۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۰
تولید سالانه بالغ بر یک میلیارد تن انواع سبزیجات در جهان| جایگاه ۶ ایران در تولید گوجه فرنگی
بازار گزارش می دهد؛

تولید سالانه بالغ بر یک میلیارد تن انواع سبزیجات در جهان| جایگاه ۶ ایران در تولید گوجه فرنگی

درحالیکه بر اساس گزارشات جهانی، سالانه بیش از یک میلیارد تن انواع سبزیجات در سراسر جهان تولید می شود، گوجه فرنگی در جایگاه اول تولیدات قرار دارد و ایران نیز ششمین تولیدکننده این محصول است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که سازمان ملل متحد سال ۲۰۲۱ را به عنوان «سال بین المللی میوه و سبزیجات» اعلام کرده بود کمپین هایی راه اندازی و رویدادهایی در مورد اهمیت میوه و سبزیجات در تغذیه، مشکلات تجربه شده در فرآیند از تولید تا مصرف، تلفات، اهمیت مبارزه با گرسنگی، مشارکت میوه و سبزی در اهداف توسعه پایدار سازماندهی شد. با این وجود کارشناسان می گویند: بحث سرمایه گذاری در بخش تولید میوه و سبزیجات از یک دهه گذشته شروع شده است. ایران نیز جزو تولید کنندگان انواع سبزیجات است که برخی از این دست محصولات کشور به بازارهای صادراتی به خصوص بازار امارات و برخی کشورهای همسایه همچون عراق به خوبی راه یافته است.

بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، حجم تولید جهانی سبزیجات به طور قابل توجهی افزایش یافته است و از ۶۸۲ میلیون تن به بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن رسیده است

تولید بیش از یک میلیارد تن سبزیجات در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان| چین؛ بزرگترین تولیدکننده انواع سبزیجات
گزارشات آماری منتشر شده در خصوص تولیدکنندگان پیشرو در تولید سبزیجات تازه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد: چین با حجم تولید نزدیک به ۵۹۴ میلیون تن، تولیدکننده پیشرو بوده و پس از آن نیز هند با تقریباً ۱۴۱.۲ میلیون تن سبزیجات تازه قرار دارد.

گزارشات آماری منتشر شده جهانی همچنین نشان می دهد: بین سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰، حجم تولید جهانی سبزیجات به طور قابل توجهی افزایش یافته است و از ۶۸۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۱.۱۵ میلیارد تن در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

به گزارش فائو ایران به عنوان سومین صادر کننده بزرگ سبزیجات در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۹۱ هزار تن صادرات به ثبت رسانده است

مکزیک؛ بزرگترین صادر کننده انواع سبزیجات تازه در ۲۰۲۰| صادرات 291 هزار تنی سبزیجات ایران و جایگاه سوم در دنیا
گزارش سازمان فائو نشان می دهد: در سال ۲۰۲۰ کشور مکزیک صادراتی بالغ بر ۵۵۰ هزار تن داشته است و به این ترتیب بزرگترین کشور صادر کننده سبزیحات تازه در دنیا محسوب می شود.

این گزارشات همچنین می گوید: کشور چین نیز در مدت نامبرده بش از ۴۴۴ هزار تن سبزیجات تازه به بازارهای جهانی ارسال کرده است و به این ترتیب در جایگاه دوم جهانی قرار گرفته است.

این گزارشات همچنین نشان می دهد: ایران نیز به عنوان سومین صادر کننده بزرگ سبزیجات در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۹۱ هزار تن صادرات به ثبت رسانده است.

گزارشات فائو همچنین حاکی از این است: کشورهای «هلند با صادراتی به میزان ۲۶۷ هزار تن، ایتالیا با ۲۶۳ هزار تن، ایالات متحده با ۲۰۳ هزار تن، اسپانیا با ۱۸۶ هزار تن، هندوستان با ۱۱۰ هزار تن، فرانسه با ۶۱ هزار تن و بلژیک با صادراتی به میزان ۶۰ هزار تن» نیز در جایگاه چهارم تا دهم صادر کنندگان عمده سبزیجات تازه در سال ۲۰۲۰ قرار دارند.

گفتنی است کشورهای «مصر، تایلند، گواتمالا، عمان، آلمان، کاستاریکا، مالزی، ازبکستان و بریتانیا» نیز از صادرکنندگان سبزیجات تازه در دنیا محسوب می شوند.

ایالات متحده در ۲۰۲۰ بیشترین واردات سبزیجات را به ثبت رسانده است
از سوی دیگر گزارش سازمان فائو بیانگر این است که در مدت نامبرده ایالات متحده بیشترین واردات سبزیجات تازه را به ثبت رسانده است. به طوری که بر اساس این گزارش این کشور وارد کننده بیش از۴۵۶ هزار تن انواع سبزیجات تازه بوده است.

این در حالی است که کشور با وارداتی بالغ بر ۳۶۹ هزار تن دومین کشور وارد کننده عمده سبزیجات تازه در ۲۰۲۰ بوده است.

گزارشات فائو همچنین نشان می دهد: آلمان با ثبت وارداتی بالغ بر ۲۵۱ هزار تن در جایگاه سومین وارد کنندگان عمده سبزیجات تازه در مدت نامبرده جای گرفته است.

این گزارش همچنین حاکی است: کشورهای «کانادا، فرانسه، چین، هلند، بلژیک، بریتانیا و روسیه» نیز در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار گرفته اند.

گفتنی است کشورهای «سنگاپور، موریتانی، ژاپن، کره، لهستان، سومالی، چک، کویت و سوئیس» نیز از وارد کنندگان انواع سبزیجات تازه در جهان محسوب می شوند.

گوجه فرنگی بر اساس حجم تولید جهانی در صدر تولیدات سبزیجات پیشرو است و در ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۶ میلیون تن گوجه فرنگی در سراسر جهان تولید شده است

تولید بیش از ۱۸۶ میلیون تن گوجه فرنگی در سراسر جهان| گوجه فرنگی، پیاز و خیار؛ در صدر لیست تولیدات
گزارشات منتشر شده می گوید: در سال ۲۰۲۰ گوجه فرنگی بر اساس حجم تولید جهانی در صدر تولیدات سبزیجات پیشرو بوده است. به طوری که در مدت نامبرده بیش از ۱۸۶ میلیون تن گوجه فرنگی در سراسر جهان تولید شده است.

از سوی دیگر این گزارشات نشان می دهد: پیاز دومین محصول پر تولید در حوزه سبزیجات بوده به طوری که بیش از ۱۰۴ میلیون تن پیاز در ۲۰۲۰ در سراسر جهان تولید شده است.

این آمارها همچنین حاکی از این است که در مدت نامبرده بیش از ۹۱ میلیون تن خیار تولید شده است. پس از آن نیز سبزیجاتی همچون انواع کلم با حدود ۷۱ میلیون تن، بادماجان با تولید بیش از ۵۶ میلیون تن، قارچ با حدود ۴۳ میلیون تن تولید و هویج با تولیدی حدود ۴۱ میلیون تن در جایگاه های بعدی بیشترین سبزیجاتی که در سراسر جهان تولید و عرضه شده است قرار دارد.

گفتنی است بر اساس گزارشات جهانی بامیه جزو سبزیجاتی است که کمترین میزان تولید را در بین دیگر سبزیجات دارد به طوری که در مدت نامبرده در سراسر جهان تنها ۱۰ میلیون تن از این محصول تولید شده است. پس از آن نیز سبزیجاتی همچون نخودفرنگی با تولید حدود ۲۰ میلیون تن و لوبیا سبز با تولید ۲۳ میلیون تن قرار دارد.

ایران در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید کرده است و در جایگاه ششم دنیا جای گرفته است

بیش از سه چهارم سبزیجات جهان در آسیا تولید می شود| ایران ششمین تولیدکننده بزرگ گوجه فرنگی در دنیا
از سوی دیگر گزارشات جهانی می گوید: در سال ۲۰۲۰، آسیا بیش از سه چهارم تولید سبزیجات جهان را به خود اختصاص داده است. به طوری که چین با حجم تولید بیش از ۵۹۴ میلیون تن در این عرضه پیشرو ترین تولیدکننده بوده است. این در حالی است که چین همچنین با تولید بیش از ۶۱ میلیون تن گوجه فرنگی، بزرگترین تولید کننده این محصول در جهان است و پس از آن نیز کشور هند با تولیدی بالغ بر ۱۹ میلیون تن و ایالات متحده با تولیدی بیش از ۱۲ میلیون تن گوجه فرنگی در جایگاه دوم و سوم قرار دارد.

بر اساس این گزارش در بخش تولیدکنندگان برتر گوجه فرنگی به ترتیب کشورهای «ترکیه، مصر، ایران، ایتالیا، اسپانیا، مکزیک و برزیل» نیز در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارند. به طوری که بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۲۰ بیش از ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گوجه فرنگی تولید کرده است و در جایگاه ششم دنیا جای گرفته است.

کد خبر: ۱۴۴٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha