۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
احتمال افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت کالاهای دیجیتال و لپ تاپ به دلیل افزایش حقوق گمرکی
رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران عنوان کرد

احتمال افزایش ۵ تا ۶ درصدی قیمت کالاهای دیجیتال و لپ تاپ به دلیل افزایش حقوق گمرکی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: قیمت کالاهای دیجیتال ازجمله لپ تاپ به دلیل افزایش در حقوق گمرکی در روزهای آینده افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در خصوص اینکه با به نتیجه رسیدن برجام از قیمت دلار و به تبع آن قیمت کالاهای دیجیتالی مثل لپ تاپ کاسته می شود یا نه؟ گفت: من فکر می کنم که ظرف روزهای آینده، شاهد تغییر قیمتی عجیب در حوزه قیمت کالاهای دیجیتال خواهیم بود، زیرا ماخذ گمرکی کالاهای مربوط به این صنف، ۵ درصد است. نرخ گفته شده براساس دلار ۴۲۰۰ تومان، محاسبه و اخذ می شد، ولی قرار است ارز نیمایی مبنا قرار گیرد. طبق این قانون، تعرفه گمرکی ما حدود ۵۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب قیمت کالاهای دیجیتال و لپ تاپ ۵ تا ۶ درصد متناسب با تعرفه گمرکی جدید تغییر می کند.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: با اعمال حقوق گمرکی جدید، قیمت کالاهای دیجیتال و بویژه لپ تاپافزایش پیدا می کند.

فرجی ادامه داد: کالای آی تی در همه جای دنیا جزو کالاهای ضروری و آموزشی است و به همین دلیل این کالاها در کشورهای پیشرفته از مالیات برارزش افزوده (‌VAT) وی. ای. تی معاف اند؛ ولی مالیات ارزش افزوده کالاهای دیجیتال در کشور ما همانند سایر کالاها ۹ درصد است.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران با بیان اینکه دو سال گذشته اوج مصرف کالای آی تی بود، گفت: همه دانشجویان و دانش آموزان به دلیل آموزش آنلاین به سمت خرید این کالاها رفتند. به همین دلیل این کالا، یک کالای آموزشی و آکادمیک است.

فرجی ادامه داد: ما درصدد نامه نگاری با مجلس هستیم تا مالیات ارزش افزوده کالاهای دیجیتال را حذف کنیم یا کالای آی تی را جزو کالای ضروری ببریم تا ماخذ گمرکی اصلاح شود تا جلوی گرانی آن گرفته شود.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران، تقاضای لپ تاپ نسبت به مدت مشابه سال گذشته مشابه است با این تفاوت که رکود گسترده تر شده است.

فرجی دلیل رکود بیشتر را در بازار این گونه تشریح کرد: مردم منتظر نتیجه مذاکرات و ارزانی دلار هستند و امیدوارند قیمت لپ تاپ کاهش یابد.

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران گفت: نوسان نرخ ارز در دو روز گذشته موجب شده تجار دست از فروش لپ تاپ بکشند و فروش را متوقف کنند.

فرجی ادامه داد: بنابراین در هفته اول کاری در فروردین ماه هنوز قیمت ها مشخص نیست، زیرا در بحث توزیع تجار اول فروش نداشتند و هم کالا هنوز از گمرک ترخیص نشده است.

وی افزود: کالای آی تی جزو کالاهای روزمره زندگی مردم است و ضروری است بنابراین باید همانند سایر کالاهای ضروری ضریب گمرکی و ضریب مالیاتی آن تعدیل شود.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha