۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
چگونه برندسازی کنیم؟ در کمتر از ۵ دقیقه با اصول اولیه برندینگ آشنا شوید

چگونه برندسازی کنیم؟ در کمتر از ۵ دقیقه با اصول اولیه برندینگ آشنا شوید

چگونه می‌توان یک برند را به شهرت جهانی رساند؟ بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها همواره به دنبال پاسخی برای این سوال بوده‌اند.

به گزارش بازار، چگونه می‌توان یک برند را به شهرت جهانی رساند؟ بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها همواره به دنبال پاسخی برای این سوال بوده‌اند. اینکه چگونه می‌شود نام یک برند را در ذهن مشتریان یک محصول ماندگار کرد، موضوع بسیار مهمی است. متخصصین بازاریابی برای رسیدن به پاسخی دقیق برای این نیازها مفهومی کاربردی به نام " برندسازی" را ارائه کرده‌اند. اما چگونه برندسازی کنیم؟

بسیاری از کسانی که سال‌ها در حوزه تبلیغات کار کرده‌اند، هنوز از مفهوم دقیق برندسازی اطلاعی ندارند. در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیح کامل مفهوم برندسازی، به تشریح انواع روش‌های برندینگ بپردازیم. با ما همراه باشید.

مفهوم کلی برند

واژه‌ی برند از سال‌های دور در بین کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در زبان فارسی، از واژه‌های جایگزینی همچون، نشان تجاری استفاده می‌شود. برند به مجموعه‌ی المان‌ها و تعاملات یک شرکت گفته می‌شود که ظاهرا بخش اصلی آن را لوگو یا آرم به خود اختصاص داده است. البته مفهوم برند چیزی فراتر از آرم یا لوگو است.

کارشناسان تبلیغات، برند را مزیتی می‌دانند که مشتریان قدیمی را نگه می‌دارد و مشتریان جدید را افزایش می‌دهد. برند، همه‌ی مزیت‌ها و ویژگی‌ها، اشکال و المان‌هایی از یک شرکت یا محصول است که مشتری‌ها در ذهن دارند. در واقع همین ویژگی‌ها و مزیت‌ها هستند که شرکت مورد نظر را از سایر برندها متمایز می‌کنند. قسمت اصلی مفهوم برند، لوگو یا آرم است. لوگو شکلی گرافیکی به صورت هدفمند است که توسط طراحان و متخصصین طراحی می‌شود. طراحی لوگو حرفه ‌ای می‌تواند به سرعت برند را در ذهن مشتریان ماندگار کند. بخش‌های دیگر برند شامل سایت، صفحات موجود در شبکه‌های اجتماعی، بسته بندی و... است.

از جمله اصول طراحی لوگو، نشان دادن تمایز، نوع محصول و یا خدمت است. این یعنی یک لوگوی خوب به گونه‌ای طراحی می‌شود که مشتریان با دیدن آن در ثانیه‌های نخست، متوجه نوع محصول و یا خدمت شوند. علاوه بر این لوگو باید مزیت رقابتی برند مورد نظر را به سرعت و به سادگی انتقال دهد. این ویژگی با رعایت اصول طراحی لوگو به راحتی امکان‌پذیر است.

تعریف برندسازی

برندسازی چیست؟ چگونه برندسازی کنیم؟ اگر بخواهیم به طور خلاصه برندسازی را تعریف کنیم، باید بگوییم برندسازی یعنی بالا بردن ارزش و اهمیت یک برند در ذهن مخاطب. به عبارت دیگر با برندسازی، ارزش یک برند در ذهن مشتری بیشتر می‌شود و تمایل مشتری برای خرید محصول یا دریافت خدمت از برند موردنظر افزایش می‌یابد. بنابراین برندسازی یک کار ضروری برای هر کسب‌وکاری به شمار می‌رود.

برای برندسازی می‌توان از ابزارها و تعاملات مختلفی کمک گرفت. برای مثال ایجاد یک هویت بصری تاثیرگذار و انتقال آن به مخاطب از طریق تولید محتواهای تصویری و متنی از جمله‌ی فرایندهای مهم برندسازی است. استفاده از لوگو حرفه‌ای و نیز نمایش جذاب خدمات و مزیت‌های رقابتی محصول مورد نظر به فرایند برندسازی و بالا رفتن ارزش برند در ذهن مشتری کمک زیادی می‌کنند. البته نباید از رعایت اصول برندسازی حرفه‌ای غافل شد. با ما همراه باشید تا بیشتر به این مفهوم بسیار مهم بپردازیم.

اهمیت برندسازی

بهترین مثال برای درک اهمیت برندسازی، بطری‌های آب معدنی است. حتما برایتان این سوال پیش آمده که برندسازی چه ارتباطی با آب و بطری‌های آب معدنی دارد؟ همانطور که می‌دانید آب، مایع بسیار مهم حیاتی است که در دسترس اکثریت انسان‌ها قرار دارد. اما تاکنون به این سوال فکر کرده‌اید که چگونه همین آب را شرکت‌های مختلفی با برند های متفاوت به مردم می‌فروشند؟ در واقع بعد از اینکه شرکت‌ها به تجاری‌سازی آب روی آوردند، همه‌ی آنها موفق شدند یک محصول مشترک را تنها با اشکال و بسته‌بندی‌های مختلف به مردم بفروشند. جالب است بدانید این موضوع جز با برندسازی ممکن نبود. برندهای معروف تلاش کردند تا با بالا بردن ارزش برندشان در ذهن مردم، همان محصول را این بار ارزشمندتر و مفیدتر نشان دهند.

برندینگ، به محصول یا یک شرکت قدرت می‌ بخشد و اعتبار آن را نزد مشتری بالا می‌برد. این موضوع به دلیل این است که مشتری پس از مواجه با برندینگ یک شرکت، یا احساس خوبی نسبت به آن پیدا میکند و یا کاربرد و مزیتی از آن برند را می‌پسندد. برای مثال برندینگ یک شرکت تولید کفش در نهایت دو تاثیر ویژه بر روی مخاطب خواهد گذاشت. اول اینکه مشتری احساس می‌کند با داشتن این کفش، حس خوب ارزشمند بودن و یا مدرن بودن را تجربه خواهد کرد و دوم اینکه به مزیت این کفش (مثلا سبک بودن) خواهد رسید.

چگونه برندسازی کنیم؟ در کمتر از ۵ دقیقه با اصول اولیه برندینگ آشنا شوید

انواع برندسازی

برای اینکه بدانیم چگونه برندسازی کنیم باید با انواع آن آشنا شویم. برندینگ یا برندسازی هم مثل سایر مفاهیم بازاریابی دارای انواع مختلفی است. شما باید بر اساس هدف و نوع نیازی که دارید بر اساس دستورالعمل برندینگ عمل کنید. برای مثال یک شرکت می‌تواند نوع خاصی از برندینگ را دنبال کند تا برند شرکت خود را در بین مشتریان ارتقا داده و به ارزشمندی خود اضافه کند. همچنین شخص یا مدیر یک کسب‌وکار هم می‌تواند روی اسم و تصویر خود و مهارت‌هایی که دارد کار کرده و با برندینگ شخصی به اعتبار و شهرت خود در بین مردم بپردازد. در این قسمت به انواع برندینگ می‌پردازیم.

برندسازی محصول

برندسازی محصول بر روی تمایز ایجاد کردن یک محصول با سایر محصولات تمرکز دارد. نمود بیرونی برندسازی محصول را می‌توانید در فروشگاه‌ها مشاهده کنید. زمانی که محصولات مختلف را در یک قفسه می‌بینید می‌توانید نشان‌ها و بسته بندی‌های مختلفی را ببینید که با هم فرق دارند. اینکه برای یک محصول چگونه برندسازی کنیم به شناخت کامل ما از آن محصول برمی‌گردد. بنابراین قبل از برندسازی محصول، از آن اطلاعات کسب کنید.

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی بیشتر در بین سیاستمداران و هنرمندان مطرح است. این برندسازی به اشخاص کمک می‌کند تا علاوه بر افزایش اعتبار خود، تصویر بسیار خوبی از آنان در بین مردم ثبت شود. سیاستمداران تلاش می‌کنند با فرایند برندینگ به افزایش اقبال عمومی به خود کمک کنند. این موضوع در انتخابات‌ها بیشتر خود را نشان می‌دهد.

برندسازی شرکت

این نوع برندینگ به شهرت و ایجاد ارزشمندی یک شرکت در بین مشتریان کمک می‌کند. برندسازی یک شرکت، کلیه‌ی خدمات، محصولات و تعاملات آن شرکت را شامل می‌شود. هر نوع فعالیتی که توسط آن شرکت در راستای ماندگاری و ارتقای اعتبار شرکت در نزد مردم منجر شود، برندسازی شرکت خواهد بود.

برندسازی جغرافیایی

بسیاری از شرکت‌ها از این نوع برندسازی برای محصولات و خدماتی که تنها در یک محدوده خاص جغرافیایی ارائه می‌شوند استفاده می‌کنند. کشورهای مختلف همیشه سعی میکنند تا در محصولات و خدمات خاصی از سایر کشورها متمایز شوند. برای مثال در سال‌های اخیر آمریکا سعی کرده است تا بر روی برندسازی پسته‌ی آمریکایی کار کند. جالب است بدانید در گذشته تولید پسته تنها مخصوص به کشور ایران بود.

چگونه برندسازی کنیم؟ در کمتر از ۵ دقیقه با اصول اولیه برندینگ آشنا شوید

مهم ترین نکات برندسازی

چگونه برندسازی کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید با نکات مهم و کاربردی برندینگ آشنا شوید. تا اینجا با مفهوم برندینگ و نیز انواع آن آشنا شدیم. اما این نکته را نباید فراموش کرد که بدون رعایت اصول اولیه برندینگ نمی‌توان یک برندسازی مناسب و تاثیرگذار داشت. رعایت قوانین برندسازی برای هر کسب‌وکاری ضروری است. اینکه چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را هرگز نباید انجام دهیم می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف برندینگ کمک کند. در ذیل به ۱۰ مورد از نکات مهم در برندینگ اشاره می‌کنیم.

  1. اهداف، ماموریت‌ها و آرمان‌های شرکت و برند خود را بشناسید!
  2. مخاطب خود را به طور کامل بشناسید. برای چه کسانی برندسازی می‌کنید؟
  3. داستان برند خود را بشناسید و آن را برای مشتری روایت کنید!
  4. به وعده‌هایی که مشتریان می‌دهید اهمیت دهید، طرفداران یک برند بسیار ارزشمندند.
  5. منعطف عمل کنید! هیچگونه تعصبی بر روی روش‌های قبلیتان نداشته باشید!
  6. داشتن استراتژی برای برندسازی ضروری است. یک استراتژی روشن و دقیق داشته باشید!
  7. بسترهای ارتباط خود با مخاطب را بهبود ببخشید (سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و...).
  8. دسترسی مشتری به خودتان را راحت و آسان کنید!
  9. بازاریابی حرفه‌ای داشته باشید و مشتریان جدید پیدا کنید!
  10. بر روی روش‌های انتشار گسترده ویدئوها و تولیدات محتوایی تمرکز کنید!

سخن آخر

امیدوارم با خواندن این مقاله علاوه بر آشنایی با مفهوم برند، به اطلاعات کاملی درباره‌ی برندسازی دست پیدا کرده باشید. در این مقاله سعی کردیم انواع برندسازی‌ ها را نیز به شما معرفی کنیم. قطعا تاثیرگذاری بر مشتری‌ها به این وابسته است که چگونه برندسازی کنیم. بنابراین شناخت دقیق روش های برندسازی بسیار مهم است. حتما نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha