۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
تنها موضوع باقی مانده توافق هسته ای حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکاست
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

تنها موضوع باقی مانده توافق هسته ای حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکاست

«مارک فینو» معتقد است تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات وین حذف سپاه از لیست تروریستی آمریکاست.

بازار؛ گروه بین الملل: حسین امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گفتگوی تلفنی وزیر خارجه مجارستان در مورد مذاکرات وین اعلام کرد که با توجه به ابتکارات ایران، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است که از طریق مذاکره‌ کننده ارشد اتحادیه اروپا تبادل پیام در مورد آن‌ها ادامه دارد. امیرعبداللهیان بر جدیت ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و پایدار در صورت واقع‌بینی طرف آمریکایی تاکید کرد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز چندی پیش گفته بود آنچه در وین شاهد آن هستیم به خاطر رویکرد آمریکا است؛ آمریکا در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته است و تلاش می‌کند موضوعات باقی‌مانده را گروگان مسائل داخلی خود کند.

وی تاکید کرده بود: ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در تشریح سفر اخیر «انریکه مورا» به تهران گفته بود: آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند.

خطیب‌زاده با بیان اینکه پاسخ ما به سوالات مطرح شد و درخواست ما نیز روشن بود، افزود: ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.

در خصوص آخرین تحولات در ارتباط با احیای برجام و مذاکرات وین خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید.

«فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

*مذاکرات وین در حال حاضر نیازمند تصمیمات سیاسی از سوی ایران و آمریکاست. عمده ترین موضوع باقی مانده از نظر شما چیست؟
ظاهراً موضوع مهم باقی مانده حذف سپاه از لیست سازمان های تروریستی توسط آمریکاست.

*گفته می شود حذف سپاه از لیست تروریستی مهمترین موضوع باقیمانده در مذاکرات است. «رابرت مالی» هم اعلام کرده حتی با خارج شدن سپاه از لیست تروریستی آمریکا، این گروه تحت تحریم باقی خواهد ماند. با وجود این دلیل سرسختی آمریکا در این خصوص چیست؟
بدیهی است که این یک موضوع بسیار حساس در سیاست داخلی ایالات متحده است. بایدن به دلیل اکثریت محدودش در کنگره، نمی‌خواهد متهم به ضعف شود و این تصور را ایجاد کند که از تروریسم حمایت می‌کند.

*نمایندگان کنگره به دنبال این هستند تا قانونی را مصوب کنند که خارج کردن سپاه از لیست تروریستی توسط دولت آمریکا نیازمند تصویب کنگره باشد. اگر این مساله اتفاق بیفتد راهکار دولت بایدن برای آن چیست؟
البته، این کار را برای رئیس جمهور سخت تر می کند، زیرا او نمی تواند روی حمایت گسترده در کنگره، از جمله در میان دموکرات ها، به ویژه با برگزاری انتخابات میان دوره ای در نوامبر حساب کند.

*وزیر خارجه ایران در گفتگو با همتای مجارستانی خود اعلام کرد پیشرفتهای مهمی در مذاکرات حاصل شده است، اما همچنان برخی موضوعات مهم بین ایران و آمریکا باقی مانده است. ارزیابی شما از سخنان وی چیست؟
بله این درست است. اروپایی‌ها معتقدند که به نوبه خود تمام تلاش خود را برای احیای برجام انجام داده‌اند و آخرین مانع بین ایران و آمریکا باید حل شود.

*«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است ایران اسنادی را ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فرستاده است و آن‌ها را بررسی کرده اند و احتمالاً نمایندگان آژانس برای مرور مطالب و مرور پاسخ‌ها و جمع‌بندی به ایران بیایند. آیا تصور می کنید اختلاف ایران و آژانس در خصوص موارد مرتبط با اسناد نتانیاهو به صورت مستقل حل و فصل می شود با سرنوشت آن به برجام گره خورده است؟
همه اختلافات بین آژانس و ایران همانطور که باید به صورت دوجانبه حل شده است، اما این که باشد یا نباشد می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر مذاکرات برجام داشته باشد.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha