۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
قیمت مسکن در استان سمنان رو به گرانی| مالکان از فروش خودداری می‌کنند
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

قیمت مسکن در استان سمنان رو به گرانی| مالکان از فروش خودداری می‌کنند

شاهرود- مولایی، کارشناس مسکن با بیان اینکه کمبود عرضه، خانه‌های استان سمنان را گران‌تر می‌کند، گفت: امروز مالکان، خانه‌هایشان را نمی‌فروشند تا گران‌تر شود.

محسن مولایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه پیش بینی می شود قیمت خانه در استان سمنان بالاتر برود، تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ کمبود عرضه خانه برای فروش است که متاسفانه توازن را از دست می دهد و در نتیجه شرایطی به وجود می آید که مردم قشر متوسط از خانه دار شدن، دورتر می شوند.

وی با بیان اینکه همیشه تقاضا برای خرید خانه در شهرهای استان سمنان وجود دارد اما مشکل عرضه برای فروش است، ابراز کرد: امروز بسیاری مالکان خانه هایشان را خالی نگه می دارند اما آنها را نمی فروشند لذا اعتقاد دارند که قیمت ها بالاتر نیز می رود و آن زمان می توانند خانه را بفروشند اما اتفاقی که رخ می دهد چیست؟ هر زمان که مالکان با این تفکر خانه را نمی فروشند و حاضر هستند خالی نگهدارند اما به مستاجر ندهند، به همان نسبت تورم و گرانی بالاتر می رود در نتیجه توقع سود از سوی مالکان هم بیشتر می شود لذا خانه مدت ها خالی می ماند.

برخی برای مذاکرات صبر کرده‌اند
این کارشناس مسکن با بیان اینکه بسیاری از مردم برای مذاکرات هسته ای منتظر مانده اند، گفت: برخی هستند که می خواهند قبل از مذاکرات ملک بخرند اما از آنجا که عرضه وجود ندارد، موفق نمی شوند برخی نیز اعتقاد دارند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد خانه ارزان می شود در نتیجه اظهار نظر واحد و دقیقی برای قیمت خانه در استان سمنان فعلا وجود ندارد.

همیشه تقاضا برای خرید خانه در شهرهای استان سمنان وجود دارد اما مشکل عرضه برای فروش است

مولایی با بیان اینکه رفتار بازار اما نشان می دهد که رکورد در بخش عرضه حاکم شده است، تاکید کرد: افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن به عرضه پائین و تقاضای بالا باز می گردد و تا زمانی که خانه های خالی روی هم تل انبار شوند اما کسی آنها را نفروشد شرایط همین گونه خواهد بود.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه ساخت دیگر عامل گرانی مسکن در سال جاری خواهد بود، گفت: پیش بینی می شود با این روند تورمی، گرانی به لوازم و مصالح ساختمانی هم برسد کمااینکه همین حالا نیز چنین شده است لذا به نظر می رسد در بهار سال ۱۴۰۱ شاهد رشد قیمت مسکن در شهرهای استان سمنان باشیم.

عوامل بیرونی
این کارشناس با بیان اینکه متاسفانه عوامل بیرونی دست به دست هم می دهند تا به قیمت ها دامن نیز زده شود، افزود: عملاً شاهد هستیم که در یک دهه اخیر حداقل قیمت گذاری از دست اتحادیه و دولت و ... خارج شده و به صورت علنی به دست دلالان و مافیا و مردم و سازندگان افتاده است در نتیجه هر کس هر میزانی که بتواند می فروشد بدون اینکه اصلا قاعده ای وجود داشته باشد. از سوی دیگر متاسفانه باید اذعان کرد که دولت سیزدهم هم علیرغم تمام وعده هایی که می داد در این ۹ ماه کاری برای مسکن نکرده است.

رفتار بازار اما نشان می دهد که رکورد در بخش عرضه حاکم شده است

مولایی بیان کرد: امروز رویه به این صورت است که یک نفر خانه ای را می سازد آن را به بالاترین قیمت برای عرضه می گذارد و شاید یک سال هم مشتری با آن قیمت برای منزلش پیدا نشود اما همان قیمت گذاری عجیب و غیر منطقی وی باعث می شود تا خانه های اطراف هم بر قیمت هایشان بیفزایند و به یکباره قیمت یک خیابان به صورت نجومی بالا می رود.

وی با بیان اینکه اولین خانه هر کوچه، قیمت تمام نواحی دو و بر را مشخص می کند و در نتیجه فرد مالک آن خانه تعیین می کند که شرایط چه باشد لذا باید گفت هیچ وقت بازار مسکن این چنین بی حساب و کتاب نبوده است، افزود: در این شرایط طبیعی است که قیمت ها فقط به سمت صعود پیش برود زیرا اگر گران نشود عرضه ای وجود ندارد و در نتیجه بازار تحت یک شرایط غیرمنطقی کنترل می شود و روز به روز به قیمت خانه افزوده خواهد شد.

عرضه رشد کند
این کارشناس در پاسخ به سوالی درباره اقداماتی که می بایست در راستای کنترل بازار مسکن صورت گیرد، بیان کرد: شاید انبوه سازی بتواند قدری به عرضه مسکن در شهرهای استان سمنان کمک کند و بتواند انحصار را بشکند وگرنه شما جور دیگری نمی توانید فردی را مجبور به فروش خانه اش کنید تا آن زمان که خودش با قیمت بالاتری آن را نفروشد.

اولین خانه هر کوچه، قیمت تمام نواحی دو و بر را مشخص می کند و در نتیجه فرد مالک آن خانه تعیین می کند که شرایط چه باشد

مولایی با اشاره به مالیات خانه های خالی، بیان کرد: این طرح جواب نمی دهد زیرا کسی که خانه اش را دو میلیارد تومان در جای متوسط شهری مانند شاهرود قیمت گذاشته در صورتی که محکوم به پرداخت ۲۰۰ میلیون تومان مالیات شود آنقدر صبر می کند تا خانه را دو نیم میلیارد بفروشد تا جبران آن مالیاتی که داده شود در نتیجه مالکان را مجبور به افزایش قیمت ها می کند نه اینکه کاهش آن! پس باید به دنبال راهکار دیگری رفت که از جمله آن ساماندهی روش های قیمت گذاری و انبوه سازی برای رشد عرضه است.

وی در خاتمه افزود: موضوع دیگر در شهرهای استان سمنان این است که بازار در هر شهری توسط چهار، پنج مافیا اداره می شود که همه چیز را در دست دارند حتی برخی دست اندرکاران را هم با خود همراه ساخته اند برای مثال پنج نفر در شاهرود، شش نفر در سمنان و ... تصمیم می گیرند که امروز چه بلایی بر سر قیمت فلان محله شهر بیاید و پس فردا چه تاثیری در قیمت دیگر محله شهر داشته باشد. اینها اغلب کسانی هستند که در کنار بنگاه داری خودشان هم وارد ساخت و ساز شده اند و در نتیجه آنقدر بزرگ شده اند که به بازار ها سمت و سو می دهند عجیب تر اینکه برخی را مجبور به فروش می کنند برخی را مجبور به خرید! و کسی هم جلودار این افراد نیست.

کد خبر: ۱۴۴٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha