۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۰
بازار بی‌رمق میوه در همدان| وارداتی‌ها سردمدار گرانی هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار بی‌رمق میوه در همدان| وارداتی‌ها سردمدار گرانی هستند

همدان - بازار میوه همدان این روزها درحالی همچنان در سوت و کوری به سر می برد که میوه های وارداتی سردمدار گرانی هستند تا آنجا که خرید دو یا سه نوع میوه توسط مردم به ندرت مشاهده می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار میوه همدان در آستانه شب عید روزهای نسبتاً خلوتی را پشت سر می‌گذارد؛ گویی خرید میوه هنوز در اولویت مردم قرار نگرفته که البته گرانی برخی میوه ها به ویژه میوه های وارداتی و موز نیز بر این روند اثرگذار است.

روزهایی که به سوت و کوری آن گره خورده و فروشندگان میوه امید دارند تا از بیستم اسفندماه شاهد رونق بازار باشند؛ به نوعی که یکی از همین فروشندگان میوه به خبرنگار بازار گفت: گویی یک سکوت تمام بازار را در برگرفته تا آنجا که میوه ها در زمان بعدازظهر و عصرها با قیمت مناسبی به فروش می روند چراکه فروشندگان نگران این خریدهای محدود مردم هستند.

وی با بیان اینکه سعی می کنم در این وضعیت بار کمتری از میدان میوه و تره بار بیاورم، اظهار کرد: سال ها است که در عرصه فروش میوه فعالیت دارم و همیشه در این موقع از سال بازار شور و شوق خاصی دارد اما الان وضعیت چنین نیست.

سری به سرگذر همدان به عنوان یکی از محل های اصلی عرضه میوه در سطح خرد می زنیم، بازار خالی از تب و تاب بوده و روال عادی دارد.

امسال برای ایام نوروز خرید میوه نخواهیم داشت
یکی از شهروندان همدانی در گفتگو با خبرنگار بازار عنوان کرد: متاسفانه وضعیت به سمتی رفته که میوه های سرگذر هم با میوه های داخل شهر تفاوت قیمتی ندارند، میوه ها محلات با همین کیفیت و قیمت به فروش می رسند و واقعاً دیگر به صرفه نیست که به سرگذر بیاییم و از این محل خرید کنیم.

وی با بیان اینکه کاش می شد در محلاتی که جمعیت بیشتری دارند، غرفه های عرضه میوه به صورت ثابت دایر و میوه در محلی مناسب مانند میوه و تره بار تهران به فروش می رسید؛ اظهار کرد: باید قیمت میوه ها تحت نظارت مسئولین باشد، نه آن که در یک محله شاهد این باشیم که موز، خیار و گوجه با قیمت های بالا به فروش می رسند.

امسال خرید میوه ای نخواهیم داشت، مهمانی نداریم بدین ترتیب در حدی که برای خانواده چهار نفره خود همیشه میوه می خریم؛ امسال هم میوه خواهیم خرید

این بانوی همدانی در پاسخ به اینکه برنامه شما برای خرید میوه های عید چیست؟ عنوان کرد: امسال خرید میوه ای برای ایام نوروز نخواهیم داشت، مهمانی نداریم بدین ترتیب در حدی که برای خانواده چهاره نفره خود همیشه میوه می خریم؛ امسال هم میوه خواهیم خرید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته با جعبه و سبد برای میزبانی از میهمانان نوروزی میوه خریداری می کردیم، گفت: دیگر خبری از رونق دید و بازدیدهای نوروزی نیست.

بازار بی رمق میوه در همدان| وارداتی‌ها سردمدار گرانی هستند

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه بازار میوه همدان در حال حاضر در رکود کامل است، گفت: این روزها مردم به ندرت میوه می خرند؛ چراکه میوه ایام تعطیلات را معمولا روزهای آخر اسفند خریداری می کنند و در حال حاضر اولویت شهروندان خرید لباس و سایر مایحتاج زندگی است.

رضا البرزی با اشاره به اینکه در روزهای پایانی سال رونقی در سایر بازارها ایجاد شده اما بازار میوه فعلا راکد است، اضافه کرد: مردم اولویت های دیگر زندگی خود مانند پوشاک را خریداری می کنند و هیجان در بازار میوه شب عید هنوز شروع نشده است.

وی با بیان اینکه بازار فعلی میوه و تره بار همدان در رکود است، عنوان کرد: سرانه مصرف میوه مردم همدان در اسفند ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته مقداری کمتر شده است.

در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار میوه نداریم و همه نوع میوه در بازار همدان موجود است

البرزی با بیان اینکه معمولا بازار میوه شب عید از روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفند به بعد شروع می شود و مردم به ذخیره سازی میوه برای ایام تعطیلات روی می آورند، مطرح کرد: در حال حاضر هیچ کمبودی در بازار میوه نداریم و همه نوع میوه در بازار همدان موجود است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان همدان در ادامه بیان کرد: قیمت بعضی از سبزیجات مثل هویج، کاهو و کلم کاهش داشته مثلاً در حال حاضر هویج با قیمت خیلی کم در بازار فروخته می شود و به عبارتی افت قیمت داشته است.

وی با اشاره به اینکه قیمت میوه ها در بازار همدان ثابت است، عنوان کرد: افزایش قیمت در بازار میوه همدان نداشتیم و با توجه به اینکه امسال تولید میوه زیاد بود ذخیره سازی خوبی در بخش دولتی انجام شده که به موقع وارد بازار می شود.

البرزی با اشاره به اینکه انتظار داریم رونق روزهای آخر اسفند به بازار میوه هم برسد، اضافه کرد: در حال حاضر گران ترین میوه، موز و میوه های خارجی هستند و تره بار و سبزیجات نیز با پایین ترین قیمت در بازار همدان به فروش می رسد.

بازار بی رمق میوه در همدان| وارداتی‌ها سردمدار گرانی هستند

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۳۰۰ تن سیب و ۶۰۰ تن پرتقال برای شب عید تقاضا دادیم، گفت: امسال این مقدار ۱۰۰ درصد بیشتر از پارسال است و یک هزار و ۸۰۰ تن میوه برای شب عید تهیه شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

حسین فضلی با اشاره به اینکه بر این اساس ۶۰۰ تن سیب و یک هزار و ۲۰۰ تن پرتقال برای تعطیلات نوروزی مردم استان همدان تامین و ذخیره سازی شده است، افزود: میوه شب عید همدانی ها هم اکنون در سردخانه های استان نگهداری می شود و در این مورد هیچ کمبودی وجود ندارد.

میوه ها در قالب توزیع مستقیم از ۲۰ اسفندماه در میادین میوه و تره بار و همچنین خرید آنلاین و اینترنتی از طریق سامانه «کالارسان من» یا «بازرگام» انجام می شود

وی ادامه داد: این میوه ها در قالب توزیع مستقیم از ۲۰ اسفندماه در میادین میوه و تره بار و همچنین خرید آنلاین و اینترنتی از طریق سامانه «کالارسان من» یا «بازرگام» انجام می شود، علاوه بر این از ۲۵ اسفند در ۱۰۱ واحد توزیع میوه که برای کل استان در نظر گرفته شده میوه های شب عید توزیع می شود.

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه ۴۰ مورد از این واحدها مربوط به شهر همدان است، اظهار کرد: خوشبختانه امسال با فراوانی میوه مواجه هستیم و به دلیل اینکه باغ ها کمتر دچار سرما زدگی شدند عرضه میوه نیز نسبت به سال قبل بیشتر بود.

افزایش قیمت میوه در مقایسه با سایر اقلام و همچنین تورم چشمگیر نبود

فضلی در رابطه با نوسان قیمت میوه در بازار همدان بیان کرد: در سال جاری افایش قیمت میوه در مقایسه با سایر اقلام و همچنین تورم چشمگیر نبود، علاوه بر این هنوز قیمت میوه شب عید برای مصرف کننده مشخص نیست اما حدود ۲۵ درصد زیر قیمت بازار به فروش می رسد و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد.

بازار بی رمق میوه در همدان| وارداتی‌ها سردمدار گرانی هستند

به گفته فضلی میوه های تنظیم بازار شب عید از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند و نظارت و بازرسی ها نیز در ایام پایانی سال تشدید می شود تا شهروندان بتوانند به راحتی مایحتاج خود را فراهم کنند.

معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در پایان این گفتگو عنوان کرد: نظارت بر بازار با همکاری نهادهای متولی برقرار شده تا سودجویان بازار را مختل نکنند و احتکاری در بازار به وجود نیاید، علاوه بر این در استان همدان به اندازه کافی ذخایر استراتژیک وجود دارد و حتی در دورترین روستاها نیز اقلام توزیع می شود.

حال که از یک سو، مسئولین استان همدان بر این موضوع اصرار دارند که میوه ها در بازار به وفور وجود دارد و میوه های تنظیم بازاری نیز طی چند روز آینده راهی بازار می شوند، امید است تا نظارت ها بر نحوه توزیع و البته قیمت ها بیشتر شود تا در کنار کیفیت این میوه ها بتوان با دلخوش از این روزها نیز گذشت.

از سویی امید است تا قیمت های میوه به نحوی تنظیم شود که با جیب مردم در این روزهای اقتصادی و منتهی به سال همخوانی داشته و شاهد رونق دوباره بازار میوه و بازگشت مجدد میوه به سبدهای خانوار و البته افزایش سرانه مصرف آن در بین مردم همدان نیز باشیم.

کد خبر: ۱۳۸٬۴۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      2 0
      در شهر همدان دولت هیچ گو نه نظارت بر اقلام مصرفی ندار د چه میوه چه مواد غذای به این خاطر هر جوری که می‌خواهد عرضه می کنند
    • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      وقتی پستهای مدیریتی رانتی و.... واگذار می‌شود خبری از تخصص و شایسته سالاری نیست توقع داری مثلا بازار میوه سرو سامان داشته باشد اگر باهمین فرمان به جلو بریم تا چند ماه دیگر باید برای گندم و غله هم به مشکل میخوریم
    • میثم IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷
      0 0
      بازار میوه همدان یا همان سرگذر افتاده دست افراد سود جو وفرصت طلب.سرسوزنی نظارت نیست و اصلا صرفه اقتصادی ندارد برای خرید میوه به اونجا بریم