۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۲
تکنولوژی فرسوده صنایع مادر در آذربایجان شرقی| واگذاری اختیارات به استان‌ها ضروری است
رئیس کانون انبوه سازان مسکن در گفتگو با بازار:

تکنولوژی فرسوده صنایع مادر در آذربایجان شرقی| واگذاری اختیارات به استان‌ها ضروری است

تبریز- فعال اقتصادی و رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران گفت: تکنولوژی صنایع مادر در آذربایجان شرقی فرسوده بوده و باعث پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی و از دست رفتن فضای کسب وکار می شود.

بازار؛ گروه استان ها: جمشید برزگر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و رئیس انجمن صنفی انبوه سازان آذربایجان شرقی است که در خصوص مسائل و چالش های روز بخش خصوصی آذربایجان شرقی مصاحبه ای با وی انجام داده ایم.

*آقای مهندس به عنوان سوال اول، در خصوص اهمیت فضای کسب و کار در کشور و استان توضیح دهید:
اهمیت بهبود فضای کسب و کار در اقتصاد استان و کشور بر همگان مشخص است. یکی از ارکان اساسی توسعه هر کشوری بهبود فضای کسب و کار است که در همین راستا باید تلاش کنیم با همکاری و هم افزایی تمام نهادها و سازمان های بخش های خصوصی و دولتی فضای کسب و کار استان بهبود یابد.

می بایست روابط تمام حوزه های اقتصادی، کشاورزی و معدن در راستای اصلاح و بهبود این فضا بیش از پیش گسترش یابد، تا وضعیت استان در مولفه های ۱۰ گانه ای بانک جهانی در این زمینه اصلاح گردد. امیدواریم با همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی استان محیط کسب و کار استان در راستای توسعه اقتصادی استان بهبود یابد.

*موانع و چالش های بهبود فضای کسب و کار را نیز در استان آذربایجان شرقی توضیح دهید:
شاخص و معیارهای مختلفی برای سنجش فضای کسب و کار در سطح جهانی و داخلی وجود دارد که استان آذربایجان شرقی در زمینه فضای کسب و کار در رتبه ۹ و ۱۰ کشور قرار دارد.

در بیشتر کشورهای جهان ۳۳ درصد اشتغال و فضای کسب و کار مربوط به حوزه صنعت و معدن، ۱۷ تا ۱۸ درصد مربوط به کشاورزی و صنایع تبدیلی این حوزه و همچنین ۴۹ تا ۵۰ درصد مربوط به بخش خدمات است که نشان از اهمیت بخش خدمات در اشتغال زایی و بهبود فضای کسب و کار دارد.

متاسفانه در کشور ما از بخش خدمات غفلت شده است، در حالیکه در بسیاری از کشورها ۵۰ درصد اشتغال مردم مربوط به این حوزه است. گردشگری یکی از زیرمجموعه های بخش خدمات است که به عنوان مثال در این دو سال از زمان شیوع ویروس کرونا بخش گردشگری تعطیل شده است و افراد بسیاری از کار بیکار شده اند.

پتانسیل های زیادی در عرصه های مختلف در کشور داریم ولی متاسفانه استفاده ای از این توانمندی ها نمی شود. همین عدم استفاده از پتانسیل ها یکی از موانع بهبود فضای کسب و کار در کشور و استان آذربایجان شرقی است.

عدم تفویض اختیارات به مدیران استانی و استاندار نیز یکی دیگر از موانع بهبود فضای کسب و کار در کشور است. تا زمانی که مدیران استانی از اختیارات تام برخوردار نشوند با مشکل روبه رو خواهیم شد. در برخی از موارد شاهد هستیم برای حل مسائل عادی که برای واحدهای تولیدی مشکل ایجاد می کند باید چندین ماه صبوری کرد و از وزارت خانه و از تهران پیگیری های لازم انجام شود در حالیکه اگر مدیر استانی اختیارات داشته باشد این مشکل در عرض چند روز حل می شود.

*شما در کمیته صنعت و معدن کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز نیز حضور دارید، در خصوص ظرفیت های معدنی استان و تاثیر آن در بهبود فضای کسب و کار بفرمایید:
آذربایجان شرقی یکی از استان های معدنی کشور است و معادن بزرگ و مهمی در این استان داریم ولی استفاده ای از آنها نمی شود و یا شاهد خام فروشی هستیم. انواع صنایع تبدیلی مرتبط با معدن می توانیم در استان ایجاد کنیم.

آنقدر مانع ایجاد کردیم که نفلین سینیت بلااستفاده مانده است، یا اینکه مس سونگون اقدام به خام فروشی می کند و بعداز چندین سال هنوز صنایع تبدیلی در مس سونگون تکمیل نشده است.

اگر صنایع تبدیلی معادن در استان تکمیل شود شاهد بهبود فضای کسب و کار و اشتغال زایی برای جوانان خواهیم بود.

البته در کنار این، اصلاح قوانین مربوط به بهبود فضای کسب و کار توسط نمایندگان مجلس نیز ضروری است. باید قوانینی که در مجلس تصویب می شود به بهبود فضای کسب و کار ختم شود.

*یکی دیگر از مشکلات موجود در استان فرسوده بودن تکنولوژی صنایع و فراهم نبودن زیرساخت ها است، در این خصوص و رابطه آن با فضای کسب و کار نیز توضیح دهید:
تکنولوژی صنایع در استان فرسوده بوده و باعث پایین آمدن کیفیت محصولات تولیدی و از دست رفتن فضای کسب و کار می شود. در کنار این موضوع، متاسفانه ناوگان حمل و نقل ما و ناوگان ریلی و زیرساخت های موجود نیز مشکلات متعددی دارند که بر بهبود نیافتن فضای کسب و کار تاثیر می گذارد.

باید از امروز برای رفع موانع تولید تلاش کنیم چراکه فردا دیر است. یکی از زیرساخت های مهم در استان گاز و برق است به طوری که تابستان واحد تولیدی با کمبود و قطعی برق به مشکل بر می خورد و زمستان نیز گاز واحد تولیدی قطع می شود. همه اینها به تولید ملی این کشور صدمه وارد می کند.

در فضای کسب و کار در کشور پتانسیل های فراوانی همچون برق و آب ارزان و گاز ارزان داریم ولی آنقدر مانع ایجاد کرده ایم که واحد تولیدی همیشه درگیر مشکل است و سرمایه گذار نیز برای فعالیت های اقتصادی و تولیدی راغب نیست.

*پیشنهاد شما چیست:
باید موانع رشد و توسعه استان آسیب شناسی شود. همین موانع باعث بر هم خوردن فضای کسب و کار می شود. در کنار این باید بازارهای هدف در کشورهای همسایه نیز شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد چراکه استان ما پتانسیل های فراوانی دارد.

آذربایجان شرقی قطب شیرینی و شکلات کشور است و امتیازات زیادی در این خصوص داریم ولی باید این جایگاه حفظ و ارتقا یابد. بدون شک در فضای عادلانه و رقابتی می توانیم شاهد پیشرفت کسب و کارها باشیم.

برای رسیدن به کسب و کار مطلوب باید موانع و امتیازات شناسایی شود و به استان ها نیز تفویض اختیار انجام شود.

* بخش خصوصی موتور محرکه اقتصاد کشور است، چه نظری در این خصوص دارید:
اقتصاد بدون حضور بخش خصوصی نه شکوفا می شود و نه توسعه می یابد. در این خصوص باید بانکها و سایر نهادهای حمایتی کمک نمایند تا چرخ واحد های تولیدی و صنعتی به صورت مستمر بچرخد تا بتوانند مطالبات خود را اخذ نمایند.

بر خورد های غیر منطقی سبب زیان های غیر قابل جبرانی به صنعت و تولید کشور خواهد شد.

بانک ها و قوه قضاییه نباید مانع ایجاد کنند، بخش خصوصی نگران وضع فعلی کشور هستند. بخش خصوصی چیز زیادی از دولت نمی خواهد و فقط به دنبال کار و تولید است. این مستلزم آن است که موانع تولید برداشته شده و بروکراسی های اداری حذف شود.

*مذاکرات وین برای احیای برجام درحال انجام است، نظر شما به عنوان یک فعال بخش خصوصی در خصوص برجام چیست؟
به خاطر تحریم ها انتقال پول به خوبی صورت نمی گیرد. امیدواریم شاهد گشایش های سیاسی و اقتصادی باشیم. در کنار برجام امیدواریم اف. ای. تی. اف نیز حل شود. تحریم ها مانع جدی در بهبود فضای کسب و کار است و می توان با برداشتن تحریم ها شاهد رشد صادرات غیرنفتی در کشور و رشد اقتصادی باشیم.

اگر تحریم نباشد ما به اندازه کافی پتانسیل داریم و نیازی به صادرات نفت نخواهیم داشت.

ناپایداری قیمت ها دیگر مشکل ما است، در دلار ۳۲ هزار تومانی نیز یک جنس به همان قیمت فروخته می شود که در دلار ۲۵ هزار تومانی به فروش می رسید. باید نظارت در این خصوص افزایش یابد.

*اصلی ترین درخواست شما از دولت سیزدهم چیست:
از بین بردن موانع کسب و کار، واگذاری اختیارات به استان ها، تسهیل گری در امور و مهار تورم و تثبیت قیمت ها اصلی ترین درخواست های بخش خصوصی از دولت است.

اقتصاد شعارپذیر نیست و امیدواریم دولت به شکل عملی از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی حمایت کند. باید مدیران اجازه ندهند تولید کننده با مشکل روبه رو شود. صدور روزانه و متعدد دستورالعمل و بخشنامه باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای واحدهای تولیدی و صنعتی شده است.

حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی نیز ضروری است چراکه این ارز رانت ایجاد کرده و به نفع مردم نبوده است. باید در کنار این عوامل ریسک سرمایه گذاری نیز در استان کاهش یابد.

کد خبر: ۱۴۴٬۷۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha