۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۶
جیب مردم به قد گرانی بازار صیفی‌جات نمی‌رسد| گوجه فرنگی همچنان پیشتاز است
بازار گزارش می‌دهد؛

جیب مردم به قد گرانی بازار صیفی‌جات نمی‌رسد| گوجه فرنگی همچنان پیشتاز است

همدان - در حالی سخن از کاهش قیمت گوجه فرنگی است که گرانی همچنان می تازد و خبری از فروکش کردن قیمت ها نیست و گرانی از میوه و اقلام مورد مصرف گرفته تا صیفی‌جات امان خرید را از مردم همدان گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: هفته گذشته به یکباره در کمتر از ۲۴ ساعت قیمت هر کیلوگرم خیار و در پی آن گوجه فرنگی در بازار خرده فروشی همدان چهار تا پنج برابر شد تا آنجا که حتی قیمت به ازای هر کیلوگرم گوجه فرنگی از سوی فروشنده ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان هم مطالبه شد.

همین خبر کافی بود تا آرامش نسبی حاکم بر بازار همدان بر هم خورده و زمزمه های مردم مبنی بر اینکه امسال هم با چالش گرانی دست و پنجه نرم خواهیم کرد آغاز شود.

بررسی میدانی بازار میوه و تره بار و صیفی جات همدان هر چند گویای خلوتی آن نسبت به روزهای قبل بود اما بر این ادعا که قیمت ها افزایش دارد مهر تایید می زد که در گفتگو با مردم نارضایتی از اوضاع گرانی بیشتر ملموس بود.

بر همین اساس خبرنگار بازار برای بررسی بیشتر وضعیت سری به بازار سر گذر همدان که تقریباً بیشتر شهروندان برای خرید میوه و صیفی‌جات به این بازار مراجعه می‌کنند زده تا از نزدیک در جریان اوضاع قیمت میوه و صیفی‌جات قرار بگیرد.

تا زمزمه و خبری مبنی برافزایش احتمالی حقوق شنیده می‌شود اوضاع بازار به هم می‌ریزد و اضافه شدن حقوق بهانه می‌شود تا همه‌چیز گران شود

مرد جوانی که یک کیسه به نظر سه کیلویی سیب‌زمینی در دست داشت و مغازه‌های این گذر را به‌آرامی طی و قیمت‌ها را بررسی می‌کرد در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه تا زمزمه و خبری مبنی برافزایش احتمالی حقوق شنیده می‌شود اوضاع بازار به هم می‌ریزد و اضافه شدن حقوق بهانه می‌شود تا همه‌چیز گران شود، گفت: ثبات قیمت‌ها کوچک‌ترین خواسته مردم از مسئولان است.

جیب مردم به قد گرانی بازار صیفی‌جات نمی‌رسد| گوجه فرنگی همچنان پیشتاز است

وی بابیان اینکه حدود یک سال از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد اما به نظر می‌آید هنوز در مدیریت بازار اقدام قابل‌توجهی صورت نگرفته است، گفت: اینکه قیمت‌ها از این هفته تا آن هفته این‌همه اختلاف داشته باشد ناراحت‌کننده است.

خانم تقریباً مسنی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه ماه رمضان است اما به‌جای اینکه رحمت و فراوانی در سفره‌های مردم بیاید به نظر می‌رسد رفته‌رفته سفره‌ها خالی‌شده و گرانی آن‌چنان است که دیگر دست مردم برای خرید بسته‌شده است، گفت: وقتی قیمت برخی اجناس را می‌بینیم سال‌های قبل یادمان می‌آید که انگار گران شدن برخی محصولات مانند گوجه‌فرنگی در این مقطع از سال را باید مداوم ببینیم چراکه به یاد دارم پارسال هم با این مشکل روبرو شدیم.

وقتی احتمال تکرار مشکلی وجود دارد مسئولان باید تدبیر لازم را داشته باشند
وی بابیان اینکه وقتی احتمال تکرار مشکلی وجود دارد مسئولان باید تدبیر لازم را داشته باشند، گفت: البته امروز قیمت گوجه‌فرنگی کمی معقول‌تر شده چراکه هفته گذشته قیمت تا کیلویی ۴۰ هزار تومان هم رفته بود.

یک مرد جوان هم در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با گرانی صیفی‌جات گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲۵ هزار تومان است ولی گوجه‌ای که برای فروش گذاشته‌شده به درد نمی‌خورد و کال و ناقص و نارس است.

وی بابیان اینکه شنیده‌ام که چون گوجه‌فرنگی گران شده آن‌ها را کال می‌چینند و گازی به آن می‌زنند تا رسیده به نظر برسد ولی باطنش کال است، گفت: روا نیست که هرماه گران شدن کالاها به دغدغه‌ای جدی برای مردم تبدیل شود.

وی بابیان اینکه مدتی بود خبری از تشکیل صف برای خرید اقلام اساسی در بازار همدان نبود اما حالا وضعیت به نحوی شده که گرانی برخی محصولات حتی آن‌ها را روی دست فروشنده گذاشته و خریداری ندارند، گفت: از این موضوع که بگذریم دو قیمتی شدن اقلام و کالاها نیز دردسر دیگری برای مردم است.

برخی اعلام می‌کنند روی قیمت درب کارخانه باید ۳۰ درصد مبلغ درج‌شده اضافه شود برخی ۴۰ درصد اضافه می‌کنند و برخی هم در پاسخ به سؤالت ناتوان هستند و این وضعیت باعث سردرگمی مردم شده است

وی بابیان اینکه در خرید یک کالا از چند فروشگاه هرکدام یک نرخ را اعلام می‌کنند و معلوم نیست قیمت نهایی که خریدار باید به فروشنده پرداخت کند چگونه محاسبه است، گفت: برخی اعلام می‌کنند روی قیمت درب کارخانه باید ۳۰ درصد مبلغ درج‌شده اضافه شود برخی ۴۰ درصد اضافه می‌کنند و برخی هم در پاسخ به سؤالت ناتوان هستند و این وضعیت باعث سردرگمی مردم شده است.

جیب مردم به قد گرانی بازار صیفی‌جات نمی‌رسد| گوجه فرنگی همچنان پیشتاز است

مردی که خود را راننده تاکسی معرفی کرد نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به گرانی برخی میوه‌ها و سبزی‌ها گفت: اعتصاب کامیون دارها باعث گرانی صیفی‌جات شده است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: کامیون دار قیمت‌ها را به‌صورت مسافتی حساب می‌کند؛ به‌طور مثال اگر مسافت از بندرعباس تا همدان یک هزار و دویست کیلومتر باشد هر کیلومتر را ۱۰ هزار تومان حساب می‌کنند و رقمی حدود ۱۲ میلیون می‌شود ضمن اینکه از طرفی هم لوازم جانبی و تعمیر ماشین‌های سنگین از قبیل لاستیک و لوازم داخلی خودرو گران شده و برایشان به‌صرفه نیست با این قیمت کیلومترها مسیر را به جاده بزند و بار جابجا کند.

بدون شک تمام عوامل اعم از تولید، عرضه و پخش و توزیع در بسامانی یا نابسامانی بازار و همچنین تنظیم و عدم بازار تنظیم تأثیر مثبت و منفی خود را برجای می‌گذارد اما در این میان مصرف‌کنندگان که در جریان اهم اتفاقات نیستند یا با سود یا ضرر و زیان مواجه می‌شوند که البته متأسفانه در چند سال اخیر سودی برای مصرف‌کنندگان نداشته و در برهه‌های مختلف مصرف‌کنندگان با نوسانات بازار عرضه مواجه بودند و با جولان گرانی‌ها سفره‌ها و سبد معیشتی آن‌ها کوچک و کوچک‌تر شده است.

می‌طلبد که مسئولین بیشتر در فکر برقراری امنیت اقتصادی مردم باشند چراکه در چند سال اخیر سفره‌های معیشتی مردم تحت سیطره شدید نوسانات بازار کوچک‌شده و اکثریت قدرت خرید حتی مایحتاج روزانه خود را ندارند و به‌شدت تحت‌فشار مالی قرار هستند و دیگر بیشتر از این تاب‌وتوان هجمه‌های پی‌درپی گرانی را ندارند

به هر ترتیب شهروندان به جهت خرید مایحتاج ضروری روزانه به بازار مراجعه دارند و خریدهای ضروری خود را نمی‌توانند متوقف کنند از این حیث می‌طلبد که مسئولین بیشتر در فکر برقراری امنیت اقتصادی مردم باشند چراکه در چند سال اخیر سفره‌های معیشتی مردم تحت سیطره شدید نوسانات بازار کوچک‌شده و اکثریت قدرت خرید حتی مایحتاج روزانه خود را ندارند و به‌شدت تحت‌فشار مالی قرار هستند و دیگر بیشتر از این تاب‌وتوان هجمه‌های پی‌درپی گرانی را ندارند.

پیرو تهیه گزارش‌ها میدانی از بازار صیفی‌جات بر آن شدیم که با مسئولین نیز گفتگویی داشته باشیم که از این حیث به سراغ رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان رفتیم که شرح گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

رضا البرزی‌ در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه گرانی صیفی‌جات به دلیل مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای بود که هم‌اکنون این مشکل رفع شده است، اضافه کرد: به‌اندازه کافی صیفی‌جات وارد میدان بارشده و در بازار عرضه و توزیع می‌شود.

البرزی عنوان کرد: قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در میدان بار ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است که توسط خرده‌فروشان با ۳۰ درصد افزایش قیمت تقریباً ۱۵ تا ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

جیب مردم به قد گرانی بازار صیفی‌جات نمی‌رسد| گوجه فرنگی همچنان پیشتاز است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان مشکل اصلی بالا رفتن قیمت صیفی‌جات را مشکلات حمل‌ونقل و کمبود ماشین‌های سنگین عنوان کرد و گفت: مشکل حمل‌ونقل مرتفع شده و در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شده است.

البرزی‌ در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه چرا صیفی‌جاتی مثل گوجه‌فرنگی در ظاهر رسیده‌اند ولی داخل آن‌ها کال است، عنوان کرد: برخی اقلام به دلیل دوری مسافت و ازآنجاکه باید از شهرهای دیگر به سمت محل موردنظر حمل شود زودتر چیده می‌شوند و اگر گوجه‌فرنگی‌ها به‌صورت کاملاً رسیده چیده و حمل شوند در مسیر تا به همدان خراب خواهند شد بنابراین باید کمی نارس چیده شوند تا سالم به دست مصرف‌کننده برسد ضمن اینکه در حال حاضر گوجه‌فرنگی‌های خوبی در بازار در حال توزیع است.

خرده‌فروشان و مغازه‌داران مجاز هستند که قیمت میوه و تره‌بار را تا ۳۰ درصد افزایش دهند و در این رابطه برگ خرید خرده‌فروشان بررسی می‌شود

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان با عنوان اینکه قیمت میوه و تره‌بار در میادین بار تعیین و مصوب می‌شود، اضافه کرد: خرده‌فروشان و مغازه‌داران مجاز هستند که قیمت میوه و تره‌بار را تا ۳۰ درصد افزایش دهند و در این رابطه برگ خرید خرده‌فروشان بررسی می‌شود و باید برگ خرید معتبر داشته باشند و به قیمتی که میوه و تره‌بار از میدان بار خریداری‌شده ۳۰ درصد اضافه و کالا به دست مصرف‌کننده برسد.

البرزی‌ با عنوان اینکه، اکثر میوه و صیفی‌جات از شهرستان جیرفت و مناطق جنوب کشور وارد بازار همدان می‌شود، اضافه کرد: در چند روز آتی با واردات محصولات کشاورزی به استان همدان مشکلات موجود حل می‌شود و امیدواریم قیمت‌ها مناسب باشد.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان همدان عنوان کرد: به دلیل حاکم بودن اقلیم سرد در همدان معمولاً محصولات باغی آن در اوایل تابستان وارد بازار می‌شود ولی از مناطق دیگر نوبرانه ها و سبزی‌ها وارد استان می‌شود.

تاریخ گواه آن است بازار همدان طی چند سال اخیر در فصل بهار و به خصوص فروردین و اردیبهشت ماه هر مرتبه بابت نایاب شدن کالا یا محصولی با تنش همراه شده که امسال این قرعه به نام صیفی جات افتاد بنابراین به نظر می رسد باید پیش از آنکه چنین مشکلاتی دامنگیر بازار شود فکر چاره بود و جلوی این اتفاقات را گرفت.

کد خبر: ۱۴۴٬۳۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha