۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
خودرو سازان خواهان  افزایش حداقل۳۰ درصدی قیمت هستند/ قیمت پراید به ۷۴ میلیون تومان رسید
حرکت بازار خودرو ایران در مسیر خلاف جهان

خودرو سازان خواهان افزایش حداقل۳۰ درصدی قیمت هستند/ قیمت پراید به ۷۴ میلیون تومان رسید

در حالیکه کرونا تولیدو قیمت خودرو در بسیاری از کشورها را نزولی کرده، روند صعودی بهای اتومبیل درایران همچنان ادامه دارد و قیمت پراید ۱۱۱ از مرز ۷۴ میلیون تومان هم گذر کرده است.

خبرگزاری بازار- قیمت خودرو در بازار صعودی شد و پراید توانست رکورد ۷۴ میلیون تومان را هم به نام خود ثبت کند. گویا ویروس کرونا هم توان مقابله با دلال‌های بازار خودرو را نداشته است. درست در روزهایی که ویروس کرونا کسب و کارهای بسیاری را تخته کرده، معاملات خودرو پشت درهای بسته همچنان جریان دارد. آنگونه که فعالان بازار می‌گوید: نگرانی از افزایش دوباره قیمت‌ها موجب شده که خریداران بی اعتنا به خطرات احتمالی خرید و فروش غیر رسمی، تن به انجام‌این معاملات دهند. معاملاتی که هیچ رد و اثری از آنها در دفاتر ثبت اسناد رسمی‌نیست. اما گفته‌های رییس انجمن صنایع همگن و قطعه سازی نشان می‌دهد که‌این نگرانی‌ها چندان هم بیراه نیست. محمدرضا نجفی منش به بازار می‌گوید: خودروسازان درخواست افزایش ۳۰ درصدی را به ستاد تنظیم بازار ارائه دادند.

او البته گفت:‌این رقم به صورت علی الحساب است و چنانچه در آنالیزهای دقیق قیمتی مشخص شود که قیمت تمام شده خودرو بیش ازاین مقدار افزایش پیدا کرده، مشتریان باید مابه التفاوت‌این رقم را بپردازند.

بااین وجود سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان خودرو به بازار می‌گوید که بازار کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد و بسیاری مشتریان واقعی دست از خریده کشیده اند.

در حالی که فروش در اروپای غربی و کانادا نصف شده ، اما در بازار مجازی ایران بر عکس روند بازار جهان و روند  کسادی داخلی  بازار فروردین ماه و عوامل دیگری چون تعطیلی دفاتر ثبت اسناد و مراکز شماره گذاری  همچنان  قیمت ها  رو به افزایش است. 

فروردین متفاوت بازار خودرو

کرونا بازار خودرو جهان را حسابی راکد کرده است. فروش خودروها درایالات‌متحده در ماه مارس با ۳۸.۶ درصد کاهش به ۹۸۳ هزار واحد رسید که پایین‌ترین سطح از مارس سال ۲۰۰۹ است، ‌این در حالی است که فروش خودرو در کانادا نیز به نصف رسیده است. براساس گزارش مرکز پیش‌بینی تولید خودرو (LMC)، فروش خودرو در اروپای‌غربی نیز از نصف هم بیشتر کاهش یافته و آمریکای لاتین نیز شاهد کاهش چشمگیر خودرو بوده است. شرایط در چین هم به قدری نگران کننده است که دولت‌این کشور تصمیم به پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار یارانه نقدی برای خرید خودرو گرفته است. طبق اعلام انجمن تولید کنندگان خودرو در چین، میزان فروش خودرو در چین در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به گذشته ۴۲ درصد کاهش یافته است.

اما شرایط درایران کاملا برعکس است. بازار خودرو که معمولا در فروردین حسابی سوت و کور است، ‌این روزها حسابی پر رونق شده و حتی تعطیلی دفاتر ثبت اسناد رسمی‌و مراکز شماره گذاری و تعویض پلاک هم نتوانسته مانع انجام معاملات در آن شود.

پراید ۷۴ ‌میلیون تومانی در آگهی‌های آنلاین

درست در روزهایی که بازار رسمی خودرو تعطیل است، آگهی‌دهندگان در فضای مجازی نرخ‌های عجیب‌وغریبی را برای پرایدهای فایل‌شده اعلام می‌کنند. این روزها  قیمت پراید در فضای مجازی حتی تا مرز ۷۴ ‌میلیون تومان نیز پیشروی کرده است. نادری یکی از فعالان بازار دراینباره به خبرنگار ما می‌گوید: در حال حاضر هر دستگاه پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ حدود ۶۹ میلیون تومان و پراید ۱۳۱ حدود ۷۴ میلیون تومان قیمت خورده است. به گفته او، بهای یک دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم ۱۴۸ میلیون تومان و پژو 206 تیپ ۲ هم ۱۲۱ میلیون تومان تعیین شده است. قیمت پژو ۴۰۵ هم‌این روزها رکورد ۱۰۷ میلیون تومان را به نام خود ثبت کرده است.

این فعال بازار در حالی از رونق معاملات خودروهای صفرکیلومتر مدل سال ۹۹ پشت درهای بسته خبر می‌دهد که رییس اتحادیه فروشندگان خودرو می‌گوید: قیمت‌های اعلام شده در فضای مجازی غیر واقعی بوده و تنها برای مهک زدن بازار روی سایت‌ها قرار گرفته است.

مراقب کلاهبرداران بازار باشید

«مشتری در بازار نیست». ‌این بخشی از گفته‌های رییس اتحادیه فروشندگان خودرو به بازار است که معتقد است خرید و فروش‌هایی که‌این روزها در فضای مجازی در حال انجام است، توسط دلال‌ها صورت می‌گیرد و سهم مصرف کنندگان واقعی خودرو از آن صفر است. بااین وجود سعید موتمنی به خریداران خودرو هشدار می‌دهد که مراقب باشید به هوای چند میلیون سود بیشتر دارایی خود را از دست ندهید. او می‌گوید: برخی سعی دارند با حرف‌هایی همچون‌اینکه قیمت خودرو به زودی افزایش پیدا می‌کند از شرایط موجود و تعطیلی دفاتر سوء استفاده کنند و دارایی مردم را از چنگشان درآورند.

دولت حمایت نکند، تولید خودرو کمتر می‌شود

در سال ۹۸ تولید انواع خودرو در کشور به ۸۳۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه رسید که نسبت به سال ۹۷ با افت ۱۳ درصدی همراه بوده است. هر چند که معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از هدف گذاری برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۹ خبر می‌دهد اما رییس کمیسیون بهبود محیط کسب وکار و رفع موانع تولید می‌گوید که در صورت ورود شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو، تعیین دستوری قیمت‌ها و نبود حمایت‌های کافی نه تنهااین هدف گذاری محقق نمی‌شود بلکه تولید خودرو حتی از سال ۹۸ هم کمتر خواهد بود.

حال‌این پرسش مطرح است که سرنوشت قیمت پس از بازگشایی نمایشگاه‌های خودرو و فعال شدن بازار، چه خواهد شد؟ ‌ایا قیمت‌هایی که‌این روزها در فضای مجازی حسابی خبر ساز شده، خود مبنای خرید و فروش در بازار آزاد خواهد بود یااینکه بازار نه چندان پر رونق خودرو، کمی‌محتاط تر سال ۹۹ را شروع خواهد کرد.

کد خبر: ۱۴٬۴۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha