۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷
بی‌ثباتی اقتصادی مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی| وقتی سرمایه‌گذاری در ترکیه جذاب‌تر است!
مدیر عامل شرکت صنعت توز ایران مطرح کرد؛

بی‌ثباتی اقتصادی مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان ایرانی| وقتی سرمایه‌گذاری در ترکیه جذاب‌تر است!

اصفهان- طباطبایی، کارآفرین ایرانی و مدیرعامل شرکت صنعت توز ایران گفت: بزرگترین مشکلات تولید کنندگان و کارآفرینان بی ثباتی اقتصادی است و در واقع ما در جنگ اقتصادی به سر می بریم.

سید محمود طباطبایی، در گفت و گو به خبرنگار بازار اظهار کرد: ما در دو سال گذشته ۷۰ نیروی مشغول کار در کارخانه خود داشتیم که با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده مجبور به تعدیل برخی نیروها شدیم به نوعی که اکنون نیروهای ما به نصف کاهش یافته اند.

تغییرات روزانه قانون مشکل ساز شده است
وی که از سال ۶۰ فعالیت صنعتی اش را آغاز کرده و اکنون یک کارآفرین برتر به شمار می رود با اشاره به اینکه تولید کننده نمی تواند با تغییرات هر روزه قانون کنار بیاید، تصریح کرد: روحیه کارآفرینان به نوعی است که همواره تلاش دارند تا مشکلات را از پیش پای خود بردارند اما قوانین و آیین نامه هایی که هر روز تغییر می کند باعث افت تولید و مشکلات اقتصادی بی شماری برای کارآفرینان شده است.

کمبود و گرانی مواد اولیه از مشکلات مهم تولید کنندگان
طباطبایی از دیگر مشکلات تولید کنندگان را کمبود و گرانی مواد اولیه دانست و اظهار داشت: کار ما تولید پمپ‌های هیدرولیک است که تماما تولید داخل بوده و ارزآوری ۱۰۰ در صدی دارد اما به علت نبود حمایت‌ها و مشکلات اقتصادی زیاد، نمی توانیم آن طور که باید و شاید در تولید داخلی موفق عمل کنیم.

صنعتگرانی که توان خرید تولیدات ایرانی را هم ندارند
وی ادامه داد: مشتریان ما شرکت های بزرگی مثل فولاد مبارکه، ذوب آهن، تراکتور سازی تبریز و غیره هستند و قیمت پمپی که در داخل تولید می شود یک پنجم مشابه خارجی قیمت دارد ولی باز هم صنعتگر توانایی خرید آن را ندارد.

وی ادامه داد: در این شرایط سوال اینجاست که چطور یک صنعتگر می تواند به دنبال رونق اقتصادی و تولید داخلی باشد در زمانی که مشتریان ما به دلیل نداشتن نقدینگی و توان واقعی در زمینه خرید تولیدات داخل ترجیح می دهند که پمپ های قاچاق دست دوم بخرند که کار امروزشان راه بیافتد.

مدیر عامل شرکت صنعت توز ایران افزود: هر روز قیمت های مواد اولیه در حال تغییر است و کارآفرین و تولید کننده زیر بار فشار و گرانی کمر خم کرده است و مجبور به تعدیل نیرو می شود.

خرید به دلار، فروش به ریال

طباطبایی تاکید کرد: ما یک شرکت دانش بنیان هستیم و محصولی که تولید می کنیم حتی در ژاپن و چین هم تولید نمی شود و این موضوع به رونق اقتصاد و تولید داخل کمک شایان توجهی می کند اما حمایتی از ما نشده است.

وی گفت: با تمام اینها به دلیل عدم ثبات اقتصادی نمی توانیم با رقبا رقابت کنیم،به عنوان یک شرکت دانش بنیان با تمام نیرو کار می کنیم اما به شخصه نگران آینده هستم و همواره دغدغه حقوق کارگران برای ماه بعدی را دارم و این یعنی به کارآفرینی و رونق تولید ضربه می زند.
این کارآفرین با اشاره به اینکه متاسفانه تولید کننده ها از فردای خوشان خبر ندارند و در لحظه زندگی می کنند، تصریح کرد: این موضوعات نه تنها به صادرات ما ضربه زده است؛ بلکه به این خاطر که من مجبورم مواد اولیه ای که نیاز دارم را با دلار بخرم و بعد محصولاتم را به ریال بفروشم با مشکلات جدی روبرو می شوم.

ترجیح سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در ترکیه

وی افزود: ما حتی نمی توانیم با عراق و ترکیه رقابت کنیم و این مساله باعث شده که بسیاری از کارآفرینان به دلایل مختلف از جمله حمایت های ناکافی و بروکراسی های اداری و مالیات های سرسام آور و تسهیلات کم ترجیح بدهند که در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند و کشور ما سرمایه گریز شده است.

این فعال اقتصادی بیان کرد: به شخصه می توانم سرمایه ام را در بانک سرمایه گذاری کنم و بدون دغدغه سود بگیرم اما این امر با روح با کارآفرینی در تضاد است و این لقمه نه تنها از گلوی من؛ بلکه از گلوی بسیاری از کارآفرینان دیگر نیز پایین نمی رود چرا که مشتاق هستیم برای افراد دیگری نیز شغل ایجاد کنیم و از بار زندگی آنها اندکی بکاهیم.

کد خبر: ۱۴۴٬۴۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha