان رضوی  مربوط به ۲۵ اسفندماه پنج هزار و ۶۰۰ تن است که هنوز کارخانه هفت‌تپه این حواله را به استان تحویل نداده است.

وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار تن شکر در انبارهای خراسان رضوی ادامه داد: تلاش می‌شود حواله شکر صنعتی خراسان رضوی به‌جای گرفتن از کارخانه هفت‌تپه از انبارهای استان تأمین شود.

انبارهای خراسان رضوی مملو از کالا

در همین حال معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه امسال باوجود پیش‌بینی لازم برای حضور میلیونی زائران به مشهد بخش عمده‌ای از کالاهای انبارشده نیازی به توزیع پیدا نکرد و ذخیره شد، اظهار کرد: با توجه به توزیع نشدن بخش قابل‌توجه کالاهای سهمیه تنظیم بازار بهار و ذخیره این کالاها در انبار و همچنین سهمیه‌های جدیدی که در آینده اختصاص خواهد داشت، تا چند ماه آینده هیچ مشکلی در تأمین کالاهای اساسی نخواهیم داشت.

علی غفوری‌مقدم بابیان اینکه طرح تنظیم بازار ا ابتدای اسفند سال گذشته آغاز و هم چنان ادامه دارد به خبرنگار ما گفت: تاکنون ۱۹۱۷ تن شکر خانوار، ۱۹۱۷ تن شکر سهمیه اصناف، افزون بر یک هزار تن برنج هندی، ۴۰۰ تن گوشت،مقدار۶۰۰ تن برنج پاکستانی و ۳۰۰ تن قند تنظیم بازار در این ایام توزیع‌شده است.

وی ادامه داد: در میوه تنظیم بازاری نیز حدود یک هزار و ۵۰۰ تن پرتقال و سیب تنظیم بازاری توزیع شد که البته بخش عمده‌ای از ذخیره در حال توزیع است.

ذخیره‌سازی ۸۰۰ تن مرغ منجمد برای تنظیم بازار

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه تا اواخر اسفند محدودیتی برای توزیع شکر اصناف وجود نداشت، ادامه داد: بیشترین مصرف شکر مربوط به صنف نبات و آب‌نبات و هم‌چنین قنادان و آب‌میوه و بستنی است که با توجه به محدودیت فعالیت این اصناف در فروردین توزیعی صورت نگرفت.

غفوری‌مقدم همچنین در خصوص گوشت و مرغ نیز توضیح داد: ۸۰۰ تن مرغ منجمد برای تنظیم بازار عید ذخیره‌سازی شده بود اما با توجه به عرضه مناسب و قیمت خوب مرغ گرم توزیع نشد و این ذخیره در ایام ماه مبارک رمضان استفاده خواهد شد تا همراه با سهمیه جدید ماه رمضان بازار مرغ به‌طور کامل مدیریت شود.

وی در خصوص افزایش قیمت برنج پاکستانی نیز توضیح داد: وقفه در زمان ترخیص و مشکلات گمرکی قیمت برنج پاکستانی راکمی افزایش داد و البته ازآنجایی‌که تقاضای رستوران‌ها در مشهد در این ایام پایین بود مشکلی ایجاد نکرد.

کد خبر: ۱۴٬۴۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
      0 0
      تا کی ما باید جور نا کار امدی بی مدیریتی این دولت مردان باشیم بخدا دیگه بریدم