۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵
آغاز ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی از فروردین ۱۴۰۱
وزیر نفت خبر داد

آغاز ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی از فروردین ۱۴۰۱

وزیر نفت گفت: اجرای طرح ساخت پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی با هدف جلوگیری از وقوع بحران کمبود بنزین در آینده‌ نزدیک و در عین حال ایجاد ارزش افزوده از فروردین‌ماه امسال آغاز شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، جواد اوجی اعلام کرد: در صنعت نفت، روند پالایشی دیگر تغییر کرده و ما نگاهمان توأمان به تأمین امنیت انرژی کشور و خوراک برای شرکت‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی است، در این زمینه، ان‌شاءالله با ساخت مجتمع‌های پتروپالایشی که آغاز طرح ساخت نخستین مورد آن هم فروردین‌ماه امسال در استان هرمزگان رقم می‌خورد، این برنامه را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی، پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای شهید سلیمانی نخستین پتروپالاشگاه تجمیع‌شده در کشور است که در فروردین‌ماه ساخت آن در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس شروع خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: درباره پالایشگاه‌هایی مانند بندرعباس، تهران و تبریز، برنامه کیفی‌سازی و ارزش افزوده محصولات آنها در قالب هشت پروژه تعریف شده است و الحمدالله به بسیاری از این پروژه‌ها مجوز تنفس خوراک نیز تعلق گرفته است و هر دو ماه هم نشست‌های مربوطه برگزار و شرایط به‌طور کامل رصد می‌شود.

اوجی درباره زمان بهره‌برداری از این پروژه‌ها توضیح داد: از دو تا سه سال آینده این پروژه‌ها نیز به بهره‌برداری می‌رسند؛ این موضوع هم به سازگاری با محیط زیست کمک می‌کند و هم ارزش افزوده پالایشگاهی و اشتغال برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی نفت تولید کک سوزنی و اسفنجی از نفت کوره را نیز موضوعی مهم خواند و گفت: در پالایشگاه نفت بندرعباس یکی از محصولات نفت کوره است؛ با توانمندی پژوهشگاه صنعت نفت امروز شاهد تکمیل زنجیره ارزش نفت کوره در این پالایشگاه هستیم و دانش فنی زنجیره نفت کوره در کشور به این واسطه تکمیل شده است. خوشبختانه آغاز پروژه ایجاد ارزش افزوده از پالایشگاه بندرعباس رقم می‌خورد که هم محصولات با ارزش افزوده بالا تولید کند و هم نفت کوره تولیدی آن با درصد گوگرد کمتر تولید شود، از جمله محصولات تولیدی کک اسفنجی است که مورد نیاز صنایع آلومینیوم است. ما هر ساله با وجود تحریم‌ها واردات کک داریم، اما ان‌شاءالله به‌زودی در این زمینه نیز خودکفا می‌شویم.
کد خبر

کد خبر: ۱۴۴٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha