۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
اما و اگرهای پتروشیمی پرحاشیه میانکاله| خطر نابودی چند صنعت و مراتع
بازار گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای پتروشیمی پرحاشیه میانکاله| خطر نابودی چند صنعت و مراتع

میانکاله- اخبار حکایت از صدور دستور توقف برای ساخت پروژه پتروشیمی در میانکاله دارد چراکه سبزشدن این ابرصنعت در منطقه بکر و مرتعی نه تنها جنبه اقتصادی ندارد بلکه صنایع پایدار محلی را از بین می برد.

بازار؛ گروه استان‌ها: محرومیت مازندران از صنایع مادر و بزرگ درحالی است که پروژه سازی غیرکارشناسی ساخت پتروشیمی در منطقه حسین آباد در حوالی تالاب بین المللی میانکاله، انگشت اتهام را به سوی صنعت نشانه رفته است.

دولت قبل در روزهای پایانی عمر وفعالیت مجوز ساخت پروژه پتروشیمی را در استان مازندران مصوب کرد و با زمین خوردن کلنگ آن، جنجال برسر این پروژه فاقد ملاحظات زیست محیطی شروع شد. تشکیل زنجیره های انسانی برای توقف ساخت پروژه پتروشیمی از یک سو، نداشتن مجوزهای زیست محیطی و خطر ازبین بردن طبیعت بکر و تالاب بین المللی همه دست به دست هم داد تا فرجام این پروژه به ناکجاآباد کشیده شود.

پروژه بزرگ پتروشیمی که توافق آن در دولت قبلی صورت گرفت قرار است در روستایی به نام حسین آباد در بهشهر احداث شود، طبق پایش ها بیش از دو هزار واحد دامی در این منطقه وجود دارد و قرار است پروژه پتروشیمی در زمینی به وسعت ۹۰ هزار هکتار در عرصه هایی ساخته شود که پیش از این چراگاه دام روستاییان بوده است.

مراتع حسین آباد زیرتیغ صنعت
اولین معترضان پروژه پتروشیمی در حسین آباد را دامداران تشکیل می دهند و جمعی از دامداران و مرتعداران با امضای طوماری عنوان کردند اراضی ملی روستای قلعه مرز و حسین آباد از پلاک یک از بخش ثبتی ۱۸ شهرستان بهشهر از گذشته های دور تاکنون مورد بهره برداری دامداران بومی بوده است و نسبت به واگذاری ۹۰ هکتار از اراضی برای احداث پتروشیمی اعتراض و شکایت داریم و هیچ گونه رضایتی نسبت واگذاری صورت گرفته اخذ نشده است و تقاضای ابطال این واگذاری را داریم.

اما و اگرهای پتروشیمی پرحاشیه میانکاله| خطر نابودی چند صنعت و مراتع

محمدعلی از اهالی روستای حسین آباد با بیان اینکه ساخت پتروشیمی سبب از بین رفتن مراتع سرسبز منطقه می شود، افزود: دولت باید صدای دامداران و روستائیان را بشنوند و جلوی ساخت این پروژه غیرکارشناسی را بگیرد.

آدرس غلط برای ساخت پتروشیمی
وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مرتع حسین آباد جزو مراتع مورد استفاده دامداران است، افزود: با ساخت پتروشیمی و از بین رفتن مرتع، چاره ای جز سلاخی و کشتار دام هایمان نداریم.

علاوه بر دامداران فعالان زیست محیطی و دوستداران محیط زیست نیز از مخالفان اصلی ساخت پروژه پتروشیمی در حوالی تالاب میانکاله هستند، رضا اکبری از جمله این فعالان بوده که معتقد است احداث پروژه غیرکارشناسی در اراضی بکر و دست نخورده حسین آباد فرجامی جز نابودی این عرصه ها ندارد.

وی با اظهار اینکه متاسفانه متولیان و کارشناسان دولت قبل آدرس غلط داده اند، افزود: به جای ساخت پتروشیمی در پناهگاه و زیستگاه حیات وحش، می توان آن را در دیگر مناطق از جمله بندر امیرآباد اجرا کرد که اراضی مورد نیاز وجود دارد.

وی طبیعت بکر منطقه میانکاله را فرصتی برای گردشگری و بومگردی دانست و گفت: ساخت پروژه پتروشیمی در دل یک منطقه تالابی که دارای اکوسیستم شکننده است، بی اساس است.

پروژه پتروشیمی اشتغال زا است
به رغم مخالفت های مردم و دوستداران محیط زیست، برخی افراد از جمله نماینده مردم بهشهر، گلوگاه و نکا از حامیان ساخت پتروشیمی در حوالی میانکاله است، غلامرضا شریعتی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه مسائل مختلف زیست محیطی این پروژه در جلسه ای بررسی شد، افزود: این پروژه در محلی ساخته می شود که ۱۵ کیلومتر با تالاب میانکاله فاصله دارد.

وی با بیان اینکه پروژه پتروشیمی با بهره گیری از استانداردهای روز دنیا احداث می شود، از آن به عنوان پروژه اشتغال زا بیان کرد و گفت: نرخ بیکاری در شرق استان بالا است و ساخت این پروژه می تواند ۶۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می کند.

سرنخ های صدور مجوز پروژه پتروشیمی در حوالی میانکاله به صمت مازندران می رسد و حسنیقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندارن با اظهار اینکه این سازمان موافقت خود را برای ساخت پروژه پتروشیمی اعلام کرد، افزود: طی سال های گذشته احداث صنایع بزرگ و مادر در استان ممنوع بود و با ساخت این پروژه، طلسم استقرار صنایع مادر شکسته می شود.

وی با بیان ایکه پروژه پتروشیمی میانکاله دارای مجوز هیئت دولت است، افزود: مجوز ساخت و تامین گاز پروژه صادر و زمین تحویل سرماایه گذار شد و رئیس سابق محیط زیست نیز موافقت خود را با این طرح دانش بنیان اعلام کرده بود.

در پروژه پتروشیمی میانکاله قرار است ۱۲۰ هزار تن پروپیلن تولید شود و این فراورده از اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده برای ساخت قطعات خودرو است که در ساخت قطعات مختلف نظیر سپر، داشبورد، باتری و غیره کاربرد دارد و کشور ما ایران به این محصول نیاز دارد

در پروژه پتروشیمی میانکاله قرار است ۱۲۰ هزار تن پروپیلن تولید شود و این فراورده از اساسی ترین پلیمرهای مورد استفاده برای ساخت قطعات خودرو است که در ساخت قطعات مختلف نظیر سپر، داشبورد، باتری و غیره کاربرد دارد و کشور ما ایران به این محصول نیاز دارد.

اما و اگرهای پتروشیمی پرحاشیه میانکاله| خطر نابودی چند صنعت و مراتع

در حالی ساخت پروژه پتروشیمی طی دولت قبل مورد موافقت قرار گرفت که به تاکید کارشناسان، صنایع بالادستی پتروشمیی بدون ساخت زنجیره تولید منجر به اشتغال زایی نخواهد شد و ساخت صنایع تکمیلی و وابسته در حاشیه مستلزم از بین بردن عرصه های بکر منطقه می شود.

توقف پروژه پتروشیمی با دستور رئیس جمهور
با اوج گرفتن مخالفت ها برای ساخت پروژه پتروشیمی میانکاله رئیس جمهور دولت سیزدهم به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی به دلیل بروز مشکلات زیست محیطی دستور داد و ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

برخی از کارشناسان برجسته پتروشیمی نیز بر این عقیده هستند با توجه به اینکه اکثر محصولات پتروشیمی صادراتی هستند ترجیح براین است تا شرکت های جدید در کنار خوراک یا بنادر صادراتی تاسیس شود و احداث پتروشیمی در میانکاله را نه اقتصادی می دانند و نه مطابه با اصول محیط زیست.

از سوی دیگر به اعتقاد برخی از کارشناسان، ارزشمندترین کسب وکارهای محلی و سازگار با محیط منطقه با قدمتی بیش از چندهزار سال امنیت غذایی مردم را تامین می کند و ساخت صنایع آلاینده این کسب وکارها را به خطر خواهد انداخت.

منطقه میانکاله دارای استعدادهای کسب وکار سالم شامل باغداری، آبزی پروری، کشاورزی، اکوتوریسم و گردشگری پایدار است و پافشاری برای ورود صنایع در تضاد با استعدادهای طبیعی و اجتماعی توجیه پذیر نیست.

به رغم آنکه محیط زیست با ساخت پروژه پتروشیمی مخالفت کرده اما طی روزهای اخیر فعالیت برای اجرای این طرح غیرکارشناسی شدت گرفته و بر شمار ماشین آلات افزوده و بخشی از زمین پروژه نیز فنس کشی شده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۵۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      آقای نماینده یک مطالعه ایی به احوال شهرهایی مثل ماهشهر بیاندازند ببینند گه به چه سر مردم آن شهرها آماده. اگر پتروشیمی کوچک میانکاله بتواند ۶۰ هزار فرصت شغلی برای مردم میانکاله درست کند پس شهرستان ماهشهر با ۲۰ پتروشیمی و جمعیت کلهم ۱۰۰ هزار نفر چرا هنوز کلی جوان بیکار داره. این پتروشیمی ها جز الودگی و فقر و تفاوت طبقاتی برای مردم بومی و به کام پایتخت نشین ها چیزی عاید مردم محلی نخواهد کرد.