۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۴
خطر ورشکستگی شرکت‌های دانش بنیان در فضای تورمی

خطر ورشکستگی شرکت‌های دانش بنیان در فضای تورمی

ماهیت شرکت‌های دانش بنیان بر اساس تحقیق و توسعه است. وقتی شرایط تورمی باشد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه توجیه خود را از دست می‌دهد و نابودی این شرکت‌ها و تولیدات آنها قطعی می‌شود.

به گزارش بازا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، محمد حسن زاده استاد دانشگاه با بیان اینکه ماهیت فعالیت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان این است که از مرحله نوآوری شروع شده و این فرآیند تا رسیدن به تولید یک محصول، تجاری سازی و بازاریابی آن ادامه دارد گفت: فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نسبت به شرکت‌های سنتی از مرحله شروع تا رسیدن به تولید، مدت زمان زیادی می‌طلبد. این فعالیت‌ها به ثبات بیشتری نیازمند هستند. به عبارت دیگر فضای اقتصاد کلان باید ثبات بیشتری داشته باشد. در فضای تورمی شرکت‌های دانش بنیان آسیب پذیری بیشتری خواهند داشت.

محمد حسن زاده در ادامه گفت: زمانی که در اقتصاد تورم وجود داشته باشد اقدام به هرگونه سرمایه‌گذاری در تولید هم کاهش می‌یابد. کاهش سرمایه‌گذاری در تولید در فعالیت‌های زمان بر بیشتر خود را نشان می‌دهد. ماهیت تولید در بخش دانش بنیان بسیار پر ریسک است. وقتی شرکت دانش بنیان یک محصول جدید را وارد بازار می‌کند احتمال شکست آن بیشتر است. هر اندازه فضا تورمی‌تر باشد تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ارزیابی اقتصادی از فعالیت‌ها نشان می‌دهد هرقدر نرخ تورم افزایش یابد میزان توجیه‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی کاهش می‌یابد. بنابراین، تورم همه فعالیت‌های اقتصادی را به شکل سختی تحت تاثیر قرار می‌دهد. هرچه زمان تولید یا راه اندازی تولید بیشتر باشد تاثیرپذیری بیشتری خواهد داشت. بنابراین، شرکت‌های دانش بنیان و تولیدات آنها قطعا از تورم تاثیر بیشتری می‌پذیرد. به طور کلی تورم هرگونه فعالیت اقتصادی و تولیدی را ضعیف کرده و در عوض فعالیت‌های تجاری یا دلالی را که از لحاظ اقتصادی لازم هم هستند را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه گفت: در بسیاری از کشورها برای تداوم تولید تسهیلات یا یارانه‌ای جهت گسترش دامنه فعالیت ها به شرکت‌ها داده می‌شود که به دلیل پر ریسک بودن فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است. در شرکت‌های دانش بنیان صاحب ایده با استفاده از شتاب دهنده‌ها یا سرمایه‌گذاران تولید می‌کنند بنابراین تولیدکننده و سرمایه‌گذار با صاحب ایده از هم جدا هستند. در فضای تورمی تمایل به اخذ تسهیلات از نظام بانکی بیشتر می‌شود پس نظام بانکی هم به فعالیت‌هایی که ریسک کمتری دارند متمایل می‌شود. پس به این ترتیب مزیت تولید در اقتصاد دانش بنیان ارزش بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: از ویژگی‌های شرکت‌های دانش بنیان نوپا بودن آنها است. تحلیل‌ها و بررسی‌های اقتصادی نشان می‌دهد فضای تورمی شرکت‌های دانش بنیان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد زیرا این شرکت‌ها پشتوانه مالی کافی برای پاسخگویی به تغییرات بازار را ندارند. شرکت‌های دانش بنیان در ابتدای فعالیت خود کوچک و متوسط هستند اما تحلیل ها نشان می‌دهد این شرکت‌ها در فضای تورمی شکست بیشتری دارند بنابراین آسیب پذیری از فضای تورمی افزایش می‌یابد.

حسن زاده خاطر نشان کرد: ماهیت شرکت‌های دانش بنیان بر اساس تحقیق و توسعه است. وقتی شرایط تورمی باشد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه توجیه خود را از دست می‌دهد.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha