۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
فرصتهای سرمایه گذاری ایران در افغانستان بیش از پیش فراهم است| کالای ایرانی در افغانستان محبوبیت دارد
معاون وزارت اقتصاد افغانستان در گفتگو با بازار:

فرصتهای سرمایه گذاری ایران در افغانستان بیش از پیش فراهم است| کالای ایرانی در افغانستان محبوبیت دارد

عبدالطیف نظری می گوید: ایران از جمله همسایگان افغانستان است که مبادلات اقتصادی و تجاری بسیار گسترده با ما دارد بنا بر این؛ فرصت های سرمایه گذاری ایران در افغانستان فراهم گردیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: عبدالطیف نظری معاون وزارت اقتصاد افغانستان در گفتگو با خبرنگار بازار در افغانستان و در خصوص مبادلات تجاری میان ایران و افغانستان گفت: ایران از جمله همسایگان افغانستان است که مبادلات اقتصادی و تجاری بسیار گسترده با ما دارد بنا بر این؛ فرصت هایی که به تازگی در افغانستان فراهم گردیده از جمله حذف فساد اداری، از میان برداشتن قوانین دست و پا گیر، بهبود چشمگیر وضعیت امنیتی و تأمین امنیت جانی و مالی سرمایه گذاران ایرانی زمینه گسترش تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را نسبت به حکومت گذشته بهتر و بیشتر فراهم کرده است.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان می گوید ظرفیت هایی که در ایران موجود است مانند تشابهات دینی، فرهنگی و نیروهای تخصصی تمایل دو طرف برای همکاری های اقتصادی را افزایش داده است.

 وی در این رابطه تصریح کرد؛ از آنجایی که بسترهای فرهنگی بسیاری بین دو ملت وجود دارد کالاهای ایرانی در افغانستان مشتری های بسیار دارد، بنا بر این ذائقه مشتری مشترک و مسائل فرهنگی مشترک باعث شده تا ایران بتواند نقش بسیار مهم و اساسی را در تحولات اقتصادی افغانستان ایفا کند.

 به گفته معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان، فرصت های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه خط آهن، تامین انرژی به ویژه برق فراهم گردیده و افغانستان از این سرمایه گذاری در افغانستان استقبال می کند.

 عبدالطیف نظری می گوید از آنجایی که ایران ظرفیت علمی و تجربی خوبی در روند سرمایه گذاری دارد تعاملات تجاری می تواند کمک خوبی به اقتصاد افغانستان داشته باشد.

به گفته این مقام حکومت طالبان افغانستان برای سرمایه گذاری در قسمت های زراعت و سدسازی خواهان توجه ویژه است.
معاون وزارت اقتصاد افغانستان می گوید این تعاملات می تواند به مرور تحت یک تفاهم نامه ای که به یک توافقنامه منتهی شود شکل گیرد و در نهایت زمینه های اجرائی و بستر های عملیاتی این تعاملات اقتصادی مساعد شود.
معاون وزارت اقتصاد افغانستان همچنین تصریح کرد؛ از آنجایی که در جانب افغانستان آمادگی و نیازمندی برای تعاملات اقتصادی با جهان وجود دارد، در جانب ایرانی نیز شرایط و بستر های این تعاملات فراهم است تا در تحولات اقتصادی افغانستان نقش مهم بازی کند.
به گفته نظری این همکاری ها می تواند نقطه بسیار امیدوار کننده باشد و تعاملات اقتصادی بین ایران و افغانستان به زودی و به صورت گسترده مورد توجه قرار می گیرد.
نظری به طور مثال از فرصت استفاده از بندر چابهار برای تاجران افغان یاد کرد و خواهان گسترش تسهیلات دیگر برای تاجران افغان شد.
وی در این ارتباط تصریح کرد: استفاده از بندر چابهار فرصت بسیار خوبی برای تعامل افغانستان با ایران است و از طرفی تاسیس بانک مشترک بین دو کشور برای سهولت نقل و انتقال و ایجاد تسهیلات های دیگر می تواند فرصت خوبی برای افزایش تعاملات بین سرمایه گذاران دو طرف باشد.
نظری در پایان اظهار امیدواری کرد که این تعاملات به زودی جنبه اجرائی پیدا کند و ما شاهد مبادلات اقتصادی و تجاری بیشتر بین دو کشور باشیم.
کد خبر: ۱۴۴٬۶۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
      0 2
      بله ایران بایددر پروژهای اقتصادی افغانستان شرکت کند زیرا مستحق‌ترین ونزدیکترین کشور به افغانستان است افغانستان دارای منابع طبیعی است وایران دارای تجهیزات لازم برای بهره برداری وبرای هردو کشور سودآور خواهد بود
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      0 1
      افغانیا همه ایرانن خونه خودشونه دیگه خودشون صادر کنن به فک و فامیلاشون تو افغانستان کادو ببرن