۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
سند علم و فناوری همدان تدوین شد| به ثمر نشاندن تعهد اشتغال به همت شرکت‌های دانش‌بنیان
بازار گزارش می‌دهد؛

سند علم و فناوری همدان تدوین شد| به ثمر نشاندن تعهد اشتغال به همت شرکت‌های دانش‌بنیان

همدان-تعهد ایجاد اشتغال استان همدان درسال جاری ۲۳هزار و ۵۰۰ شغل است و به گفته مسئولان با تدوین سند علم و فناوری این استان به ثمر رساندن حداقل یک‌سوم این آمار ازطریق شرکت‌های دانش‌بنیان دنبال خواهد شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: رهبر معظم انقلاب در راستای تعیین اهداف و سیاست‌های کلی نظام امسال نیز اقدام به اعلام نام سال کردند که این اقدام که به‌نوعی راهبرد حرکت یک‌ساله کشور را نشان می‌دهد، با استقبال مردم و مسئولان کشور مواجه شده است.

»تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» شعار امسال تعیین‌شده که در این راستا همدان درزمینهٔ تولید دانش‌بنیان و اشتغال استعداد قابل‌توجهی به‌ویژه در اولویت‌ محورهای توسعه استان دارد؛ اولویت‌هایی مانند کشاورزی و ضرورت خودکفایی که در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید بوده و همدان می‌تواند نقش محوری در کشور در این زمینه داشته باشد.

دارا بودن شهرک ویژه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و امکان پیوند آن‌ها با تولید از مزیت‌های استان برای بهره‌مندی و برداشتن گام‌های بلند در این مسیر در سال جدید است

دارا بودن شهرک ویژه برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و امکان پیوند آن‌ها با تولید از مزیت‌های استان برای بهره‌مندی و برداشتن گام‌های بلند در این مسیر در سال جدید است ضمن اینکه روشن است هر امکاناتی برای مؤثر واقع‌شدن نیازمند برنامه‌ریزی و توجه با برنامه است و در برنامه توسعه استان باید به آن‌ها توجه جدی شود.

آنچه مسلم است در راستای تحقق این هدف راهبردی، بخش‌های مختلف باید متناسب با مسئولیت خود نقش‌آفرینی لازم را داشته باشند و ضمن پرهیز از برخورد شعاری با موضوع، اقدام عملی داشته باشند.

سند علم و فناوری همدان تدوین شد| به ثمر نشاندن تعهد اشتغال به همت شرکت‌های دانش‌بنیان

کارشناس امور اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرینی» با توجه به شرایط حال حاضر جامعه بسیار هوشمندانه است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در صورت حمایت و کسب توجه لازم توانمندی‌های بسیاری دارند که می‌توان از آن‌ها در راستای توسعه استان همدان بهره برد.

شرکت‌های دانش‌بنیان که به‌نوعی شرکت‌های نوپا محسوب می‌شوند از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران نیازمند ریشه‌یابی مشکلات هستند تا با حل آن‌ها و توجه به محصولات و تولیداتشان زمینه توسعه فراهم شود

طاهره بیات بابیان اینکه همدان با داشتن ظرفیت‌هایی چون پارک علم و فناوری، منطقه ویژه صنایع برتر، دانشگاه‌های مختلف و شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان که به‌نوعی شرکت‌های نوپا محسوب می‌شوند از سوی مسئولان و دست‌اندرکاران نیازمند ریشه‌یابی مشکلات هستند تا با حل آن‌ها و توجه به محصولات و تولیداتشان زمینه توسعه فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با تقویت و حمایت علاوه بر قطع وابستگی به خارجی‌ها تولیدات نوآور و کاربردی را روانه بازار می‌کنند، گفت: به‌کارگیری اقتصاد دانش‌بنیان تولید را تقویت خواهد کرد.

وجود ۵۹ شرکت دانش‌بنیان در استان همدان
رئیس پارک علم و فناوری استان همدان نیز در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه در استان همدان ۵۹ شرکت دانش‌بنیان وجود دارد و استان همدان در مقایسه با ۶ هزار و ۶۳۲ شرکت دانش‌بنیان کشور رتبه ۱۴ را ازنظر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به خود اختصاص داده است، گفت: این شرکت‌ها توانسته‌اند بر اساس استفاده از تکنولوژی زندگی را راحت‌تر کنند.

سند علم و فناوری همدان تدوین شد| به ثمر نشاندن تعهد اشتغال به همت شرکت‌های دانش‌بنیان

محمدحسن مرادی با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بر اساس علوم جدید بناشده‌اند، گفت: همدان بر اساس شعار سال جاری توجه ویژه‌ای به بخش دانش‌بنیان خواهد داشت.

جایگاه پارک علم و فناوری تسهیل گری برای روان‌سازی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و وارد بازار کردن محصولات و خدمات آن‌ها است

وی با تأکید بر اینکه جایگاه پارک علم و فناوری تسهیل گری برای روان‌سازی عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان و وارد بازار کردن محصولات و خدمات آن‌ها است، گفت: امسال در این زمینه بودجه بهتری در نظر گرفته‌شده و صندوق پژوهش و فناوری هم در این زمینه کمک‌کننده خواهد بود.

مرادی بابیان اینکه از استاندار همدان و مسئولان امر درخواست می‌کنم کمک کنند تا زمین‌های پارک علم و فناوری به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور واگذار شود، گفت: این مجموعه‌ها به زمین‌ها احتیاج دارند و بهتر است در پارک مستقر شوند.

تدوین سند علم و فناوری استان همدان
معاون امور اقتصادی استاندار همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه سند علم و فناوری استان همدان که به بخش تولید و اشتغال گره‌خورده تدوین‌شده و می‌تواند به‌عنوان یک سند ما را کمک کند، گفت: باید در حوزه‌های فناوری و دانش‌بنیان یک برنامه مشخص را در دست بگیریم.

مقررشده بود ۳۰ تا ۳۵ درصد تعهد اشتغال استان همدان در سال جاری از طریق شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان محقق شود

ظاهر پورمجاهد بابیان اینکه مقررشده بود ۳۰ تا ۳۵ درصد تعهد اشتغال استان همدان در سال جاری از طریق شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان محقق شود، گفت: تعهد اشتغال استان همدان در سال جاری ۲۳ هزار و ۵۰۰ شغل است.

سند علم و فناوری همدان تدوین شد| به ثمر نشاندن تعهد اشتغال به همت شرکت‌های دانش‌بنیان

وی عنوان کرد: بر اساس انتخاب شعار سال و با برنامه اعلام‌شده رقم ۳۰ تا ۳۵ درصد برای اشتغال به‌طور قطعی افزایش خواهد یافت و تلاش برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اولویت خواهد بود.

گفتگو با برخی فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان استان همدان گواه آن است که همچنان برخی مشکلات سد راه این تولیدکنندگان است به‌نحوی‌که صادق زنگنه تولیدکننده نخستین خمیردندان گیاهی در کشور در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: همچنان بزرگ‌ترین مشکل تضمین‌های سنگینی است که بانک‌ها درخواست می‌کنند.

گاهی دیده می‌شود بازپرداخت تسهیلات داده‌شده استراحت ندارند که این موضوع نیز برای یک تولیدکننده مشکل‌ساز است

صادق زنگنه بابیان اینکه حتی گاهی دیده می‌شود بازپرداخت تسهیلات داده‌شده استراحت ندارند که این موضوع نیز برای یک تولیدکننده مشکل‌ساز است، گفت: ما به‌عنوان یک شرکت فناور و دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان فعال هستیم که پس از هفت سال تحقیق و پژوهش موفق شدیم خمیردندانی کاملاً طبیعی بدون دخالت ذره‌ای ماده شیمیایی تولید کنیم.

این فعال عرصه دانش بنیان با بیان اینکه حمایت مجموعه های دولتی نخبگان را دلگرم می کند، گفت: با حمایت شرکت های دانش بنیان می توان مسیر توسعه را سریع تر طی کرد.

باید در سطح استان با در نظر گرفتن نیازها و اولویت‌های تعریف‌شده حرکت‌های برنامه محور به‌منظور رونق تولید دانش‌بنیان شکل بگیرد

پرواضح است که توجه جدی به تولید دانش‌بنیان ارتباط مستقیم با توسعه استان دارد و ازجمله مسائل اولویت‌دار به شمار می‌رود ضمن اینکه اهمیت موضوع ایجاب می‌کند که در سطح استان با در نظر گرفتن نیازها و اولویت‌های تعریف‌شده، حرکت‌های برنامه محور به‌منظور رونق تولید دانش‌بنیان شکل بگیرد.

بر همین اساس انتظار و توقع افکار عمومی برنامه‌ریزی دقیق و شکل‌گیری حرکت‌های گام‌به‌گام برای تحقق عملی و عینی شعار محوری سال است؛ به‌گونه‌ای که مردم آثار اقدامات و تلاش‌ها را در زندگی خود ببینند.

اینکه در حرف و صحبت چیزی بگوییم که در عمل به آن ناتوان هستیم نه تنها گره از مشکل باز نمی کند بلکه تولیدکنندگان را نیز دلسرد خواهد کرد بنابراین باید تا آنجا که از دستمان بر می آید در مسیر حمایت از تولیدکنندگان تلاش کنیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha