۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۱
پیشرفت ۱۵ درصدی سد «گرین» نهاوند پس از ۱۱ سال| پروژه‌ای که همچنان درجا می‌زند
بازار گزارش می‌دهد؛

پیشرفت ۱۵ درصدی سد «گرین» نهاوند پس از ۱۱ سال| پروژه‌ای که همچنان درجا می‌زند

همدان- خردادماه سال ۹۰ عملیات اجرایی سد «گرین» نهاوند برای اجرا و تکمیل در مدت ۶ سال آغاز شد و اکنون در حالی ۱۱ سال از آن زمان می‌گذرد که پروژه با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان ابتدای راه است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نهاوند یکی از شهرستان‌های استان همدان است که طی سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای به سرانجام رساندن پروژه‌های بزرگ عمرانی آن به کار گرفته‌شده اما بااین‌وجود به دلیل آنچه کمبود منابع مالی عنوان می‌شود در به نتیجه رساندن پروژه‌ها موفق نبوده است.

ساخت سد «گرین» در این شهرستان به‌منظور تأمین آب موردنیاز مردم و کشاورزان پروژه‌ای است که از یک دهه قبل تاکنون تلاش برای اجرای آن هر از چند گاهی رسانه‌ای شده و دوباره به جرگه فراموشی سپرده می‌شود.

سد «گرین» با افق تأمین آب شرب و تأمین آب اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند خردادماه سال ۹۰ کلنگ زنی شد اما کمبود اعتبارات باعث خارج شدن این سد از چرخه اجرایی شد.

این سد که برای تأمین مصرف آب شرب و صنعت نهاوند و حومه با حفظ میزان حق‌آبه کشاورزی و باغات پایین‌دست در افق ۱۴۲۰ با جمعیتی بالغ‌بر حدود ۲۴۰ هزار نفر ساخته می‌شود پاسخگوی نیاز آبی ۲۵ سال آینده شهرستان نهاوند و حومه آن خواهد بود

به گفته صاحب‌نظران این سد که برای تأمین مصرف آب شرب و صنعت نهاوند و حومه با حفظ میزان حق‌آبه کشاورزی و باغات پایین‌دست در افق ۱۴۲۰ با جمعیتی بالغ‌بر حدود ۲۴۰ هزار نفر ساخته می‌شود پاسخگوی نیاز آبی ۲۵ سال آینده شهرستان نهاوند و حومه آن خواهد بود.

پیشرفت ۱۵ درصدی سد «گرین» نهاوند پس از ۱۱ سال| پروژه‌ای که همچنان درجا می‌زند

سد «گرین» از نوع سنگریزه‌ای با هسته رسی است که ۶۰ متر ارتفاع از پی دارد و طول تاج آن ۳۷۳ متر است ضمن اینکه مخزن این سد برای رقوم نرمال ۱۰ میلیون مترمکعب در نظر گرفته‌شده و حجم بدنه آن ۱.۶ میلیون مترمکعب است.

از مشخصات فیزیکی این سد که بگذریم وضعیت اجرای آن چندان تعریفی ندارد چراکه ۱۱ سال از زمین زدن کلنگ ساخت آن زمان می‌گذرد اما پروژه با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی همچنان ابتدای راه است.

هرچند گاهی تخصیص اعتبار به این سد به‌صورت مقطعی موجب بازگشت آن به چرخه اجرا و ادامه فعالیت عمرانی پروژه شده است اما آنچه مسلم است اینکه گذشت ۱۱ سال و تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست

هرچند گاهی تخصیص اعتبار به این سد به‌صورت مقطعی موجب بازگشت آن به چرخه اجرا و ادامه فعالیت عمرانی پروژه شده است اما آنچه مسلم است اینکه گذشت ۱۱ سال و تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی به‌هیچ‌عنوان قابل توجیه نیست.

چرایی وضعیت فعلی این پروژه را در گفتگو با نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی پیگیر شدیم که علیرضا شهبازی گفت: سد گرین تضمین‌کننده آب کشاورزی نهاوند است و با توجه به‌قرار گرفتن در شرایط خشک‌سالی این سد؛ کشاورزی نهاوند را تضمین خواهد کرد و همچنین تضمین‌کننده صنعت شهرستان هم خواهد بود.

شهبازی در توضیح بیشتر عنوان کرد: سد گرین در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی نهاوند ساخته خواهد شد تا آب رودخانه گاماسیاب که از رود کرخه تأمین می‌شود را برای مصارف شرب، کشاورزی، زیست‌محیطی و صنعت تأمین کند.

تکمیل سد« گرین» نهاوند ۵۰۰ میلیاردتومان اعتبار می خواهد
وی بابیان اینکه این پروژه در حال حاضر ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای اتمام این پروژه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: اعتبار سد از طریق سندیکای سه بانک کشاورزی، صادرات و تجارت تأمین‌شده و از طریق ماده ۵۶ مشکلی وجود ندارد و دو قسط پرداخت‌شده و امیدواریم ۴ قسط بعدی به‌مرور تزریق شود تا شاهد بهره‌برداری از سد گرین باشیم.

پیشرفت ۱۵ درصدی سد «گرین» نهاوند پس از ۱۱ سال| پروژه‌ای که همچنان درجا می‌زند

وی در توضیح ماده ۵۶ افزود: در این ماده با استفاده از ظرفیت چند بانک اعتبار طرح تأمین می‌شود و دولت نیز متعهد می‌شود اعتبار بانک و سود آن را بعد از اجرای طرح به بانک‌ها پرداخت کند.

شهبازی کمبود منابع مالی، ممانعت منابع طبیعی از بهره‌برداری معدن مصالح سنگی علی‌رغم صدور مجوز اداره صمت و مواردی از این قبیل را مانع اصلی پیشرفت فیزیکی این پروژه عنوان کرد و گفت: سد گرین در شرایط فعلی برای تکمیل ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیاز دارد.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امیدواریم طبق قول پیمانکار ظرف مدت سه سال آینده سد «گرین» نهاوند به بهره‌برداری برسد، اضافه کرد: تا قبل از سال ۱۴۰۰ کل اعتبار تخصیصی به این پروژه چهار میلیارد تومان بوده و همین موضوع از دلایل اصلی عدم پیشرفت فیزیکی طرح محسوب می‌شود.

با روحیه جهادی و با تجهیز ماشین‌آلات و نیروی انسانی متخصص در صورت استمرار تأمین اعتبار در زمان‌بندی سه‌ساله سد «گرین» را تکمیل می کنیم

مدیرعامل شرکت ساز آب کیان پاد و مدیر احداث پروژه سد گرین نیز بابیان اینکه با روحیه جهادی در تلاشیم با تجهیز ماشین‌آلات و نیروی انسانی متخصص در صورت استمرار تأمین اعتبار در زمان‌بندی سه‌ساله سد را تکمیل کنیم، گفت: این پروژه که در توسعه و رشد اقتصادی نهاوند نقش بسزایی دارد امیدواریم در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

علی صبری از ایجاد اشتغال برای ۵۰۰ نفر باجان گرفتن عملیات اجرایی این پروژه سخن گفت و افزود: این پروژه علاوه بر تأمین آب شرب و صنعت برای کشاورزی هم استفاده دارد.

وی با تأکید بر اینکه معوقات کارگران و کارکنان پروژه سد گرین نهاوند به‌زودی پرداخت می‌شود، افزود: افزون بر ۲۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در پیک عملیات و ۳۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در زمان احداث در سد مشغول به کار خواهند بود.

سد گرین مهم‌ترین پروژه شهرستان نهاوند و یکی از بزرگ‌ترین طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی استان همدان است که احداث آن شکوفایی بخش کشاورزی را به دنبال دارد ضمن اینکه محدوده حوضه آبریز سد مخزنی گرین از شمال به حوضه آبریز گاماسیاب ـ نهاوند، از شرق به حوضه آبریز انگهران (سرشاخه‌های خرچنگ‌رود)، از جنوب به حوضه آبریز رود کهمان (سراب الشتر) و از غرب به حوضه آبریز تازه‌ناب و خاوه منتهی می‌شود.

به‌هرحال مسئولان باید از هر کوششی برای به ثمر نشستن این وعده استفاده کنند تا اجرای این سد بیش از این طولانی نشود چراکه وضعیت فعلی آن چنین است که گویی هرسال یک تا ۱.۵ درصد پیشرفت داشته که اگر به همین روال ادامه پیدا کند باید عطای آن را به لقایش بخشید.

کد خبر: ۱۴۴٬۶۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
      0 0
      اگر مشکلی وجود ندارد پس چرا پس از ۱۵ سال و صرف بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان فقط ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است .!؟ مشخص است که این پروژه تماماً پر از مشکل است . !