۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
تگرگ و سرما به ۴۰۰ هکتار مزارع کلزای استان مرکزی خسارت زد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تگرگ و سرما به ۴۰۰ هکتار مزارع کلزای استان مرکزی خسارت زد

اراک - مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی مرکزی سطح زیر کشت مزارع کلزای استان را یک هزار و ۳۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: از این میزان ۴۰۰ هکتار در حد ۲۰ درصد دچار خسارت تگرگ و سرمازدگی شده‌اند.

علیرضا کیشانی در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص میزان خسارات ناشی از تگرگ در مزارع استان مرکزی اظهار داشت: سطح زیر کشت مزارع کلزا در استان یک هزار و ۳۰۰ هکتار است که از این میزان ۴۰۰ هکتار در حد ۲۰ درصد دچار خسارت تگرگ  و سرما شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در زراعت گندم و جو هنوز آمار دقیقی خسارت مشخص نیست، گفت: در برخی شهرستان ها خسارت جزیی داشتیم که توصیه های لازم برای ترمیم مزارع شده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی در خصوص تحقق شعار سال در زمینه کشاورزی عنوان داشت: داشتن افزایش عملکرد در واحد سطح از اهمیت زیادی برخوردار است و ما نیز در کشاورزی استان به دنبال افزایش سطح نیستیم، بلکه افزایش تولید در واحد سطح را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به افزایش تولید در واحد سطح در استان مرکزی این ظرفیت را داریم که جهش خوبی داشته باشیم، گفت: استفاده از برخی پارامترهای به‌زراعی و به‌نژادی در صورت عملکرد کشاورزان افزایش تولید را محقق خواهد کرد.

کیشانی در خصوص عملیات به‌نژادی افزود: اگر کشاورزان از این عملیات استفاده کنند ۲۰ درصد افزایش عملکرد خواهند داشت.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی پارامترهای دیگری را مثل تاریخ کاشت، عمق کاشت، تنظیم بذرکاران، تغذیه مزارع، آبیاری به موقع و مبارزه با بیماری و آفات را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: در حال حاضر کشاورزان برای جهش تولید در گندم و جو بهترین کاری که می توانند انجام دهند مبارزه با علف های هرز است که این علف‌ها تا ۲۵ درصد می توانند به تولید آسیب وارد کنند.

وی افزود: مبارزه با بیماری های احتمالی زنگ گندم و سن گندم نیز علاوه بر افزایش تولید کیفیت گندم را نیز افزایش خواهد داد، لذا توصیه ما به همه کشاورزان این است که شاخص های به‌زراعی و به‌نژادی را گسترش دهند تا تولید بیشتری را داشته باشیم.

کیشانی با تاکید بر اینکه همکاری بخش دولتی و خصوصی که کشاورزان هستند برای تحقق شعار «جهش تولید» جامه عمل می‌پوشاند، گفت: توصیه ما این است که کشاورزان به نظرات کارشناسان بخش کشاورزان دقت کنند و در گندم، جو و کلزا، تغذیه مزارع و مبارزه با سن گندم و علف‌های هرز و سم پاشی به موقع را در دستور کار قرار دهند تا نتیجه مثبت حاصل شود.

کد خبر: ۱۴٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha