۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت
گزارش بازار؛

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

بیرجند-درحالی یک هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی شناسایی شده که بسیاری از مردم در زمینه تامین و اجاره مسکن با مشکل مواجه هستند و طرح مالیات برخانه های خالی هنوز گرهی از بازار مسکن باز نکرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: طرح مسکن مهر هر چند از بعضی از جهات شاید به نظر خوب بیاید اما مشکلات بسیاری در آن وجود داشت که یکی از آنها ساخت بیش از نیاز واحدهای مسکونی بود که سبب شد افرادی برای سرمایه گزاری تعدادی از آنها را خریداری کنند و چون خانه‌های خالی مانند سیب و سیب زمینی نیستند که بعد از مدتی از بین بروند و خراب شوند لذا صاحبان آنها به دنبال ارزش افزوده این املاک هستند تا در آینده سودی از این طریق به جیب زنند. با اعلام دولت دوازدهم مبنی برگرفتن مالیات از خانه‌های خالی آب به دست و پای این افراد و همچنین کسانی که با پول خود یا با تسهیلات صاحب چند خانه شده‌اند، افتاد.

وزارت راه و شهرسازی افراد را به عنوان مالکان خانه‌های خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی معرفی کرده است این وزارتخانه با تقاطع گیری سامانه‌های اطلاعاتی خود این واحدها را به عنوان خانه‌های خالی معرفی کرد. از سوی دیگر سامانه‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی نیز فعال شد تا افرادی که در این سامانه مشمول مالیات بر خانه‌های خالی شدند بتوانند گزینه عدم پذیرش را درج کنند.

با استفاده از این سامانه‌های اطلاعاتی قرار است آنهایی که عدم پذیرش را ثبت می‌کنند، راستی آزمایی شوند که آیا واحد مسکونی آنها خالی از سکنه است یا خیر. طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اگر فردی ملک مسکونی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نکند به عنوان واحد مسکونی خالی شناسایی و مشمول مالیات می‌شود. که از این موضوع استقبالی از سوی صاحبان خانه‌های مسکونی نشد و تا این لحظه هم تعداد خانه خالی را وزارت راه و شهرسازی به طور دقیق به ادارات امور مالیاتی اعلام نکرده و هنوز پرداخت مالیاتی برای خانه‌های خالی پرداخت نشده است.

خانه‌های خالی و افزایش اجاره بهاء
یکی از همشهریان خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار کرد: با وجود این تعدادی از خانه‌های مسکن مهر و همچنین خانه‌های که انبوه سازان یا افراد احداث کرده‌اند، خالی می‌باشد اما قیمت اجاره مسکن و خرید مسکن بسیار افزایش یافته است که این موضوع دلایل بسیاری دارد.

حمیدی اضافه کرد: اگر صاحبان خانه‌های خالی مجبور شوند که خانه‌های خالی خود را وارد بازار مسکن کنند این موضوع تأثیر زیادی در کاهش قیمت مسکن خواهد داشت که یکی از مواردی که سبب می‌شود صاحبان این خانه‌ها آنها را وارد بازار کنند تعلق گرفتن مالیات بر این خانه‌ها می‌باشد.

مدیرکل دفتر فرآیندهای سازمان امور مالیاتی هم پیش از این اعلام کرده بود: شناسایی خانه‌های خالی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و تکلیف آنهاست. سازمان امور مالیاتی تخصص و تکلیفی در این خصوص ندارد و ما نمی‌توانیم به آنها اعلام کنیم که عدم پذیرش مودیان را قبول کند یا خیر.

رحیمی گفت: تاکنون ۴۹ هزار نفر عدم پذیرش مالیات تعیین شده برای خانه‌های خالی را ثبت کرده‌اند و ما این اطلاعات را به وزارت راه و شهرسازی دادیم و قرار است ظرف هفته‌های آینده اطلاعات راستی آزمایی شده را به ما بازگردانند.

رحیمی تأکید کرد: تاکنون حدود هزار نفر مالیات بر خانه‌های خالی را واریز کردند و برخی نیز آن را پذیرفتند اما هنوز واریزی نداشتند.

به گفته این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی رقم پیش بینی شده برای درآمدهای مالیاتی از محل خانه‌های خالی در قانون بودجه سال جاری دو هزار میلیارد تومان است اما تاکنون یک میلیارد تومان به عنوان این پایه مالیاتی واریز شده است.

وی ادامه داد: همچنین ۷۶ میلیارد تومان نیز مالیات خانه‌های خالی اشخاص حقوقی شناسایی شده است.

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

ضرایب پرداخت مالیات بر واحدهای مسکونی خالی
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: موضوع مالیات بر خانه‌های خالی برای اولین بار در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۳۹۴ در قالب ماده ۵۴ مکرر به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسید و مطابق این ماده قرار بر این بود واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون) به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی شوند، از سال دوم اجرای قانون یعنی سال ۱۳۹۶ به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره شوند.

وی در خصوص شرح این مالیات ها بیان داشت: سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم- معادل مالیات متعلقه، سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم ۱.۵ برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.

وی ادامه داد: اما با توجه به اینکه پیش نیاز مطالبه مالیات از خانه‌های خالی، تکمیل اطلاعات و شناسایی خانه‌ها بر اساس سامانه ملی املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی بود و این سامانه در مهلت مقرر قانونی به بهره برداری نرسید لذا مطالبه مالیات از خانه‌های خالی عملاً محقق نشد.

وی افزود:در سال ۱۳۹۹ مجدد اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم در دستور کار مجلس محترم شورای اسلامی قرار گرفت و در جلسه علنی مورخ ۰۵/‏۰۹/‏۱۳۹۹‬ متن ماده صدرالاشاره اصلاح شد.

وی ادامه داد: بر اساس این اصلاحیه " هر واحد مسکونی واقع در کلیه شهرهای بالای یکصد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می شود.

وی در خصوص ضرایب این مالیات ها هم گفت: سال اول- معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم- معادل دوازده برابر مالیات متعلقه، سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: همچنین مطابق تبصره ۸ الحاقی به ماده ۱۶۹ مکرر ق. م. م در سال ۱۳۹۹ وزارت راه و شهرسازی مکلف به تدوین و ابلاغ دستورالعمل نحوه ثبت اطلاعات املاک در سامانه ملی املاک و اسکان گردید و مالکان واحدهای مسکونی شهری و روستایی نیز موظف به ثبت اطلاعات کلیه املاک تحت تملک اقدام کنند.

دَرد مسکن و هزار و ۶۵ خانه خالی در خراسان جنوبی| ۳.۵میلیارد مالیات به مالکان تعلق گرفت

شناسایی هزارو ۶۲ خانه خالی در بیرجند
مدیر کل امور مالیاتی خراسان جنوبی به خبرنگار بازار گفت: از ابتدای اسفند سال ۱۴۰۰ تا پایان فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۰۶۲ ملک خالی از سکنه به عنوان واحد خالی تحت تملک ۹۶۵ مودی در خراسان جنوبی شناسایی شده اند که برای مالکان آنها پیامک ارسال شده است.

به گفته وی میزان مالیات مربوط به املاک خالی حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که مالکان پس از ارسال پیامک و ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی می توانند نسبت به مشاهده املاک و میزان مالیات متعلقه اقدام و در صورت پذیرش برگ مطالبه، مالیات را پرداخت و در صورتی که نسبت به آن معترض باشند باید نسبت به ثبت عدم پذیرش و اعتراض مبادرت کنند.

اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه ۱۳۹۹) هر واحد مسکونی واقع در شهرهای بالای یکصدهزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر قانون مالیات های مستقیم، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد، شامل می شود .

وی اظهار کرد : اجرای این قانون در بین شهرهای خراسان جنوبی فقط در بیرجند مصداق دارد و با توجه به اینکه اوراق مطالبه مالیات صادره در مراحل اعتراض و دادرسی می باشند و به قطعیت نرسیده اند تا کنون از این محل مالیاتی پرداخت نشده است.

احسانی مهر تصریح کرد: هدف اصلی از اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم افزایش درآمدهای مالیاتی نیست و دولت با اجرای این قانون به دنبال شناسایی املاک خالی از سکونت و کنترل نرخ اجاره بها و جلوگیری از افزایش بی رویه آن است تا با مدیریت عرضه مسکن ایجاد ثبات در بازار مسکن را شاهد باشیم.

قطعاً مالیات بر خانه‌های خالی راهکاری مؤثر جهت بهبود شرایط بازار مسکن خواهد بود، اما باید به این نکته توجه داشت که باوجود مزایای اجرای قانون مالیات از خانه‌های خالی هنوز در استان گرهی از مشکلات مردم در بازار مسکن باز نشده است.

کد خبر: ۱۴۴٬۴۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha